• Hvem har råd til at sige nej tak til TikTok?
• Amerikanske podcaster runder 1 mia $ i 2021
• The Information slicer også abonnementet op i skiver
• Ny chefredaktion på Ekstra Bladet
• Grimt website fylder 25 år – var Danmarks første medie på nettet.
• Sådan udvikler du din målgruppe på 45 minutter
• Top 25: Virallisten november
• Dansk digital udvikling næstdårligst blandt 51 lande
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Jeg har nu studeret det vanvittigt hurtigt voksende sociale medie TikTok i en god uge og jeg kan konstatere, at:
TikTok er vanedannende, underholdende og fascinerende.
Medier skal tænke sig godt om før de hopper på TikTok, men tør de, kan de lære af Washington Posts succes.
Washington Post har skabt en velkomponeret TikTok, der på kort tid har fået 300.000 følgere. Hver dag skyder The Post en kort, sjov video, der viser livet på redaktionen – en slags TikTokkens svar på “The Office”.
TikTok er et socialt medie med masser af interne jokes, koder og lingo og hvis man ikke rammer det, bliver man i bedste fald overset. I værste fald blamerer man sit brand.
Derfor skal medier og organisationer på TikTok træde varsomt. Men finder man melodien, som Washington Post har gjort, er der mulighed for at brande sig massivt overfor fremtidens mediebrugere.
Det er ihvertfald motivet fra Washington Post med initiativet, der ser ud til at koste et halvt årsværk.
Læs og se hvad Washington Post gør og hvad TikTok egentlig er for en størrelse.
God torsdag og læselyst
Jan
PS: Medietrends netværk for ledere med interesse for udvikling og innovation i mediebranchen giver nu mulighed for at medlemmerne kan sende en relevant kollega, hvis de er forhindrede i at deltage i møderne. Det sikrer maksimal værdi for kontingentet. Læs mere
TikTok vokser minut for minut og rundede i sidste uge 1,5 milliarder brugere. For Washington Post er det en langsigtet brandingstrategi at være, hvor fremtidens mediebrugere er.
Sidste år omsatte amerikanske podcastere tilsammen for 479 millioner dollars og hvis udviklingen fortsætter som hidtil med vækst på cirka 40 procent om året, vil de nå 1 milliard dollars i omsætning om to år.
Medietrends har flere gange skrevet om medier, der ompakker deres indhold og sælger abonnementet i tyndere skiver. Nu går amerikanske The Information, der skriver nyheder og baggrund fra Silicon Valley, på markedet med en app, som dagligt giver læserne det hurtige overblik. Til forskel fra det fulde abonnement til 39 $ om måneden, koster Tech Top 10 app’en kun 2,99$.
I denne uge er det 25 år siden, at Ingeniøren som det første danske medie gik på internettet. Kønt var det ikke. Til gengæld var det den rigtige satsning.
Condé Nast International har udviklet en “audience canvas”, der kan udfyldes på 45 minutter og bidrage til at skærpe fokusset på målgruppen, få den til at vokse og få forbipasserende læsere til at blive til kernelæsere.
49 ud af 51 undersøgte lande oplevede sidste år en stigning i salget af digitale abonnementer. Desværre er Danmark ikke blandt dem. Det fremgår af 2019 World Trends Report, som Wan-IFRA netop har udgivet. Danske medier stagnerede på nulvækst. Bedste europæiske land var Frankrig med en digital abonnementsvækst på 42,5 procent.
Tallene virker umiddelbart en smule lave og jeg er spændt på om danske medier generelt kan bekræfte dem.