Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

⌨ Derfor går jeg skriveamok i næste uge

• Helsingør Dagblad får 1,7 mio til innovation
• Årets anden runde uddelinger fra Innovationspuljen under Kulturstyrelsen er netop blevet fordelt. Topscorer er Helsingør Dagblad, mens Global Nyt, Føljeton, Altinget og en række mindre projekter også er blevet tilgodeset.
• slks.dk
• Radio24Syv lever videre på Facebook
• Olav Skaaning får eget medieprogram på Radio4
• Mediehuse udfordrer giganternes nyhedstavler
• Børsen er har de mest tillidsfulde læsere
• Mediechernes største udfordringer
• Newsweek from Hell
• Så meget tjener bloggere, podcastere og andre løse fugle
• Berlingske Media overtager 8 programmer fra Radio24Syv
• Social Media Trends for 2020: 50+ Industry Experts Define Trends
• Temmeligt alternativt CV

Udgivet

den

Danske medier jagter desperat klik på Facebook

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Godmorgen

I næste uge må du bære over med min skrivelyst. Jeg tager til Websummit i Lissabon og vil dagligt skrive om de vanvittig mange ideer, opfindelser, tendenser og inspirerende take aways, der stiger til vejrs, når man samler 70.000 professionelle mennesker i tre dage.

Det er ikke for ingenting, at Websummit kaldes for techverdenens svar på Glastonbury og hvis ikke det var fordi jeg havde været der tre gange tidligere, ville jeg ikke turde binde an med at holde hoved og hale i det kakofoniske flimmer.

Men jeg vil gøre, hvad jeg kan og håber, at du vil læse med i mit første popup projekt. Det er nemlig min anden årsag til, at jeg kaster mig ud i det. Popup nyhedsbreve er en rising tendens, som flere medier har haft god succes med, så det må jeg også prøve.

Nyhedsbrevene fra Lissabon lander i din indbakke hver aften fra mandag til torsdag og de er skrevet lige så meget til dig, der er hjemme som dig i Lissabon.

Até mais, som vi siger i Portugal

Jan

Hvis du kender nogen, der ikke får dette nyhedsbrev og som måske ligefrem skal til Websummit, så tip dem lige, ikk? 🙌

Hovedscenen på Websummit

PS: Hvis du skal tilmelde dig kurser hos Medietrends via Mediernes Efteruddannelse, så åbner tilmeldingen på mandag.

Tjek kurser nederst i nyhedsbrevet eller gå direkte til kursussiden.

1. Helsingør Dagblad får 1,7 mio til innovation

Årets anden runde uddelinger fra Innovationspuljen under Kulturstyrelsen er netop blevet fordelt. Topscorer er Helsingør Dagblad, mens Global Nyt, Føljeton, Altinget og en række mindre projekter også er blevet tilgodeset.

2. Radio24Syv lever videre på Facebook

24Syv distancerer alle andre medier og slutter med den bedste måned nogensinde på Facebook. Det er ret imponerende data, der kom ud af lidt analysearbejde om 24Syvs Facebookbedrifter. Helt konsekvent har 24Syv engageret deres brugere meget mere end andre medier.

Se også de ti mest populære opslag fra 24Syvs år på Facebook.

3. Olav Skaaning får eget medieprogram på Radio4

Allerede i morgen har Olav Skaaning premiere på et nyt mediekritisk program på Radio4. Programmet hedder Mediemøllen og det ser umiddelbart ud som om programmet især kommer til at dyrke mediekritik og etik.

(Jeg er i øvrigt i Mennesker og Medier på P1 fredag morgen for at tale om Jysk Fynske Medier)

4. Mediehuse udfordrer giganternes nyhedstavler

Techgiganterne sidder tungt på formidlingen af nyheder og journalistik. Men nu træder to store, amerikanske mediehuse ind på scenen. Det får ingen betydning i Danmark, men måske kan udfordringen inspirere

5. Børsen er har de mest tillidsfulde læsere

Hvis man spørger alle danskere, hvor troværdige de opfatter landets medier, er der størst tillid omkring DR. Men kigger man kun på dem, der selv bruger de omtalte medier, er tilliden størst blandt Børsens læsere.

Den Korte Avis har også læsere med overraskende høj tillid til DKA. Tjek side 39 i RUCs rapport om danskernes mediebrug.

6. Mediechernes største udfordringer

1000 mediechefer fra 149 lande er blevet spurgt, hvad der er deres største udfordringer. Det er ikke at udvikle god journalistik, som brugerne vil have, men derimod at omstille forretningen og skabe nye bæredygtige indtægtskilder.

7. Newsweek from Hell

Glæd dig over dit job, dit medie og din chef. Newsweek må være et af de værste medier at være ansat på. Ambitionerne er høje og alle artikler skal være unikke, originale og lange. Til gengæld skal journalisterne levere fire om dagen. CJR har været på et underholdende visit på et medie, hvor ingen kunne forklare, hvorfor det eksisterer.

8. Så meget tjener bloggere, podcastere og andre løse fugle

Graphtreon scraper Patreon og får på den måde skabt interessante statistikker over frivillige donationer til bloggere, podcastere og andre, der benytter tjeneste Patreon. Det er en platform a la danske 10’er, hvor man kan støtte frivilligt.

Du kan i øvrigt også støtte Medietrends, hvis du har lyst. Så hjælper du med udgifter til hosting, printerblæk, diverse licenser og ja, kaffe.

9. Berlingske Media overtager 8 programmer fra Radio24Syv

Hele arkivet fra Radio24Syv og otte programmer overtages af Berlingske Media. B.T. overtager “Fodbold FM,” “Politiradio” og “Det, vi taler om.” Euroinvestor bliver hjemsted for “Millionærklubben.” Berlingske vil fremover udgive “Cordua og Steno,” “Kampagnesporet” og “Hitlers Æselører,” mens Weekendavisen viderefører “24 spørgsmål til professoren”.

10. Social Media Trends for 2020: 50+ Industry Experts Define Trends

Jeg indrømmer, at jeg ikke har nået at læse denne rapport. Men derfor skal du ikke snydes. Advarsel 2: Du skal aflevere irriterende mange informationer om dig selv for at få lov at downloade rapporten.

Temmeligt alternativt CV

Vi slutter lige med et cv fra en kreativ fyr.

Tak for at du læste med hele vejen

Skriv til mig med ideer eller fang mig i Lissabon, hvis du også er der.

Læs også