• Rapport: Google støtter medier for at dæmpe politisk pres
• Trumps mulige rigsretssag giver liv til pop up medier
• Fem svar på mediechefernes udfordringer
• Verdens første optælling af mest anvendte emojis
• Ny undersøgelse af danskernes medievaner
• Håndbog i verificering af digitale informationer
• Personaliserede nyheder er chancen for at genskabe forbindelsen til nyhedsbrugerne
• Vi tjekker mails mindst 5 timer om dagen
Rapport: Google støtter medier for at dæmpe politisk pres
Trumps mulige rigsretssag giver liv til pop up medier
Fem svar på mediechefernes udfordringer
Verdens første optælling af mest anvendte emojis
Ny undersøgelse af danskernes medievaner
Håndbog i verificering af digitale informationer
Personaliserede nyheder er chancen for at genskabe forbindelsen til nyhedsbrugerne
Vi tjekker mails mindst 5 timer om dagen
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Godmorgen
Amerikanerne bruger i gennemsnit 5 timer dagligt på at holde øje med deres indbakke. Jeg går selvfølgelig ud fra, at de også laver andet samtidig.
Længere nede er der link til undersøgelsen, som her fra denne stol læses og tolkes som en indiskutabel opbakning til at medier, virksomheder og organisationer, skal være tilstede i indbakken med knivskarpe nyhedsbreve.
(som i parentes bemærket er en direkte – og af algoritmer uforstyrret – forbindelse til brugerne)
Nå, sandsynligheden for at du ikke har tænkt dig at bruge fem timer i indbakken i dag, er ret stor eftersom, du måske holder efterårsferie ligesom mig. Men før du logger ud, skal du lige skimme de otte historier, jeg har udvalgt med omhu – de er alle spændende og nyttige.
Promise 😇
God læselyst
Jan
PS: Tirsdag i den kommende uge, er der ledige pladser på mit 1-dages kursus om CrowdTangle. Værktøjet, der skaffer historier, kilder, data og indsigt i konkurrenternes successer og fiaskoer.
Det lyder ikke helt ulogisk, at Google får mest lyst til at støtte medier, når det politiske lokum brænder. Det er ihvertfald konklusionen i en ny rapport, hvor Googles mediestøtte er kortlagt.
Nyhedsbreve, podcasts, notifikationer, chatbots og andre formater, der popper op for en kort stund med et snævert fokus er ved at blive standard, når der sker noget stort.
Derfor er det ikke overraskende, at udsigten til en mulig rigsretssag mod Donald Trump har kickstartet en stribe pop up medier. Det er blandt andet en podcast fra Vox Media (som i øvrigt nu har flere end 200 aktive podcast), et nyhedsbrev fra CNN, der fik 11.000 tilmeldinger på få dage, endnu et nyhedsbrev fra New York Times og endelig har CNN også fikset en notifikationsalert, der har 300.000 tilmeldte.
Hvordan gør man redaktionen innovativ? Sætter det lange strategiske lys mens man passer den daglige drift? Motiverer medarbejdere? Leder teams med forskellige baggrunde og endelig det store 10.000 dollars spørgsmål, hvad gør man med dem, der ikke rigtig tænder på det med udvikling???
News Impact Academy har netop haft møde i København og har nedskrevet fem svar på ovennævnte udfordringer.
Kulturstyrelsen har netop udsendt den årlige medievaneundersøgelse. Helt som det plejer viser den, at danskerne fortsætter bevægelsen fra flow-tv til streaming, fra printavis til nyhedssites og fra radio til podcast.
Det mener Mark Little, der er Co-Founder and CEO for Kinzen, der lever af at udvikle teknologi til at personalisere nyhedsmixet. Men bortset fra hans åbenlyse motiv for at snakke fænomenet op, er han ganske nuanceret og begavet i sine betragtninger. Sagt med andre ord, så er jeg ret enig med ham.
Hvis man gerne vil være, hvor brugerne er, så må det være indbakken, der kalder. Adobe har undersøgt, hvor meget amerikanerne tjekker mails og selvom indbakken faktisk er lidt mindre rødglødende end tidligere, er vores opmærksomhed på indbakken så enorm, at den slår alle andre potentielle trafikkilder for medierne.
Har du strategisk og analytisk erfaring? En baggrund i tv-produktion eller indholdsudvikling? Har du arbejdet professionelt med børnemålgruppen og har du udtalte samarbejdsevner?
“I feel like media is entering the third distinct cycle of digital disruption. The first was search. The second — social. Now it’s personal”