Connect with us

Medieøkonomi

Kariker læserne og få succes i abonnementsafdelingen

Læsernes debatter er blevet til humoristisk fastholdelse af abonnenterne hos norske Stavanger Aftenbladet

Udgivet

den

Kariker læserne og få succes i abonnementsafdelingen

“Vi gør ikke grin med læserne, men vi griner med dem”, lyder forklaringen på en succesfuld kampagne fra norske Stavanger Aftenbladet, som igennem to sæsoner har haft en komiker til at karikere læsernes bidrag til avisens kommentartråde.

Komikeren har skabt forskellige personaer af avisens læsere og filmer dem til sjove Facebook-videoer mens de skriver diverse oneliners fundet i de mange debattråde.

Den første video blev optaget og delt på Facebook tilbage i 2017 og siden er videoerne samlet blevet set flere end 617.000 gange. Det er avisens opfattelse, at den megen opmærksomhed og goodwill bidrager til, at avisen i samme periode har reduceret antallet af opsagte abonnementer – hvilket netop var målet med kampagnen.

I et blogindlæg på INMA skriver Stavanger Aftenbladets marketingschef, at det var med rystende hænder, at de i sin tid igangsatte projektet og at målet netop var at stimulere de eksisterende abonnenters lyst til at deltage i debatten.

Hvorfor så det? Fordi det er en kendt sag, at der er en direkte sammenhæng mellem hvor meget abonnenter bruger deres medie og deres lyst til at blive ved med at betale. Kunne avisen få flere til at debattere, burde det ifølge teorien betyde at færre siger deres abonnement op.

Og det er netop, hvad der er sket, oplyser marketingschefen, som dog ikke bakker påstanden op med tal.

Når man ser videoerne er det ikke svært at forstå, at de er gået virale og at ingen er blevet sure over dem. Men, der er ingen tvivl om, at der er en knivskarp balance mellem at håne og hylde, dem der betaler ens lønninger.

Se nogle af videoerne her:

Medieøkonomi

The Athletic nærmer sig en million abonnenter

Toptunet koncept med kæmpe succes kommer med sikkerhed til at sætte nye standarder for mange abonnementsmedier

Udgivet

den

The Athletic nærmer sig en million abonnenter
Efter The Athletic i august lancerede massiv dækning af engelske Premiere League, er udviklingen gået rasende stærkt. Foto: Wikimedia Commons

Hvis du er meget sportsinteresseret, kender du måske allerede The Athletic. Hvis du er bare en smule medieinteresseret, bør du lære The Athletic at kende nu.

The Athletic er for abonnementsmedierne, hvad Buzzfeed var for annoncemedierne i begyndelsen af 10’erne. Eller udtrykt mere direkte: The Athletic er en kompromisløs ekstremudgave af abonnementsmediekonceptet og det buldrer der ud af med så stor styrke, at det ligesom Buzzfeed gjorde, kommer til at danne skole for andre medier.

I denne uge er The Athletic blevet polstret med yderligere 50 millioner dollars, som primært skal bruges til at udvide butikken uden for USA. Så alene derfor, kan du forvente, at The Athletic rykker nærmere.

Men hvad er det, der er interessant ved The Athletic?

  1. De er bevidste om, at hvis mediebrugere skal betale for et abonnement, skal det være fordi de får en vare, som ikke kan fås andre steder og som de ikke vil undvære, når de først har smagt på den.
  2. Derfor nørder The Athletic helt igennem på et utal af sportsgrene og deres site er indrettet, så sportsfans hurtigt kan få fremhævet alt om deres yndlingshold eller al sport i deres hjemby.
  3. Sagt med andre ord, leverer The Athletic kvalitetsjournalistik og har som mål, at være mediet, der på et og samme sted, serverer den bedste (niche)journalistik om en lang række sportsgrene og samtlige klubber i de sportsgrene, som The Athletic dækker.
  4. Resultaterne er imponerende. I juli passerede det fire år gamle medie 500.000 abonnenter, i august 600.000 og meget snart passerer de en million abonnenter, oplyste de to stifter i forbindelse med den nye kapitaltilførelse.
  5. The Athletic vurderes at være 500 millioner dollars værd lige nu, og de forventer at få overskud i 2020. Det skyldes især, at de ikke har særligt store omkostninger til at skaffe nye abonnenter. De kommer nærmest af sig selv, og de bliver hængende som abonnenter i gennemsnit 12 måneder.

The Athletic blev lanceret i San Francisco i 2016 og de første år er blevet brugt til at sætte sig tungt på alle store amerikanske sportsgrene og alle amerikanske storbyer. Der er blevet investeret massivt i at lokke de bedste sportsjournalister til, for kvalitet er et nødvendigt adelsmærke, når man skriver til et publikum, hvor hver eneste læser mener, at de er klogere og mere indsigtfulde end trænerne for de hold, de passioneret holder med og følger i tykt og tyndt.

Det store gennembrud for The Athletic skete, da de i efteråret 2019 lancerede en komplet Premiere League vertikal. Dermed trådte de udenfor USA og satte fødderne direkte ned i mulden på centrum for verdens største sportgren, fodbold.

Det skete med en komplet dækning af hver eneste klub i ligaen og med opkøb af en imponerende mængde af Storbritanniens mest anerkendte fodboldjournalister med indgående kendskab til klubberne.

The Athletic har allerede – klogeligt – besluttet, at den fortsatte ekspansion også skal handle om fodbold og et realistisk bud er selvfølgelig, at det bliver nogle af de andre store europæiske ligaer, der står for tur.

Ligesom Buzzfed satte nye standarder for, hvor meget man kan skalere sin rækkevidde for at maksimere annonceindtægterne, sætter The Athletic også nye standarder på sit område. Med vanlig amerikansk mangel på ydmyghed, er The Athletics slogan, da også “The new standard of sports journalism”.

Spørgsmålet er selvfølgelig om konceptet med kvalitets nichejournalistik samlet en masse, kan overføres til andre stofområder. Og svaret er naturligvis ja.

Ganske vist er sport formentlig det område, der har det største publikum globalt set. Men kultur, underholdning, musik, økonomi, politik, madlavning og alle tænkelige hobbies har også passionerede publikummer, der vil betale for kvalitetsindhold.

I et interview med Recode i oktober sagde Alex Mather, der er co-founder af The Athlete, at deres recept er så simpel, at den kan sammenlignes med mel og vand og at den let kan overføres til nye områder.

“Selvfølgelig er sports fans meget passionerede og der er enormt mange af dem. Men du kan kombinere passionerede mennesker og meget talentfulde journalister på en masse andre områder og så vil folk betale”, sagde Alex Mather.

The Athletic har en benhård betalingsvæg og man får kun lov at se de første linjer af en artikel, hvis ikke man betaler. De tilbyder en måneds gratis prøveabonnement og det kører automatisk videre med et abonnement til 9,99 dollars om måneden eller det halve, hvis man binder sig for et år.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu