Connect with us

Original

Talk: Kan Blockchain få os til at betale for nyheder?

Blockchain er det store mystiske emne, der ofte dukker op, når der diskuteres mikrobetaling og mediefremtid. Her kan du lytte dig klogere

Udgivet

den

Talk: Kan Blockchain få os til at betale for nyheder?
Foto: Farzad Soleimani

Blockchain kan potentielt set få stor betydning for medierne. Teknologien kan bidrage til lettere og billigere betalingsmodeller, bedre research, bedre sikring af ophavsret og måske større troværdighed.

Men det er også bare en teknologi, og selvom den kan effektivisere og økonomisere eksisterende opgaver, er det slet ikke sikkert, at medierne er interesserede i at ændre deres fundamentale arbejdsgange og forretningsmodeller.

Det var nogle af temaerne, da DMJX den 2. september bad en håndfuld aktører debattere de muligheder, som blockchain leverer og kan komme til at levere.

Debatten indledes med en kort og klar introduktion til, hvad blockchain egentlig.

Panel:

Jakob Nielsen, chefredaktør, Altinget/Mandag Morgen
Jonas Lindstrøm, Senior Security Architect, Alexandra Instituttet
Simon Buchwaldt-Nissen, NETS Smart Payments 
Claes Holtzmann, data- og analyseredaktør, Jysk Fynske Medier
Jakob Lindmark Frier, medstifter og chefredaktør, TechSavvy

Moderator:

Lars K. Jensen

Talken er af tekniske hensyn delt op i flere bidder, men de starter automatisk efter hinanden. Så bare tryk play og spænd hovedtelefonerne på.

Debatten var led i et udviklingsarbejde mod en diplomefteruddannelse på DMJX i robotjournalistik og andre former for AI i medier og kommunikation.

Hør også: Talk: Status på robotjournalistik

Data

Lokalmedier reducerer tab på Facebook

Udgivet

den

Lokalmedier reducerer tab fra Facebook

Siden Facebook for snart to år siden skruede ned for mediernes eksponering på Facebook, har de lovet, at lokale nyheder ikke skulle blive ramt.

Tidligere analyser viser, at Facebook nogenlunde holder løftet i USA og nu peger nye data også på, at løftet har begunstiget danske lokale- og regionale medier.

Det fremgår af en ny analyse, Medietrends har foretaget af 99 danske regionale og lokale mediers Facebooksider. I analysen sammenlignes alle opslag fra juli 2018 til juni 2019 med den tilsvarende 12-måneder-periode året før.

Den mest enkle kurve til at illustrere spørgsmålet er, hvor mange likes, delinger og kommentarer medierne opnår per opslag.

Den grønne kurve viser med al tydelighed, at de 99 medier fik mindre og mindre ud af deres opslag igennem hele perioden fra sommeren 2017 til sommeren 2018. Og med samme tydelighed viser den røde kurve, at der sker noget positivt med algoritmen i efteråret 2018.

I alle måneder i 2019 har medierne i gennemsnit ligget mellem 16 og 33 procent højere end den tilsvarende måned året før.

Det skal understreges, at Medietrends analyse udelukkende måler interaktioner og antal opslag. Det kan derfor ikke direkte oversættes til rækkevidde på Facebook eller antal klik tilbage til mediernes egne sider.

Ligeledes kan det ikke udelukkes, at 99 andre lokale og regionale medier kunne have givet et andet billede. Men listen dækker alle regionale medier og et tilfældigt udvalg af lokale medier.

Listen indeholder kun skrevne medier. Havde den fx også inddraget TV2-regionerne, ville en stor mængde video-opslag formentlig have påvirket voldsomt i det samlede billede.

Det højere udbytte af at slå op på Facebook, giver naturligvis også gennemslag i den samlede mænge interaktioner. Her krydser de to kurver dog først hinanden to måneder senere, hvilket skyldes, at mediernes aktivitet på Facebook (antal opslag) var væsentlig neddæmpet i efteråret 2018.

Den mest præcise måde at måle udviklingen på, er den såkaldte interaction rate. Det er et regnestykke, der både inddrager antal interaktioner, antal opslag og Facebooksidernes antal følgere på det tidspunkt opslagene blev postet.

Det betyder, at data korrigerer for om Facebooksiderne henover perioden er vokset i antal følgere og derfor logisk set ville kunne opnå flere interaktioner.

Også interaction rate viser stort set samme udvikling, som de andre kurver.

Medietrends analyse indbefatter samtlige opslag i de to perioder – ialt 195.907 – opslag og det er derfor usandsynligt, at udviklingen er drevet af enkelte supervirale opslag.

Analysen er gennemført ved hjælp af værktøjet CrowdTangle.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu