Connect with us

Original

Nu kommer dit boligkøb på Ritzau

Lige så snart naboens hus er solgt og tinglyst, vil Ritzaus robot skrive, hvem køberen er og hvor meget de har betalt. Hyperlokal journalistik, der har succes i Sverige

Udgivet

den

Nu kommer dit boligkøb på Ritzau

Hånden på hjertet, hvem er ikke nysgerrig på, hvem der har købt nabohuset og hvor meget de har betalt?

Den slags hyperlokale nyheder har længe været en stor succes hos blandt andet svenske MittMedia og nu bliver de også rullet ud i Danmark, når Ritzau i den kommende weekend sætter strøm til deres robot.

På baggrund af data indhentet fra Tinglysningen af Kaas og Mulvad skriver Ritzaus robot en kort nyhedsartikel om hver eneste bolighandel i landet. Her kan man typisk læse navne på både køber og sælger, salgpris, tidligere salgspriser og faktuelle oplysninger om ejendommen som fx antal kvadratmeter. Artiklen ledsages ligeledes af et billede, der hentes fra Kortforsyningen.

Se et eksempel på Ritzaus robot.

Erfaringen med hyperlokale robotartikler er, at de læses af utroligt få mennesker, men at de til gengæld giver en stor værdi til de netop disse læsere.

I svenske MittMedia, der udgiver 20 forskellige regionale og lokale medier i Midtsverige er robotten, der skriver om hushandler og fodboldkampe, mediehusets flittigste journalist. I løbet af 12 måneder skriver den over 60.000 artikler, men i gennemsnit læses de kun af 48 personer.

Til gengæld er artiklerne så relevante for de 48 personer, at MittMedia tidligere har oplyst til Medietrends, at de er blandt de bedst konverterende artikler – altså artikler, der udløser et abonnementssalg.

Blandt andet derfor, oplever MittMedia fremgang på stort set alle parametre.

Læs om MittMedias digitale revolution, der også betyder, at nyhedsmixet er næsten 100 procent styret af algoritmer.

Ritzaus hushandels robot er henover sommeren blevet testet sammen med Nordjyske Medier, Lolland Falsters Folketidende og Skive Folkeblad.

Læs også