Connect with us

Original

Nu kommer dit boligkøb på Ritzau

Lige så snart naboens hus er solgt og tinglyst, vil Ritzaus robot skrive, hvem køberen er og hvor meget de har betalt. Hyperlokal journalistik, der har succes i Sverige

Udgivet

den

Nu kommer dit boligkøb på Ritzau

Hånden på hjertet, hvem er ikke nysgerrig på, hvem der har købt nabohuset og hvor meget de har betalt?

Den slags hyperlokale nyheder har længe været en stor succes hos blandt andet svenske MittMedia og nu bliver de også rullet ud i Danmark, når Ritzau i den kommende weekend sætter strøm til deres robot.

På baggrund af data indhentet fra Tinglysningen af Kaas og Mulvad skriver Ritzaus robot en kort nyhedsartikel om hver eneste bolighandel i landet. Her kan man typisk læse navne på både køber og sælger, salgpris, tidligere salgspriser og faktuelle oplysninger om ejendommen som fx antal kvadratmeter. Artiklen ledsages ligeledes af et billede, der hentes fra Kortforsyningen.

Se et eksempel på Ritzaus robot.

Erfaringen med hyperlokale robotartikler er, at de læses af utroligt få mennesker, men at de til gengæld giver en stor værdi til de netop disse læsere.

I svenske MittMedia, der udgiver 20 forskellige regionale og lokale medier i Midtsverige er robotten, der skriver om hushandler og fodboldkampe, mediehusets flittigste journalist. I løbet af 12 måneder skriver den over 60.000 artikler, men i gennemsnit læses de kun af 48 personer.

Til gengæld er artiklerne så relevante for de 48 personer, at MittMedia tidligere har oplyst til Medietrends, at de er blandt de bedst konverterende artikler – altså artikler, der udløser et abonnementssalg.

Blandt andet derfor, oplever MittMedia fremgang på stort set alle parametre.

Læs om MittMedias digitale revolution, der også betyder, at nyhedsmixet er næsten 100 procent styret af algoritmer.

Ritzaus hushandels robot er henover sommeren blevet testet sammen med Nordjyske Medier, Lolland Falsters Folketidende og Skive Folkeblad.

Data

Lokalmedier reducerer tab på Facebook

Udgivet

den

Lokalmedier reducerer tab fra Facebook

Siden Facebook for snart to år siden skruede ned for mediernes eksponering på Facebook, har de lovet, at lokale nyheder ikke skulle blive ramt.

Tidligere analyser viser, at Facebook nogenlunde holder løftet i USA og nu peger nye data også på, at løftet har begunstiget danske lokale- og regionale medier.

Det fremgår af en ny analyse, Medietrends har foretaget af 99 danske regionale og lokale mediers Facebooksider. I analysen sammenlignes alle opslag fra juli 2018 til juni 2019 med den tilsvarende 12-måneder-periode året før.

Den mest enkle kurve til at illustrere spørgsmålet er, hvor mange likes, delinger og kommentarer medierne opnår per opslag.

Den grønne kurve viser med al tydelighed, at de 99 medier fik mindre og mindre ud af deres opslag igennem hele perioden fra sommeren 2017 til sommeren 2018. Og med samme tydelighed viser den røde kurve, at der sker noget positivt med algoritmen i efteråret 2018.

I alle måneder i 2019 har medierne i gennemsnit ligget mellem 16 og 33 procent højere end den tilsvarende måned året før.

Det skal understreges, at Medietrends analyse udelukkende måler interaktioner og antal opslag. Det kan derfor ikke direkte oversættes til rækkevidde på Facebook eller antal klik tilbage til mediernes egne sider.

Ligeledes kan det ikke udelukkes, at 99 andre lokale og regionale medier kunne have givet et andet billede. Men listen dækker alle regionale medier og et tilfældigt udvalg af lokale medier.

Listen indeholder kun skrevne medier. Havde den fx også inddraget TV2-regionerne, ville en stor mængde video-opslag formentlig have påvirket voldsomt i det samlede billede.

Det højere udbytte af at slå op på Facebook, giver naturligvis også gennemslag i den samlede mænge interaktioner. Her krydser de to kurver dog først hinanden to måneder senere, hvilket skyldes, at mediernes aktivitet på Facebook (antal opslag) var væsentlig neddæmpet i efteråret 2018.

Den mest præcise måde at måle udviklingen på, er den såkaldte interaction rate. Det er et regnestykke, der både inddrager antal interaktioner, antal opslag og Facebooksidernes antal følgere på det tidspunkt opslagene blev postet.

Det betyder, at data korrigerer for om Facebooksiderne henover perioden er vokset i antal følgere og derfor logisk set ville kunne opnå flere interaktioner.

Også interaction rate viser stort set samme udvikling, som de andre kurver.

Medietrends analyse indbefatter samtlige opslag i de to perioder – ialt 195.907 – opslag og det er derfor usandsynligt, at udviklingen er drevet af enkelte supervirale opslag.

Analysen er gennemført ved hjælp af værktøjet CrowdTangle.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu