Connect with us

Original

Buzzfeed serverer historier der passer til dit humør

Er du sulten, stresset, nysgerrig eller keder du dig? Buzzfeed finder artiklerne, der passer til dit humør.

Udgivet

den

Buzzfeed serverer historier der passer til dit humør

Er du stresset? Keder du dig eller er du i et nostalgisk humør, så mixer Buzzfeed den rette strøm af historier til dig.

Amerikanske Buzzfeed har netop lanceret sit Moodfeed, der formentlig er det første af sin art. Læserne kan angive deres humør og derefter dykker Buzzfeed ned i arkivet for at udvælge historier, der passer til dit humør.

Umiddelbart kan man vælge mellem seks stemninger – stresset, keder sig, nostalgisk, sulten, frydefuld og nysgerrig. Men ifølge Talia Halperin, der er BuzzFeed’s vice president of brand management, kan der sagtens komme flere stemninger i fremtiden.

Overfor Techcrunch siger hun, at det for eksempel kan være sæsonbestemte stemninger. Så måske er det noget med julestemning, nytårstømmermænd, efterårsmoody og sommerhopla.

Ideen er udviklet for at øge engagementet hos læserne og ærligt talt, så virker det temmelig fristende at klikke på de seks stemninger. Spørgsmålet er dog om folk bare klikker for at se nyhedfeedet skifte eller om de rent faktisk læser indholdet, der passer til deres humør.

Men ideen er kreativ og original og hvem ved, hvem der kan drible den videre.

Alene hjulet i sig selv, der bruges til navigationen, er fristende at pille ved, og helt oplagt at kopiere til andre sites. Særligt på mobil er det en brugervenlig og overskuelig måde at præsentere mange valgmuligheder.

Buzzfeed anvender kunstig intelligens til finde de stemningsbetonede artikler i arkivet.

Data

Lokalmedier reducerer tab på Facebook

Udgivet

den

Lokalmedier reducerer tab fra Facebook

Siden Facebook for snart to år siden skruede ned for mediernes eksponering på Facebook, har de lovet, at lokale nyheder ikke skulle blive ramt.

Tidligere analyser viser, at Facebook nogenlunde holder løftet i USA og nu peger nye data også på, at løftet har begunstiget danske lokale- og regionale medier.

Det fremgår af en ny analyse, Medietrends har foretaget af 99 danske regionale og lokale mediers Facebooksider. I analysen sammenlignes alle opslag fra juli 2018 til juni 2019 med den tilsvarende 12-måneder-periode året før.

Den mest enkle kurve til at illustrere spørgsmålet er, hvor mange likes, delinger og kommentarer medierne opnår per opslag.

Den grønne kurve viser med al tydelighed, at de 99 medier fik mindre og mindre ud af deres opslag igennem hele perioden fra sommeren 2017 til sommeren 2018. Og med samme tydelighed viser den røde kurve, at der sker noget positivt med algoritmen i efteråret 2018.

I alle måneder i 2019 har medierne i gennemsnit ligget mellem 16 og 33 procent højere end den tilsvarende måned året før.

Det skal understreges, at Medietrends analyse udelukkende måler interaktioner og antal opslag. Det kan derfor ikke direkte oversættes til rækkevidde på Facebook eller antal klik tilbage til mediernes egne sider.

Ligeledes kan det ikke udelukkes, at 99 andre lokale og regionale medier kunne have givet et andet billede. Men listen dækker alle regionale medier og et tilfældigt udvalg af lokale medier.

Listen indeholder kun skrevne medier. Havde den fx også inddraget TV2-regionerne, ville en stor mængde video-opslag formentlig have påvirket voldsomt i det samlede billede.

Det højere udbytte af at slå op på Facebook, giver naturligvis også gennemslag i den samlede mænge interaktioner. Her krydser de to kurver dog først hinanden to måneder senere, hvilket skyldes, at mediernes aktivitet på Facebook (antal opslag) var væsentlig neddæmpet i efteråret 2018.

Den mest præcise måde at måle udviklingen på, er den såkaldte interaction rate. Det er et regnestykke, der både inddrager antal interaktioner, antal opslag og Facebooksidernes antal følgere på det tidspunkt opslagene blev postet.

Det betyder, at data korrigerer for om Facebooksiderne henover perioden er vokset i antal følgere og derfor logisk set ville kunne opnå flere interaktioner.

Også interaction rate viser stort set samme udvikling, som de andre kurver.

Medietrends analyse indbefatter samtlige opslag i de to perioder – ialt 195.907 – opslag og det er derfor usandsynligt, at udviklingen er drevet af enkelte supervirale opslag.

Analysen er gennemført ved hjælp af værktøjet CrowdTangle.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu