Connect with us

Nyhed

Avisen.dk genfødes som A4 Nu

Fra i dag skal du taste a4nu.dk, hvis du vil læse avisen.dk. Det sker efter ejerne, A-Pressen og Freeway, er gået hvert til sit.

Udgivet

den

Det er formentlig første gang i dansk pressehistorie, at et medie mister sit navn og tvinges til at starte forfra med et nyt. Men det er præcis situationen for avisen.dk, der fra i dag genfødes som a4nu.dk eller i daglig tale A4 Nu.

Navneforandringen sker efter, at de to ejere – A-Pressen og Freeway – er blevet enige om at gå hver til sit. Med sig tager Freeway domænet avisen.dk og tilbage står A-Pressen og redaktionen på cirka 20 årsværk næsten navneløse.

Men også kun næsten, for redaktionen, der også indeholderne resterne af det nu nedlagte Ugebrevet A4, var allerede i gang med en større transformation omkring brandet A4.

Omkring paraplyen A4 Medier opbygges i øjeblikket flere nicher, et hovedsite kaldet A4 Medier og fra i dag A4 Nu.

A4 Nu kommer til at videreføre den journalistik fra avisen.dk, der indtil begyndelsen af 2019 dagligt tiltrak op til 80.000 daglige brugere.

Og selvom det er denne skribents vurdering, at avisen.dk igennem de senere år er blevet mindre tabloid end tidligere, cementerer A4 Nus chefredaktør Nicolai Kampmann, at A4 Nu fastholder den tabloide journalistik.

“Vi vil stadig være tabloidt inspireret – især i vores rubrikker. Det vigtigste er, at vi skal være tydelige i, hvem vi er medie for. Organiserede lønmodtagere og danskere med en interesse i arbejdslivet,” skriver Nicolai Kampmann i en mail.

I en pressemeddelelse forklarer Kampmann navnevalget.

”Vi kalder os for A4 Nu af to grunde. A4, fordi vi er en del af A4 Medier. Det er den samlede platform. Herfra deler vi og eksponerer indhold på tværs af forskellige indholdsportaler om arbejdsmarkedet og vores arbejdsliv. Nu, fordi brugeren tilgår vores indhold, ja, nu!”

”Vi er også en platform for de danskere, der har svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet. Vores fortællinger skal engagere lønmodtagerne og repræsentere deres udfordringer. Vi skal anvise løsninger og stimulere til en bred debat, om hvordan vi stadig har et organiseret og respektfuldt arbejdsmarked,” skriver Nicolai Kampmann.

A4 Medier har brug for at finde en afløser for Freeway i ejerkredsen og oplyser, at man snart både vil præsentere en ny medejer samt en større kommerciel samarbejdsaftale.

Medietrends har forgæves kontaktet Freeway for at høre, hvad der sker med domænet avisen.dk fra den 1. maj, hvor A4 Medier trækker stikket.

I en tidligere artikel om skilsmissen udtalte direktør Mia Wagner, at Freeway ville videreføre avisen.dk som medie og at de ville opbygge en redaktion og formentlig indgå samarbejde med andre.

Men siden da, er der ikke sluppet noget nyt ud fra Freeway.

Læs Mia Wagners tidligere udtalelser her

Læs også