Connect with us

Nyhed

Avisen.dk genfødes som A4 Nu

Fra i dag skal du taste a4nu.dk, hvis du vil læse avisen.dk. Det sker efter ejerne, A-Pressen og Freeway, er gået hvert til sit.

Udgivet

den

Det er formentlig første gang i dansk pressehistorie, at et medie mister sit navn og tvinges til at starte forfra med et nyt. Men det er præcis situationen for avisen.dk, der fra i dag genfødes som a4nu.dk eller i daglig tale A4 Nu.

Navneforandringen sker efter, at de to ejere – A-Pressen og Freeway – er blevet enige om at gå hver til sit. Med sig tager Freeway domænet avisen.dk og tilbage står A-Pressen og redaktionen på cirka 20 årsværk næsten navneløse.

Men også kun næsten, for redaktionen, der også indeholderne resterne af det nu nedlagte Ugebrevet A4, var allerede i gang med en større transformation omkring brandet A4.

Omkring paraplyen A4 Medier opbygges i øjeblikket flere nicher, et hovedsite kaldet A4 Medier og fra i dag A4 Nu.

A4 Nu kommer til at videreføre den journalistik fra avisen.dk, der indtil begyndelsen af 2019 dagligt tiltrak op til 80.000 daglige brugere.

Og selvom det er denne skribents vurdering, at avisen.dk igennem de senere år er blevet mindre tabloid end tidligere, cementerer A4 Nus chefredaktør Nicolai Kampmann, at A4 Nu fastholder den tabloide journalistik.

“Vi vil stadig være tabloidt inspireret – især i vores rubrikker. Det vigtigste er, at vi skal være tydelige i, hvem vi er medie for. Organiserede lønmodtagere og danskere med en interesse i arbejdslivet,” skriver Nicolai Kampmann i en mail.

I en pressemeddelelse forklarer Kampmann navnevalget.

”Vi kalder os for A4 Nu af to grunde. A4, fordi vi er en del af A4 Medier. Det er den samlede platform. Herfra deler vi og eksponerer indhold på tværs af forskellige indholdsportaler om arbejdsmarkedet og vores arbejdsliv. Nu, fordi brugeren tilgår vores indhold, ja, nu!”

”Vi er også en platform for de danskere, der har svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet. Vores fortællinger skal engagere lønmodtagerne og repræsentere deres udfordringer. Vi skal anvise løsninger og stimulere til en bred debat, om hvordan vi stadig har et organiseret og respektfuldt arbejdsmarked,” skriver Nicolai Kampmann.

A4 Medier har brug for at finde en afløser for Freeway i ejerkredsen og oplyser, at man snart både vil præsentere en ny medejer samt en større kommerciel samarbejdsaftale.

Medietrends har forgæves kontaktet Freeway for at høre, hvad der sker med domænet avisen.dk fra den 1. maj, hvor A4 Medier trækker stikket.

I en tidligere artikel om skilsmissen udtalte direktør Mia Wagner, at Freeway ville videreføre avisen.dk som medie og at de ville opbygge en redaktion og formentlig indgå samarbejde med andre.

Men siden da, er der ikke sluppet noget nyt ud fra Freeway.

Læs Mia Wagners tidligere udtalelser her

Nyhed

Danske Medier vil lokke Zuckerberg til Danmark

Brancheorganisationen Danske Medier inviterer Facebooks stifter til Mediernes Årsdag i en annonce i The Washington Post

Udgivet

den

Når Danske Medier holder Mediernes Årsdag den 7. maj, håber organisationen, at Facebooks stifter Mark Zuckerberg kigger forbi til en snak om de sociale mediers rolle i samfundet.

Danske Medier har derfor i dag indrykket en halvsides annonce i Washington Post med en invitation og også sendt den direkte til Zuckerberg.

”De sociale medier er i fokus både politisk og i befolkningen, og vi ønsker at drøfte med Facebooks stifter, hvordan virksomheden håndterer de udfordringer, der følger med platformen. Derfor håber vi på, at Mark Zuckerberg vil gæste Danmark til en debat om misinformation, men også medieudviklingen generelt,” siger Morten Langager, der er direktør i Danske Medier.

Washington Post er valgt som annoncekanal fordi Danske Medier dels håber, at en klassisk printavis har Zuckerbergs opmærksomhed og dels fordi Facebook-stifteren netop selv brugte Washington Post, da han for nylig selv skrev et debatindlæg om den påvirkning de sociale medier blandt andet har af den politiske debat og valghandlinger.

I debatindlægget opfordrede Mark Zuckerberg til at internettet får nye spillerregler og han talte varmt for at globale regler skulle inspireres af EUs dataforordning GDPR.

“Vi har bygget avancerede systemer, der kan finde skadeligt indhold, stoppe indblanding i valg og gøre annoncer mere gennemsigtige. Men folk burde ikke være nødt til at stole på, at enkelte virksomheder selv løser disse problemer. Vi bør have en bredere diskussion om, hvad vi som samfund vil have og hvordan regulering kan hjælpe,” skrev Mark Zuckerberg blandt andet i debatindlægget.

Læs resten af artiklen

Nye job

Brief

Jysk Fynske Medier vil lave mere lyd – også selvom de taber FM4. I dag indleverer Jysk Fynske Medier sammen med seks andre mediehuse en ansøgning på over 1.000 sider om at overtage driften af FM4, der i dag drives af Radio24Syv. Men uanset om Jysk Fynske Medier vinder udbudet eller ej, vil mediehuset i fremtiden producere meget mere lyd end idag. Det siger både formand og administrerende direktør – Fyens.dk

Facebook-medstifter foreslår tvangsopdeling. ”Det er 15 år siden, jeg var med til at stifte Facebook på Harvard og jeg har ikke arbejdet i firmaet i ti år. Alligevel føler jeg mig både vred og tynget af ansvar.” Sådan skriver Chris Hughes i et debatindlæg, hvor han opfordrer til, at Instagram og Whatapp skilles fra Facebook ved tvang. Han opfordrer også til at Zuckerberg holdes mere ansvarlig for Facebooks fejltagelser – New York Times

Journalisten får ny hjemmeside. Fagbladet Journalisten lancerede onsdag eftermiddag en ny hjemmeside, der er baseret på cards ligesom for eksempel politiken.dk – Journalisten.dk

Quartz bygger betalingsmur. Qz.com har siden sin lancering været gratis, men i al stilfærdighed har de i denne uge rejst en blid betalingsvæg. Efter 10 artikler er det slut med gratis læsning og så må man betale 15 dollars om måneden – QZ.COM

Russere spreder disinformationer i EP-valget. New York Times skriver, at et netværk af russiske websites og sociale medieprofiler spreder disinformationer i den igangværende EP-valgkamp. Eksperter fra blandt andet EU oplyser, at den russiske kampagne efterlader samme digitale fingeraftryk, som tidligere kampagner. Blandt andet den, der blandede sig i den amerikanske valgkamp i 2016 – New York Times

Russerne spreder skræk om 5G. Endnu en artikel fra New York Times om russisk propaganda. Det statsejede RT America har lavet syv programmer om farlighed ved 5G. Senest har de påstået, at børn, der bor i nærheden af 5G-master får cancer, næseblod og indlæringsvanskeligheder – New York Times

Podcastlyttere er mærkelige. I en ny undersøgelse af amerikanernes brug af podcast, er der mange nyttige oplysninger. Men undersøgelsen indeholder også et par selvmodsigende pointer fra brugerne. De fremhæver nemlig, at de elsker podcast fordi de kan gøre alt muligt andet, mens de lytter og samtidig oplyser flertallet, at de ikke foretager sig noget som helst andet end at lytte – EdisonResearch

MittMedia har succes med tidslås. Den første time en artikel er publiceret hos MittMedia er den gratis og derefter klapper muren i og du er nødt til at købe et abonnement. Medietrends har længe fulgt MittMedias tidslås og den skaber et ret fascinerende pres på læserne til enten at skynde sig at læse eller at betale. Derfor ikke overraskende, at MittMedia nu oplyser, at tidslåsen har øget abonnementssalget med 20% – Digiday

Andre læser lige nu