Connect with us

Original

Forretningsmand køber 11 sider af lokalavis for at udgive medie på arabisk

Fawaz Al Alouisi vil inkludere arabisktalende nørrebroere i samfundet ved at give dem journalistik på arabisk

Udgivet

den

Forretningsmand køber 11 sider af lokalavis for at lave medie på arabisk

Der er to måder at starte en avis på. Enten bygge den op fra bunden eller købe sig ind i en eksisterende.

Sidstnævnte løsning er præcis, hvad Fawaz Al Alouisi fra Nørrebro i København netop har gjort. En gang om måneden køber han de bagerste 11 sider af lokalavisen NørrebroLiv og udgiver sin egen avis på arabisk.

Teknisk og juridisk set er der tale om at de 11 sider sælges som annoncer, men Fawaz Al Alouisi og NørrebroLivs chefredaktør Jesper Gisli (foto øverst) anser projektet som en avis i avisen.

Avisen hedder ’Panorama Danmark’, og Fawaz råder over dem og præsenterer dem som sine avissider med ham som ansvarshavende chefredaktør, fremgår det af et fælles Facebookopslag fra Fawaz Al Alouisi og Jesper Gisli.

Fawaz Al Alouisi er irakisk-født dansker, uddannet geolog og ingeniør i oliebranchen men nu selvstændig erhvervsdrivende i det nørrebroske teleselskab HALLO med forretning og base på Nørrebrogade.

Målet med Panorama Danmark er publicistisk og journalistisk, og både
Fawaz Al Alouisi og Gisli understreger, at Fawaz er sekulær.

Avisen vil være uafhængig af både politik og religion, som folk gerne må holde for sig selv, som Fawaz Al Alouisi siger:

“Vi vil hellere bruge en masse kræfter på at sætte fokus på det kommende folketingsvalg, og som uafhængig og neutral avis informere og oplyse om dansk demokrati og valget – noget som rigtig mange indvandrere og flygtninge desværre ikke ved meget om. Mange gør, selvfølgelig – men der er også mange, der skal vide mere, så de kan åbne sig endnu mere op for det danske samfund,” skriver Fawaz Al Alouisi i det fælles opslag.

Han mener, at det er nødvendigt med en arabisksproget avis, hvis han skal komme i journalistisk kontakt med store dele af Nørrebros arabisktalende beboere.

“Det er jo desværre nødvendigt at kommunikere til en masse mennesker på arabisk. Så hvis det er det, der skal til lige nu for på sigt at få dem inkluderet mere i det danske samfund, så må vi gøre det. Alternativet er, at de ikke får de informationer og den almindelige oplysning, der er god og nødvendig, når man er en del af et fællesskab. Så det vil vi give dem på arabisk. ’Panorama Danmark’ vil være som aviser er flest, med artikler om hvad der rører sig og med det mål at bringe os alle mere sammen.”

NørrebroLiv kom til verden i august 2018 og udkommer hver uge i 10.000 eksemplarer. Ud over det udkommer NørrebroLiv med artikler på deres Facebookside, men de har ingen hjemmeside.

Da NørrebroLiv blev lanceret forklarede Jesper Gisli projektet til Medietrends således:

“NørrebroLIV vil bringe folk sammen på Nørrebro ved at skabe, dyrke og passe på store som små lokale fællesskaber. NørrebroLIV vil som lokalavis gå forrest i at genopfinde Nørrebros mangfoldighed i en tid, hvor tolerancen er under pres.”

Læs: Digital lokalavis uden hjemmeside indtager Nørrebro

Fawaz Al Alouisi deler NørrebroLivs vision om at bringe folk sammen og håber, at hans bidrag kan få de arabisktalende læsere til at komme danskerne mere i møde.

“Bland jer nu med danskerne. Tag imod danskerne, og vær sammen. Åbn jer! Det er noget af det, vi vil have som hovedoverskrift; at bringe folk sammen, ligesom NørrebroLIV gør. Vi har trukket os fra hinanden i de seneste årtier, danskere og indvandrere – og det skal vi lave om på. Vi skal være mere sammen.”

NørrebroLiv og Panorama Danmark kan læses her som e-avis.

Foto: NørrebroLiv

Original

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

Udgivet

den

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

I alt sender Google 7,7 millioner kroner til fordeling mellem fire projekter.

  • Mandag Morgen vil udnytte kunstig intelligens til inddrage læserne i deres journalistik.
  • Jysk Fynske Medier vil personalisere det nyhedsmix, læserne får.
  • Constructive Institute vil udvikle software, der kan afgøre om journalistik er biased
  • Danwatch vil i samarbejde med International Media Support og Indieframe udvikle en platform, der kan hjælpe journalistik fra den 3 verden frem.

Jysk Fynske Medier

Jysk Fynske Medier modtager 2,3 millioner kroner til at udvikle personaliseringsværktøjer, der kan placere mere relevante artikler til netop de læsere, der er interesserede i dem.

Det kan for eksempel være hyperlokale historier, som har meget stor værdi for få læsere, men som ikke skal forstyrre resten af læsergruppen. En del af disse artikler vil i fremtiden blive skrevet af robotter – mest indenfor sport, hushandler og erhverv.

Robotjournalistikken er allerede under udviklingen og Jysk Fynske Medier søger netop nu Danmarks formentlig første robotredaktør.

Umiddelbart lyder Jysk Fynske Mediers projekt en del om den omstilling, som svenske MittMedia har gennemført. Her personaliseres alle artikler på nær de tre øverste, men overfor Medietrends har MittMedia tilkendegivet, at de indenfor et år formentlig vil lade robotterne overtage udvælgelsen af de tre sidste artikler.

MittMedia har i øvrigt stor succes med omstillingen og har fremgang på alle tænkelige parametre. Læs Medietrends tilbundsgående artikel om dem.

Mandag Morgen

Ugebrevet Mandag Morgen modtager en millioner kroner til at udvikle The Engagement Engine. Et projekt der kobler to af tidens store trends i medieverdenen: Brugerinddragelse og intensiv udnyttelse af data.

Ideen er at komme tættere på de mange læsere, der kan og har lyst til at bidrage til MMs journalistik med gode ideer, perspektiver og viden.

”Mandag Morgens læsere er en usædvanligt vidende og engageret gruppe mennesker. Vi opfatter dem som en ressource, og en del af dem kommer allerede i dag fysisk i vores hus til netværk, konferencer, Mandag Morgen Live, workshops eller arrangementer i Mandag Morgens tænketank. Den tætte kontakt vil vi gerne blive meget bedre til at udnytte til at gøre ugebrevet mere relevant og værdifuldt for læserne,” siger Mandag Morgens redaktionschef Tanja Nyrup Madsen.

Kernen i ideen er ikke ny, men ved at bruge kunstig intelligens og maskinlæring til at spotte de relevante læsere, håber Mandag Morgen at kontakten kan blive mere intensiv og gnidningsfri end tidligere set.

Læs mere om projektet hos MM.

Danwatch/IMS/Indieframe

De tre organisationer modtager i alt 4,1 millioner kroner til at udvikle platformen MediaBridge.org, der skal skabe kontakt mellem internationale medier og lokale medier og journalister i verdens oversete områder.

Tanken er, at mediefolk i den tredje verden kan bruge platformen til at pitche ideer, levere dokumentation eller elementer til historier.

Constructive Institute

Instituttet i Aarhus modtager 375.000 kroner til at udvikle The Constructive Mirror, der skal hjælpe med at scanne om historier er biased eller på anden måde indeholder elementer, der er ukonstruktive.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu