Connect with us

Original

Forretningsmand køber 11 sider af lokalavis for at udgive medie på arabisk

Fawaz Al Alouisi vil inkludere arabisktalende nørrebroere i samfundet ved at give dem journalistik på arabisk

Udgivet

den

Forretningsmand køber 11 sider af lokalavis for at lave medie på arabisk

Der er to måder at starte en avis på. Enten bygge den op fra bunden eller købe sig ind i en eksisterende.

Sidstnævnte løsning er præcis, hvad Fawaz Al Alouisi fra Nørrebro i København netop har gjort. En gang om måneden køber han de bagerste 11 sider af lokalavisen NørrebroLiv og udgiver sin egen avis på arabisk.

Teknisk og juridisk set er der tale om at de 11 sider sælges som annoncer, men Fawaz Al Alouisi og NørrebroLivs chefredaktør Jesper Gisli (foto øverst) anser projektet som en avis i avisen.

Avisen hedder ’Panorama Danmark’, og Fawaz råder over dem og præsenterer dem som sine avissider med ham som ansvarshavende chefredaktør, fremgår det af et fælles Facebookopslag fra Fawaz Al Alouisi og Jesper Gisli.

Fawaz Al Alouisi er irakisk-født dansker, uddannet geolog og ingeniør i oliebranchen men nu selvstændig erhvervsdrivende i det nørrebroske teleselskab HALLO med forretning og base på Nørrebrogade.

Målet med Panorama Danmark er publicistisk og journalistisk, og både
Fawaz Al Alouisi og Gisli understreger, at Fawaz er sekulær.

Avisen vil være uafhængig af både politik og religion, som folk gerne må holde for sig selv, som Fawaz Al Alouisi siger:

“Vi vil hellere bruge en masse kræfter på at sætte fokus på det kommende folketingsvalg, og som uafhængig og neutral avis informere og oplyse om dansk demokrati og valget – noget som rigtig mange indvandrere og flygtninge desværre ikke ved meget om. Mange gør, selvfølgelig – men der er også mange, der skal vide mere, så de kan åbne sig endnu mere op for det danske samfund,” skriver Fawaz Al Alouisi i det fælles opslag.

Han mener, at det er nødvendigt med en arabisksproget avis, hvis han skal komme i journalistisk kontakt med store dele af Nørrebros arabisktalende beboere.

“Det er jo desværre nødvendigt at kommunikere til en masse mennesker på arabisk. Så hvis det er det, der skal til lige nu for på sigt at få dem inkluderet mere i det danske samfund, så må vi gøre det. Alternativet er, at de ikke får de informationer og den almindelige oplysning, der er god og nødvendig, når man er en del af et fællesskab. Så det vil vi give dem på arabisk. ’Panorama Danmark’ vil være som aviser er flest, med artikler om hvad der rører sig og med det mål at bringe os alle mere sammen.”

NørrebroLiv kom til verden i august 2018 og udkommer hver uge i 10.000 eksemplarer. Ud over det udkommer NørrebroLiv med artikler på deres Facebookside, men de har ingen hjemmeside.

Da NørrebroLiv blev lanceret forklarede Jesper Gisli projektet til Medietrends således:

“NørrebroLIV vil bringe folk sammen på Nørrebro ved at skabe, dyrke og passe på store som små lokale fællesskaber. NørrebroLIV vil som lokalavis gå forrest i at genopfinde Nørrebros mangfoldighed i en tid, hvor tolerancen er under pres.”

Læs: Digital lokalavis uden hjemmeside indtager Nørrebro

Fawaz Al Alouisi deler NørrebroLivs vision om at bringe folk sammen og håber, at hans bidrag kan få de arabisktalende læsere til at komme danskerne mere i møde.

“Bland jer nu med danskerne. Tag imod danskerne, og vær sammen. Åbn jer! Det er noget af det, vi vil have som hovedoverskrift; at bringe folk sammen, ligesom NørrebroLIV gør. Vi har trukket os fra hinanden i de seneste årtier, danskere og indvandrere – og det skal vi lave om på. Vi skal være mere sammen.”

NørrebroLiv og Panorama Danmark kan læses her som e-avis.

Foto: NørrebroLiv

Original

Q&A: ”Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre”

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.

Udgivet

den

Ekstra Bladets chefredaktør Karen Bro forlader EB for at lancere et nyt internationalt medie for kvinder på hendes egen alder.
Foto: Stine Heilmann

(Dette interview er foretaget via Messenger og er en del af en serie, der tryktester mediefolk, der kaster sig ud i nye projekter.)

Tillykke med dit nye job og projekt. Jeg forstår, at du skal være chefredaktør for et engelsksproget medie for kvinder på din alder og at der er en hemmelig kvindelig investor bag. Er det muligt at beskrive selve mediet kort?

⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️⌚️

Karen???

Hej Jan. Undskyld, jeg først svarer nu. Det hele er lidt crazy i de her dage. Jeg skal lige have noget fra hånden, så skal jeg være der med en forholdsvis kort beskrivelse. Bh Karen

Og tak 🙂

Fint fint. Forvent ca. 7-8 spørgsmål. Vi skal bare være i hus inden i morgen aften

Okay. Jeg skal skabe en ny global engelsksproget medieplatform for kvinder på min egen alder. Eller ‘in the second act’, som er en god betegnelse. Kvinder over hele verden har lige som jeg selv fundet ud af, at livet ikke slutter, selv om man bliver 40, 50 eller 60. Det er nu, de for alvor har den. Jeg ser kvinder gå nye veje, søge nye løsninger og tage lederskab med enorm passion og kreativitet i alle mulige grene af samfundet. De inspirerer og vil inspireres. Den kraft og passion vil vi gerne formidle. Der bliver tale om både digitale platforme og et papirmagasin af høj journalistisk kvalitet. Stærke personlige historier vil være en bærende søjle.

Spændende, Vil det også være interessant for mænd, eller satser I rent på kvinder?

Jeg satser på, at kvinderne i målgruppen bliver så optaget af det stærke indhold, at de pusher det til både deres mænd, sønner og døtre 🙂

Men, hvad skal jeg forestille mig, hvis vi har en skala med Alt for Damerne i den ene ende og fx Mandag Morgen i den anden?

Noget helt tredje, som du ikke har set før 😉

Ok, hvilke medier inspirerer dig i det udviklingsarbejde, som du nu skal igang med?

Blandt andet Ekstra Bladet, når det handler om kærligheden til den stærke personlige historie, hvor igennem man fortæller en større historie. Plus den vilje, der er blandt EBs medarbejdere til at gå en ekstra mil for at få den gode historie hjem. Jeg er også inspireret af mit netværk Kvindeligt Talt, som er bygget op omkring talks og debat. Desuden af en række udenlandske medier af al mulig forskellig karakter fra magasiner til podcasts.

EB-energi i nye klæder. Det lyder lovende 🙂

Jeg ved, at du ikke vil fortælle, hvem investoren er. Kun at det er en ikke-dansk kvinde. Men kan du sige noget om størrelsen på investeringen?

Jeg kan sige det, som både du og jeg ved med stor sikkerhed. Det er ikke gratis at skabe god journalistik 😉

Så let slipper du altså ikke. Der er jo medie start ups, som nærmest ikke koster noget at etablere og så er der medier, der lægger fra land med 15-20 medarbejdere, der lokkes til fra andre medier.

Det var godt. Du har jo også været på EB 😉. Vi kommer ikke til at starte med en stor stab. Jeg er på udkig efter dygtige freelancere i hele verden.

Hvordan skal I tjene penge?

Jeg kan ikke fortælle dig om forretningsmodellen endnu, men grundlæggende tror vi på, at der er et åbent vindue for det, der er vores passion. Det tyder den respons, jeg får i de her dage også på. Vi sætter fra land med projektet, fordi vi mener, det er vigtigt. Verden har brug for kvindelige værdier (som både mænd og kvinder har).

Er der en lanceringsdato sådan cirka?

Nej, men der vil efter planen løbende komme nyt ud.

Ok, jeg vil glæde mig til at følge med

Tak for chatten, men du får lige et bonusspørgsmål fordi du er dig. Medietrends skrev i sidste uge, at kvinder kun fylder halvt så meget som mænd i danske medier. Det er formentlig ikke et særligt dansk fænomen, så jeg tænker, at det er good news for dit medieprojekt?

Det tænker jeg også og selv tak. Det var en fornøjelse.

Held og lykke. Og hold os orienterede 🙂

Will do 🙂 Hvor stor er din redaktion?

Ha ha, det er da kun mig. Med “os” mente jeg alle de 8000 kloge læsere

Ha ha – eller det royale ‘vi’ 👍🏼

Nemlig

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu