Connect with us

Kurateret

Twitter-stifter omfavner medies twitter-eksperiment

Twitters chef er vild med historier der bliver fortalt i lange Twittertråde. Det inviterer læserne indenfor istedet for at trække dem ud til medierne

Udgivet

den

Amerikanske ProPublica har i nogen tid været kendt for deres Twitter-tråde, som de bruger til at fortælle hele historier.

Ved ikke bare at skrive en kort teaser, et par hashtags og så et link til mediets eget site, inviterer ProPublica brugerne tættere ind i historien og gør det 100 gange lettere for dem at kommentere og engagere.

Det mener Twitters medstifter Jack Dorsey, som fortæller om sin oplevelse med Propublica til Wired:

“Twitters superpower er jo konversation og jeg har fulgt, hvordan Propublica udnytter de muligheder. De fordeler de vigtigste elementer fra deres artikler i hver deres tweet og på den måde skaber de en sammenhængende tråd med 10 tweets. Vi har spurgt dem hvorfor og de svarede, at de ønsker at være hvor deres læsere er og når læserne er på en tjeneste, der er kortfattet, så må de oversætte deres historier til det format,” siger Jack Dorsey og fortsætter:

“Det er kreativ brug af en teknologi, som intuitivt ikke matcher med traditionel journalistik. Som medie løber man selvfølgelig en større risiko, hvis man skal tjene penge på annoncer og hive folk tilbage til ens site. Det skal Propublica ikke. Men uagtet det, er det vigtigt at eksperimentere og dette eksperiment gør det godt,” siger han til Wired.

Som Twitterchef har han naturligvis også en personlig interesse i, at medierne laver godt indhold til platformen og lader brugerne blive der istedet for at eksportere dem til egne sites.

Her et eksempel på ProPublicas Twitter-tråde:

Foto: JD Lasica/Flickr

Denne artikel kan selvfølgelig også læses the ProPublica-way på Twitter. Klik her

Kurateret

Her er Allers fremtidsplan

Massefyring og opkøb er blot to dele af en storstilet, digital fremtidsplan, der her skitseres i 12 punkter

Udgivet

den

Her er Allers fremtidsplan
Foto: Aller Media

Aller Medias opkøb af Heartbeats og nedlæggelse af 65 stillinger er led i en omfattende ny plan for fremtiden, som Aller netop har offentliggjort i en pressemeddelelse torsdag aften.

Ifølge administrerende direktør Lars Sander Matjeka er den nye plan et opgør med silotænkning og samtidig den endelig implementering af “en ambitiøs ‘digital first’-strategi med fokus på video, podcasts, sociale medier, billeder og interaktive artikler.”

“Hvis vi skal leve op til vores egne ambitioner, kræver det, at vi har den rigtige struktur, der samtidig frigør ressourcer, så vi kan investere i nye initiativer og skabe rammerne for fremtidens medievirksomhed. Det betyder desværre samtidig, at vi må sige farvel til gode kolleger på tværs af organisationen. Det er helt afgørende for virksomhedens fremtid og vækst, at vi tager denne opgave seriøst,” siger Lars Sander Matjeka.

Blandt de mange ændringer, som nu gennemføres i koncernen, fremhæves blandt andet:

  • Aller køber majoriteten af det digitale medie Heartbeats pr. 1. oktober 2019. Aller opkøber 80 %, mens stifter og direktør, Le Gammeltoft, fortsat vil eje 20 %. Med Heartbearts bliver Aller en af Danmarks største spillere på podcast-produktion med fem professionelle studier samt en leveringsaftale med podcastmediet Podimo.
  • Aller etablerer et nyt datterselskab, Alive, til at udvikle, skabe og bistå med BtB-events. Her er der tale om Allers hidtidige eventafdeling, der skilles ud i et separat datterselskab på grund af stort vækstpotentiale. Aller skal bl.a. bistå den kommende Metro-åbning.
  • Aller skaber en ny redaktionel struktur med fem overordnede fagredaktioner med hver deres mediechef. Det drejer sig om Ungdom, Familie, Kvindeliv, Livsstil og Nyheder. Strukturen sikrer, at Allers brands arbejder endnu tættere sammen for at imødegå brugernes behov og efterspørgsel.
  • Aller implementerer en ny ’digital first’-strategi, der øger udviklingen af nyt indhold, højere kvalitet og helt nye produktionsformer på tværs af medier med fokus på lyd og billeder.
  • DG Media og Aller Mediesalg samles i én enhed, så Aller bliver i stand til at levere hele produktpaletten i 360 graders plug-and-play-løsninger til samarbejdspartnerne.
  • Aller udbygger samarbejdet med andre virksomheder og øger derved samdistributionen.
  • Aller lancerer Kære Hjem, et helt nyt digitalt livsstilsunivers og magasin, der også skaber en ny kommerciel platform, og som benyttes til samdistribution.
  • Aller omstrukturerer abonnementsstrategien på såvel print som digitale produktioner. Der fokuseres nu på målgrupper og segmenter fremfor isolerede enkelttitler. Denne indsats har givet 100.000 nye abonnementer på 12 måneder.
  • Aller foretager en ekstraordinær investering i virksomhedens contentbureau OTW, for at sikre den digitale forankring og yderligere udvikling af bureauet.
  • Aller lancerer en helt ny digital abonnementsplatform til kunderne.
  • Aller har etableret Aller Lab, der er et internt uddannelsesforløb for alle medarbejdere med fokus på f.eks. det digitale mediemarked, tendenser og målgrupper.
  • Aller forventer at nedlægge samlet set 65 stillinger, idet ressourcerne skal prioriteres på ny som følge af ambitionen om at skabe fremtidens medievirksomhed.

Aller Media har i Danmark har en markedsandel på ugeblade på 71 procent og cirka 800.000 magasinlæsere. I alt læser 2,2 millioner danskere med hver måned og 2,1 millioner bruger et af Allers digitale universer, ifølge pressemeddelelsen.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu