Connect with us

Kurateret

Twitter-stifter omfavner medies twitter-eksperiment

Twitters chef er vild med historier der bliver fortalt i lange Twittertråde. Det inviterer læserne indenfor istedet for at trække dem ud til medierne

Udgivet

den

Amerikanske ProPublica har i nogen tid været kendt for deres Twitter-tråde, som de bruger til at fortælle hele historier.

Ved ikke bare at skrive en kort teaser, et par hashtags og så et link til mediets eget site, inviterer ProPublica brugerne tættere ind i historien og gør det 100 gange lettere for dem at kommentere og engagere.

Det mener Twitters medstifter Jack Dorsey, som fortæller om sin oplevelse med Propublica til Wired:

“Twitters superpower er jo konversation og jeg har fulgt, hvordan Propublica udnytter de muligheder. De fordeler de vigtigste elementer fra deres artikler i hver deres tweet og på den måde skaber de en sammenhængende tråd med 10 tweets. Vi har spurgt dem hvorfor og de svarede, at de ønsker at være hvor deres læsere er og når læserne er på en tjeneste, der er kortfattet, så må de oversætte deres historier til det format,” siger Jack Dorsey og fortsætter:

“Det er kreativ brug af en teknologi, som intuitivt ikke matcher med traditionel journalistik. Som medie løber man selvfølgelig en større risiko, hvis man skal tjene penge på annoncer og hive folk tilbage til ens site. Det skal Propublica ikke. Men uagtet det, er det vigtigt at eksperimentere og dette eksperiment gør det godt,” siger han til Wired.

Som Twitterchef har han naturligvis også en personlig interesse i, at medierne laver godt indhold til platformen og lader brugerne blive der istedet for at eksportere dem til egne sites.

Her et eksempel på ProPublicas Twitter-tråde:

Foto: JD Lasica/Flickr

Denne artikel kan selvfølgelig også læses the ProPublica-way på Twitter. Klik her

Kurateret

Mediano runder 10 millioner afspilninger

Podcast har det godt i Danmark. Det viser al statistik og bekræftes nu også af interne lyttertal fra Mediano

Udgivet

den

Siden podcastmediet Mediano gik i luften i maj 2016 er det ialt til blevet til 10.333.955 afspillede episoder.

Det skriver Medianos chefredaktør Peter Brüchmann i sin seneste blog, hvor han oplyser, at tallet stammer fra Soundcloud, hvor Mediano oploader alle deres afsnit. Her bliver alt talt med uanset om lytningen foregår via Spotify, iTunes eller andre platforme.

Brüchmann understreger dog, at de ikke kan garantere, at alle afspilninger er lyttet til ende.

Medianos flotte tal vidner endnu engang om at podcast har det godt i Danmark. Over alt pibler det frem med nye lyttetilbud og tal fra DRs medieforskere viser, at 18 procent af danskerne sidste år ugentligt lyttede til podcast.

Det er en stigning fra 15 procent i 2017 og 9 procent i 2016.

Tallene stammer fra Nochmal Consulting med Eric Ziengs i spidsen, der har lanceret en omfattende samling podcast-statistik på sitet podcaststats.dk.

Her kan man også læse statistikker af, hvor lang tid brugerne foretrækker at deres podcastafsnit varer, hvor mange danske podcast, der findes og meget mere.

Ifølge Peter Brüchmanns blog er Medianos lyttere meget vedholdende og lytter i gennemsnit mellem 60 og 85 procent af episoderne til ende. Selv meget lange episoder på op til to timer lyttes i gennemsnit 75 procent til ende.

Mediano startede uden at have mulighed for at betale lønninger til initiativtagerne. Men i dag er omsætningen på tre millioner årligt og en fast stab af medarbejdere og ledelse er lønnet.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu