Connect with us

Original

Medieaftale: Små nichemedier mister mediestøtte – nichegigant får 50% mere

Landets største nichemedie kommer til at få mindst 50 procent mere i støtte, når medieaftalen gennemføres. Det viser beregninger i notat fra forhandlingerne

Udgivet

den

Medieaftale: Små nichemedier mister mediestøtte - nichegigant får 50% mere

Det er ikke alle nichemedier, der mister mediestøtten, når medieaftalen, der blev indgået mellem regeringen og Dansk Folkeparti i sidste uge, gennemføres. Tværtimod vil landets største nichemedie, Watch Medier, få mere end 50 procent højere mediestøtte end tidligere.

Det fremgår af et notat, der har været anvendt i forhandlingerne op til den endelige beslutning.

Notatet har lavet tre forskellige scenarieberegninger og i alle tre får Watch Medier, der er ejet af JP Politikens Hus, forhøjet støtten med mere end 50 procent. Det betyder, at mens alle andre nichemedier fuldstændig mister støtten, kan Watch Medier se frem til godt seks millioner kroner i støtte årligt.

Den højere støtte til Watch Medier skyldes en kombination af den kommende digitale nulmoms, der anslås at begunstige Watch Medier med 1.750.000 kroner og at landsdækkende medier, nichemedier og medier der er helt eller delvist ejet af arbejdsgiver-, arbejdstager- eller brancheorganisationer helt eller delvist mister deres støtte. Det giver højere støtte til dem, der ikke rammes.

Ifølge notatet står Computerworld, Forbrugerrådet Tænk, Udfordringen, Aktionæren, Økonomisk Ugebrev, Dagens Medicin, Licitationen, Filmmagasinet Ekko og Dagens Byggeri til at miste hele deres støtte.

Ligesom de nuværende nichemedier rammes af medieaftalens politiske ønske om at støtte brede medier uden skarpe specialer, gælder de samme regler naturligvis for kommende ansøgere af mediestøtte. Blandt underskoven af nye medier i Danmark er der ellers stort set kun niche- og specialistmedier. Det er en naturlig konsekvens af moderne, digitale medievaner, hvor mediebrugerne i mindre grad end tidligere binder sig til ét medie, der skal have lidt af det hele. Istedet opsøger mange medier, der best in class på lige netop deres faglige område.

Watch Medier er en samling af ti specialiserede branchemedier, der primært sælges enkeltvis til interesserede i de ti respektive brancher. At Watch Medier ikke rammes af medieaftalens øksehug mod nichemedier skyldes formentlig, at selskabet har etableret en fælles platform for de ti nichemedier. På den serveres en lille smule indhold fra hver af de ti nichemedier og dermed fremstår Watch Medier som et bredt medie, selvom Watch Medier reelt er ti smalle medier, der hver især ikke ville kunne opnå mediestøtte med de kommende regler.

Medietrends har forsøgt at få et interview med kulturminister Mette Bock, men det er blevet afvist på denne side af sommerferien.

Læs også: Seks spørgsmål til medieaftalen

Foto: Bjarke Ørsted.

Medieøkonomi

Nytænkende forretningsmodel sender britisk medie flyvende fra start

Tortoise ønsker at blive læst af alle – også dem uden råd til medlemsskab. Derfor betaler donorer for over 11.000 medlemmer

Udgivet

den

Nytænkende forretningsmodel sender britisk medie flyvende fra start

Betalende læsere udgør den økonomiske rygrad hos flere og flere medier. Men hos britiske Tortoise er medlemsmodellen blevet gearet, så de også tjener vigtige penge på over 11.000 medlemmer, der ellers ikke har til at betale.

Det lyder måske mystisk, men forklaringen er, at Tortoise, der gik i luften i april sidste år, har skabt en model, hvor donorer, kaldet patrons, kan betale for de læsere, der ikke har råd til smide 50 £ om året for et medlemsskab.

På den måde er det lykkes for Tortoise at få en bredere sammensat læsergruppe og at få økonomi ud af over 11.000 læsere, som de ellers kun kunne hilse på igennem betalingsvæggen.

Tortoise har netop offentliggjort deres opsigtsvækkende medlemstal på et åbent medlemsmøde. Ialt tjener de penge på 28.338 medlemmer (høstet siden april), men “kun” 11.535 betaler selv.

Ud over de betalende medlemmer og medlemmerne, der er betalt af patrons, har Tortoise også godt 5.000 læsere, der er medlemmer via abonnementer på deres arbejdsplads.

Udover, at de 11.341 medlemmer, der er finansieret af patrons, luner godt i det nystartede medies økonomi, så er den reelle baggrund også, at Tortoise ønsker at have en læserskare, der er repræsentativ for det britiske samfund.

Derfor scanner Tortoise hele tiden sammensætningen af medlemmerne for at spotte underrepræsenterede grupper, som så tilbydes gratis medlemskaber. De gratis medlemsskaber fordeles ved hjælp af samarbejde med diverse sociale NGO’er.

Pengene kommer fra de såkaldte patrons, som er virksomheder og fonde, der har forpligtet sig til at betale for mellem 100 og 1000 medlemmer om året. Og prisen er fuld pris på 50 £ per medlem.

Både Tortoise og patrons begrunder den specielle forretningsmodel med, at demokratiet lider, når betalingsvægge forhindrer store grupper i at deltage i den offentlige samtale. Og Tortoise er netop baseret på en tanke om demokratisk journalistik, der i videst muligt omfang inddrager alle stemmer.

Medlemmerne er dog slet ikke Tortoises vigtigste indtægtskilde. Det er derimod partnerskaber. Det er aftaler der er indgået med 18 store virksomheder og fonde, som allerede før Tortoise gik i luften havde skudt så mange penge i projektet, at Tortoise er sikret økonomi i de første tre år.

Tilsyneladende (Tortoises oplysning) bidrager partnerne alene ud fra filantropiske motiver.

Indtægterne fra Intelligence stammer fra analysevirksomhed, som er et af Tortoises ben.

Partnerskaberne fylder p.t. forholdsmæssigt meget i det samlede regnskab fordi det er første driftsår og medlemskaberne stadig har begrænset volumen. I 2020 skal der speedes op og det kommer også til at betyde, at den hidtidige lille andel omkostninger til markedsføring, kommer til at stige i år.

Medietrends beskrev Tortoise som slow news, da de præsenterede deres planer i september 2018. Analysen hos folkene bag Tortoise er, at nyheder er blevet til støj og alt for mange medier jagter breaking, men misser selve historien. Derfor ønsker Tortoise at tage en dyb indånding og slow down.

På det tidspunkt var målet at udgive maksimalt fem historier om dagen. Så mange artikler, er Tortoise så vidt vides aldrig nået op på. Men redaktionen har netop besluttet at gå total slow og reducere antallet af produktioner til kun en om ugen.

Dermed er Tortoise nærmest på vej mod det udgangspunkt, som danske Zetland havde dengang de udgav de såkaldte singler.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu