Connect with us

Original

Medieaftale: Små nichemedier mister mediestøtte – nichegigant får 50% mere

Landets største nichemedie kommer til at få mindst 50 procent mere i støtte, når medieaftalen gennemføres. Det viser beregninger i notat fra forhandlingerne

Udgivet

den

Medieaftale: Små nichemedier mister mediestøtte - nichegigant får 50% mere

Det er ikke alle nichemedier, der mister mediestøtten, når medieaftalen, der blev indgået mellem regeringen og Dansk Folkeparti i sidste uge, gennemføres. Tværtimod vil landets største nichemedie, Watch Medier, få mere end 50 procent højere mediestøtte end tidligere.

Det fremgår af et notat, der har været anvendt i forhandlingerne op til den endelige beslutning.

Notatet har lavet tre forskellige scenarieberegninger og i alle tre får Watch Medier, der er ejet af JP Politikens Hus, forhøjet støtten med mere end 50 procent. Det betyder, at mens alle andre nichemedier fuldstændig mister støtten, kan Watch Medier se frem til godt seks millioner kroner i støtte årligt.

Den højere støtte til Watch Medier skyldes en kombination af den kommende digitale nulmoms, der anslås at begunstige Watch Medier med 1.750.000 kroner og at landsdækkende medier, nichemedier og medier der er helt eller delvist ejet af arbejdsgiver-, arbejdstager- eller brancheorganisationer helt eller delvist mister deres støtte. Det giver højere støtte til dem, der ikke rammes.

Ifølge notatet står Computerworld, Forbrugerrådet Tænk, Udfordringen, Aktionæren, Økonomisk Ugebrev, Dagens Medicin, Licitationen, Filmmagasinet Ekko og Dagens Byggeri til at miste hele deres støtte.

Ligesom de nuværende nichemedier rammes af medieaftalens politiske ønske om at støtte brede medier uden skarpe specialer, gælder de samme regler naturligvis for kommende ansøgere af mediestøtte. Blandt underskoven af nye medier i Danmark er der ellers stort set kun niche- og specialistmedier. Det er en naturlig konsekvens af moderne, digitale medievaner, hvor mediebrugerne i mindre grad end tidligere binder sig til ét medie, der skal have lidt af det hele. Istedet opsøger mange medier, der best in class på lige netop deres faglige område.

Watch Medier er en samling af ti specialiserede branchemedier, der primært sælges enkeltvis til interesserede i de ti respektive brancher. At Watch Medier ikke rammes af medieaftalens øksehug mod nichemedier skyldes formentlig, at selskabet har etableret en fælles platform for de ti nichemedier. På den serveres en lille smule indhold fra hver af de ti nichemedier og dermed fremstår Watch Medier som et bredt medie, selvom Watch Medier reelt er ti smalle medier, der hver især ikke ville kunne opnå mediestøtte med de kommende regler.

Medietrends har forsøgt at få et interview med kulturminister Mette Bock, men det er blevet afvist på denne side af sommerferien.

Læs også: Seks spørgsmål til medieaftalen

Foto: Bjarke Ørsted.

Original

Mark Zuckerbergs mentor vender ham ryggen

Roger McNamee var en af de første investorer i Facebook og har igennem mange år været mentor for Zuckerberg. Men nu har McNamee fået nok og leverer her et bidende angreb på Facebook.

Udgivet

den

Mark Zuckerbergs mentor vender ham ryggen

62-årige Roger McNamee er ikke hvem som helst. Han var blandt de første til at investere i Facebook, han er blevet fremhævet som en inspirator af Bill Gates, han har skudt mindst en million dollars i Wikimedia, arbejder p.t. sammen med Bono og så har han, ifølge sine egne oplysninger, igennem mange år været mentor for Mark Zuckerberg, Facebooks stifter.

Men mon ikke det forhold er historie nu, hvor Roger McNamee har udgivet bogen Zucked – Waking up to the Facebook catastrophe.

The Times har netop bragt et af kapitlerne, hvor Roger McNamee uddeler giftige tæsk til Zuckerberg og Facebook.

Her er et pluk af saftige citater:

”Jeg holdt af Zuck. Jeg holdt af hans team. Jeg var fan af Facebook og jeg var et af de mennesker, han ville ringe efter, når han stod overfor nye eller udfordrende sager. Det var sjovt for mig at være mentor og Zuck kunne ikke været en bedre elev. Vi talte om sager, der var vigtige for Zuck og hvor jeg havde værdifulde erfaringer. Oftere end sjældent fulgte han mine råd,” skriver Roger Mcnamee og så giver han den ellers gas:

”Zuck har altid troet på, at det at forbinde alverdens mennesker med hinanden er en så vigtig mission, at den retfærdiggør alle nødvendige skridt for at nå målet. Zuck og hans inderkreds er så overbeviste om den ædle mission, at de oftest lytter til kritikken uden at ændre deres adfærd.”

”Deres svar på stort set alle kritikpunkter er at levere mere af det samme, som skabte problemet: mere kunstig intelligens, mere kode, flere kortsigtede løsninger. De gør ikke dette fordi de er dårlige mennesker, men fordi deres succes har forskruet deres realitetssans. De kan slet ikke forestille sig, at deres problemer altid skyldes deres egne designs eller beslutninger.”

”Når de konfronteres med beviser for, at disinformation og fake news fra Facebook har påvirket både Brexit og valget i USA følger de samme opskrift, som de har gjort fra starten: Afvis, forsink, afspor, fordrej. Facebook skal presses hårdt for at komme til plan b, der hedder: Undskyld og lov at gøre det bedre.”

Underløber journalistikken

”Facebooks og andre platformes trussel mod den offentlige sundhed, demokratiet, privatlivet og konkurrencevilkårene er et resultat af deres forretningsmodel og det er derfor den, der er nødt til at blive ændret. Den politiske og sociale magt fra Facebook og andre internet platforme er usund og upassende for et demokrati som vores.”

”Som brugere har vi større magt til at kræve tingene ændret end vi selv tror. Vi kan ændre vores adfærd, skabe politiske bevægelser og vi kan insistere på statslig indblanding, der fremmer human-drevet teknologi som et alternativ til ekstrem teknologi.”  

”Facebook (og Google og Twitter) har underløbet den frie presse fra to retninger. De har eroderet journalistikkens økonomi og overdænget den med disinformation. På Facebook ligner information og disinformation hinanden. Den eneste forskel er, at disinformation skaber større indtægter, så den behandles bedre”.

Facebook koster fattige menneskers livs

”Facebook er en trussel mod de magtesløse overalt på kloden. De har givet gratis internetservice til fattige mennesker i omkring 60 lande. Men prisen har været massiv social disruption. Manglende sprogkundskaber og kulturel forståelse har blændet Facebook i en sådan grad, at de ikke ser, hvordan deres platform udnyttes til at skade forsvarsløse mennesker. Det har for længst skabt dødbringende ofre i Sri Lanka og Myanmar.”

”Google og Facebook er pseudo profitable fordi de ikke betaler for den skade de forvolder”.

”Den amerikanske økonomi har traditionelt været meget mere baseret på iværksættere end nogen anden økonomi. Hvis min hypotese er korrekt, er landet nu i gang med et risikabelt eksperiment, der er afhængig af monopoler, når det kommer til innovation, økonomisk vækst og jobskabelse”

”Økonomipolitisk ser jeg gerne, at markedet får begrænsninger for, hvordan spillere som Facebook, Google og Amazon kan operere. Det ville være en fordel for at økonomien at opløse dem. Et første skridt kunne være at forhindre dem i flere opkøb og i at dele tilskud og data intern i deres organisationer.”

Hele kapitlet kan læses på engelsk her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu