Connect with us

Original

Se live, hvem der erobrer de sociale medier på Folkemødet

Udgivet

den

I de kommende dage, kan du få lov at kigge med på Medietrends CrowdTangle dashboard over aktiviteten på Folkemødet.

Her kan du se, hvilke opslag på Twitter, Facebook og Instagram, der performer bedst lige nu på Folkemødet. Du får bedst overblik ved at se dashboardet på en stor skærm. Men det virker også på din smartphone.

KOM TIL DASHBOARD HER 

(Vær tålmodig, det kan tage lidt tid at loade)

Dashboardet er indstillet til at måle opslagene efter begrebet overperformance. Det betyder, at opslagene måles efter om de modtager flere interaktioner, end afsenderen normalt gør. Det er den bedste indikation på, at et opslag er ved at gå viralt.

Når der står 5,89 under opslaget, betyder det, at opslaget får 5,89 gange så mange interaktioner, som profilen normalt opnår

Hvis du klikker på tandhjulet øverst i de tre kolonner, kan du ændre måleenheden til for eksempel totale interaktioner. På den måde ser du de opslag, der får allermest opmærksomhed på Folkemødet lige nu.

Du kan naturligvis scrolle i hver kolonne.

Hvis du genindlæser din browser, vender du automatisk tilbage til de indstillinger, som dashboardet havde fra begyndelsen.

CrowdTangle har mange flere funktioner end den overvågning og benchmark, du kan se i dashboardet. Det er også et meget effektivt værktøj til at finde solohistorier, kilder og unikt billedemateriale.

Hvis du er nysgerrig på CrowdTangle er du velkommen til at ringe til mig på 23384210 eller finde mig på Folkemødet.

I efteråret holder jeg et kursus i redaktionel udnyttelse af CrowdTangle – Det kan du læse mere om her.

Original

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

Udgivet

den

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

I alt sender Google 7,7 millioner kroner til fordeling mellem fire projekter.

  • Mandag Morgen vil udnytte kunstig intelligens til inddrage læserne i deres journalistik.
  • Jysk Fynske Medier vil personalisere det nyhedsmix, læserne får.
  • Constructive Institute vil udvikle software, der kan afgøre om journalistik er biased
  • Danwatch vil i samarbejde med International Media Support og Indieframe udvikle en platform, der kan hjælpe journalistik fra den 3 verden frem.

Jysk Fynske Medier

Jysk Fynske Medier modtager 2,3 millioner kroner til at udvikle personaliseringsværktøjer, der kan placere mere relevante artikler til netop de læsere, der er interesserede i dem.

Det kan for eksempel være hyperlokale historier, som har meget stor værdi for få læsere, men som ikke skal forstyrre resten af læsergruppen. En del af disse artikler vil i fremtiden blive skrevet af robotter – mest indenfor sport, hushandler og erhverv.

Robotjournalistikken er allerede under udviklingen og Jysk Fynske Medier søger netop nu Danmarks formentlig første robotredaktør.

Umiddelbart lyder Jysk Fynske Mediers projekt en del om den omstilling, som svenske MittMedia har gennemført. Her personaliseres alle artikler på nær de tre øverste, men overfor Medietrends har MittMedia tilkendegivet, at de indenfor et år formentlig vil lade robotterne overtage udvælgelsen af de tre sidste artikler.

MittMedia har i øvrigt stor succes med omstillingen og har fremgang på alle tænkelige parametre. Læs Medietrends tilbundsgående artikel om dem.

Mandag Morgen

Ugebrevet Mandag Morgen modtager en millioner kroner til at udvikle The Engagement Engine. Et projekt der kobler to af tidens store trends i medieverdenen: Brugerinddragelse og intensiv udnyttelse af data.

Ideen er at komme tættere på de mange læsere, der kan og har lyst til at bidrage til MMs journalistik med gode ideer, perspektiver og viden.

”Mandag Morgens læsere er en usædvanligt vidende og engageret gruppe mennesker. Vi opfatter dem som en ressource, og en del af dem kommer allerede i dag fysisk i vores hus til netværk, konferencer, Mandag Morgen Live, workshops eller arrangementer i Mandag Morgens tænketank. Den tætte kontakt vil vi gerne blive meget bedre til at udnytte til at gøre ugebrevet mere relevant og værdifuldt for læserne,” siger Mandag Morgens redaktionschef Tanja Nyrup Madsen.

Kernen i ideen er ikke ny, men ved at bruge kunstig intelligens og maskinlæring til at spotte de relevante læsere, håber Mandag Morgen at kontakten kan blive mere intensiv og gnidningsfri end tidligere set.

Læs mere om projektet hos MM.

Danwatch/IMS/Indieframe

De tre organisationer modtager i alt 4,1 millioner kroner til at udvikle platformen MediaBridge.org, der skal skabe kontakt mellem internationale medier og lokale medier og journalister i verdens oversete områder.

Tanken er, at mediefolk i den tredje verden kan bruge platformen til at pitche ideer, levere dokumentation eller elementer til historier.

Constructive Institute

Instituttet i Aarhus modtager 375.000 kroner til at udvikle The Constructive Mirror, der skal hjælpe med at scanne om historier er biased eller på anden måde indeholder elementer, der er ukonstruktive.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu