Connect with us

Kurateret

7 ting Information lærte af at droppe Facebook

De nød freden, savnede en megafon, mistede læsere og fik masser af nye tilmeldinger til nyhedsmailen

Udgivet

den

7 ting Information lærte af at droppe Facebook

De fleste uger lægger Dagbladet Information cirka 60 artikler ud på deres Facebook, men i maj valgte de at holde tre ugers pause. Det skete blandt andet som en konsekvens af, at Facebook bliver en mere og mere ustabil forbindelse til læserne og fordi Information ville forsøge at bruge anledningen til at lokke flere læsere til at tilmelde sig deres nyhedsbrev.

Her er hvad Information lærte af den selvvalgte pause:

Trafikken faldt

I årets fire første måneder modtog Information.dk 18 procent af deres trafik fra Facebook. I den tre uger lang pause faldt andelen af læsere, der kom via Facebook til 9 procent. Ialt faldt den samlede trafik med 14 procent under pausen.

Nye abonnenter faldt ikke

Det lykkedes at holde fast i den normale tilstrømning af nye abonnenter.

Pausen var rar for redaktionen

Normalt poster redaktionen artikler på nogenlunde faste tidspunkter. At slippe for det, var en rar oplevelse, som formentlig får Information til at poste mere frit og uregelmæssigt i fremtiden.

Savnede en forstærker

Information savnede Facebook til at agere megafon, når de havde en god artikel, der burde sendes ud over stepperne.

Information sender sit daglige nyhedsbrev ud fra morgenstunden til 55.000 tilmeldte. Det skaber et ordentligt morgenrykind. Normalt hjælper Facebook med at holde trafikken i kog i løbet af dagen. Men sådan var det ikke, når Information ikke selv pushede via facebooksiden.

Fik 3.000 nye sign ups

Facebookpausen blev akkompagneret af en kampagne for at flere til at tilmelde sig nyhedsmail. På den måde fik Information 3.000 nye tilmeldte.

Læsetiden steg ikke

Information forventede, at den gennemsnitlige læsetid ville stige, når de flygtige flybys fra Facebook blev luget ud. Men sådan gik det ikke. Kun blandt de mest trofaste læsere, kunne Information spore en længere læsetid, nemlig 22 procent længere.

Læs Informations egen artikel om pausen

Tidligere på året eksperimenterede TV MIDTVEST også med en pause på to uger fra Facebook. Det fik blandt andet den samlede trafik til at falde med 27 procent. Samtidig steg brugernes tid på TV MIDTVESTs hjemmeside med 42 procent. Du kan læse mere om MIDTVEST erfaringer her.

Kurateret

testartikel

Udgivet

den

Læs resten af artiklen

Kurateret

Facebook til medier: Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links – den snak tilhører fortiden

På et lukket møde har Facebooks globale chef for kontakt med medier tilsyneladende talt over sig og afleveret det endelige dødsstød til de lette klik

Udgivet

den

Facebook til medier: Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links. Den snak tilhører fortiden og der er ingen vej tilbage

Det er ikke gået ubemærket hen, at Facebook igennem de seneste to år har skruet voldsomt ned for trafikstrømmen til medierne. Men hvis der skulle være en enkelt redaktør, der stadig drømmer om at trafikken vender tilbage, er det dagen i dag, hvor øjnene skal gnides og en ny strategi, uafhængig af høj Facebooktrafik, skal lægges.

Det må være konsekvensen, hvis tre citater fra Facebooks globale chef for samarbejde med medier, Campbell Brown, står til troende.

Ifølge fem medarbejdere på det australske medie The Australian, har Campbell Brown på et møde med dem sagt:

“Mark (Zuckerberg) er ligeglad med udgivere og giver mig masser af spillerum og opbakning til at gennemføre disse ændringer (neddrosling af trafik)”.

“Vi vil hjælpe med at revitalisere journalistikken. Om nogle få år ville det modsatte ligne, at vi bare holdt jer i hånden, mens jeres forretning døde som på et hospice”.

“Vi gider ikke snakke mere om jeres trafik og links. Den snak tilhører fortiden og der er ingen vej tilbage”.

Campbell Brown har senere afvist at have formuleret sig på den måde, men de fem medarbejdere på The Australian står fast på deres referat af mødet og det anerkendte Nieman Lab har da heller ikke tøvet med at viderebringe citaterne.

Når Campbell Brown taler om at revitalisere journalistikken er det formentlig The Facebook Journalism Project hun tænker på. Det er et projekt, som blandt andet giver medierne fri adgang til at anvende værktøjet CrowdTangle. Senest har projektet annonceret, at de vil støtte medier med at skaffe betalende abonnenter. Dels et program, der støtter lokale medier og dels et program, der støtter medlemsbaserede medier.

Læs også: Hvad ville Facebookchefen gøre som dansk redaktør?

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu