Connect with us

Kurateret

7 ting Information lærte af at droppe Facebook

De nød freden, savnede en megafon, mistede læsere og fik masser af nye tilmeldinger til nyhedsmailen

Udgivet

den

7 ting Information lærte af at droppe Facebook

De fleste uger lægger Dagbladet Information cirka 60 artikler ud på deres Facebook, men i maj valgte de at holde tre ugers pause. Det skete blandt andet som en konsekvens af, at Facebook bliver en mere og mere ustabil forbindelse til læserne og fordi Information ville forsøge at bruge anledningen til at lokke flere læsere til at tilmelde sig deres nyhedsbrev.

Her er hvad Information lærte af den selvvalgte pause:

Trafikken faldt

I årets fire første måneder modtog Information.dk 18 procent af deres trafik fra Facebook. I den tre uger lang pause faldt andelen af læsere, der kom via Facebook til 9 procent. Ialt faldt den samlede trafik med 14 procent under pausen.

Nye abonnenter faldt ikke

Det lykkedes at holde fast i den normale tilstrømning af nye abonnenter.

Pausen var rar for redaktionen

Normalt poster redaktionen artikler på nogenlunde faste tidspunkter. At slippe for det, var en rar oplevelse, som formentlig får Information til at poste mere frit og uregelmæssigt i fremtiden.

Savnede en forstærker

Information savnede Facebook til at agere megafon, når de havde en god artikel, der burde sendes ud over stepperne.

Information sender sit daglige nyhedsbrev ud fra morgenstunden til 55.000 tilmeldte. Det skaber et ordentligt morgenrykind. Normalt hjælper Facebook med at holde trafikken i kog i løbet af dagen. Men sådan var det ikke, når Information ikke selv pushede via facebooksiden.

Fik 3.000 nye sign ups

Facebookpausen blev akkompagneret af en kampagne for at flere til at tilmelde sig nyhedsmail. På den måde fik Information 3.000 nye tilmeldte.

Læsetiden steg ikke

Information forventede, at den gennemsnitlige læsetid ville stige, når de flygtige flybys fra Facebook blev luget ud. Men sådan gik det ikke. Kun blandt de mest trofaste læsere, kunne Information spore en længere læsetid, nemlig 22 procent længere.

Læs Informations egen artikel om pausen

Tidligere på året eksperimenterede TV MIDTVEST også med en pause på to uger fra Facebook. Det fik blandt andet den samlede trafik til at falde med 27 procent. Samtidig steg brugernes tid på TV MIDTVESTs hjemmeside med 42 procent. Du kan læse mere om MIDTVEST erfaringer her.

Læs også