Connect with us

Kurateret

7 ting Information lærte af at droppe Facebook

De nød freden, savnede en megafon, mistede læsere og fik masser af nye tilmeldinger til nyhedsmailen

Udgivet

den

7 ting Information lærte af at droppe Facebook

De fleste uger lægger Dagbladet Information cirka 60 artikler ud på deres Facebook, men i maj valgte de at holde tre ugers pause. Det skete blandt andet som en konsekvens af, at Facebook bliver en mere og mere ustabil forbindelse til læserne og fordi Information ville forsøge at bruge anledningen til at lokke flere læsere til at tilmelde sig deres nyhedsbrev.

Her er hvad Information lærte af den selvvalgte pause:

Trafikken faldt

I årets fire første måneder modtog Information.dk 18 procent af deres trafik fra Facebook. I den tre uger lang pause faldt andelen af læsere, der kom via Facebook til 9 procent. Ialt faldt den samlede trafik med 14 procent under pausen.

Nye abonnenter faldt ikke

Det lykkedes at holde fast i den normale tilstrømning af nye abonnenter.

Pausen var rar for redaktionen

Normalt poster redaktionen artikler på nogenlunde faste tidspunkter. At slippe for det, var en rar oplevelse, som formentlig får Information til at poste mere frit og uregelmæssigt i fremtiden.

Savnede en forstærker

Information savnede Facebook til at agere megafon, når de havde en god artikel, der burde sendes ud over stepperne.

Information sender sit daglige nyhedsbrev ud fra morgenstunden til 55.000 tilmeldte. Det skaber et ordentligt morgenrykind. Normalt hjælper Facebook med at holde trafikken i kog i løbet af dagen. Men sådan var det ikke, når Information ikke selv pushede via facebooksiden.

Fik 3.000 nye sign ups

Facebookpausen blev akkompagneret af en kampagne for at flere til at tilmelde sig nyhedsmail. På den måde fik Information 3.000 nye tilmeldte.

Læsetiden steg ikke

Information forventede, at den gennemsnitlige læsetid ville stige, når de flygtige flybys fra Facebook blev luget ud. Men sådan gik det ikke. Kun blandt de mest trofaste læsere, kunne Information spore en længere læsetid, nemlig 22 procent længere.

Læs Informations egen artikel om pausen

Tidligere på året eksperimenterede TV MIDTVEST også med en pause på to uger fra Facebook. Det fik blandt andet den samlede trafik til at falde med 27 procent. Samtidig steg brugernes tid på TV MIDTVESTs hjemmeside med 42 procent. Du kan læse mere om MIDTVEST erfaringer her.

Kurateret

Dansk streaming når babylonske højder

Fire ud af ti unge streamer mindst to timer om dagen. På bare et år er danskernes udgifter til streamingtjenester fordoblet

Udgivet

den

Danskerne streamer som aldrig før. Så godt som alle unge streamer og blandt hele befolkningen er det nu 62 procent, der i løbet af en uge streamer serier, film, video eller tv.

Det viser en ny undersøgelse fra Slots- og Kulturstyrelsen.

Danskernes streaming blev sidst undersøgt i 2016 og siden da er der sket stigninger på alle parametre – tidsforbrug, økonomisk forbrug og antal abonnementer.

Hele undersøgelsen kan studeres her.

I en pressemeddelelse opsummerer specialkonsulent Anders Sebastian Kauffeldt fra Slots- og Kulturstyrelsen rapporten:

”Danskerne har taget streamingtjenester som Netflix og HBO til sig i en sådan grad, at 62 procent af os nu streamer eksempelvis serier, film, tv og videoklip mindst én gang om ugen, og ofte streamer vi i mange timer ad gangen. Det er ret bemærkelsesværdigt, at 40 procent af de 19 til 34-årige fortæller, at de streamede indhold i mindst to timer, når de blev spurgt om, hvor lang tid de streamede dagen før. Samtidig viser tallene, at stadigt flere ældre er begyndt at streame tv, film og serier, selvom de dog streamer i kortere perioder ad gangen end de unge.”

Slots- og Kulturstyrelsen fremhæver desuden:

• Næsten alle unge streamer: Blandt de 12 til 18-årige og de 19 til 34-årige streamede henholdsvis 95 procent og 94 procent ugentligt eller oftere i 2018. Andelene er noget mindre, men dog i vækst, blandt de ældre aldersgrupper. Eksempelvis steg andelen blandt de 34 til 55-årige fra 58 procent i 2016 til 67 procent i 2018.

• Særligt de yngre streamer i lang tid ad gangen: I 2018 oplyste eksempelvis 40 procent af de 19 til 34-årige, at de havde streamet to timer eller mere, når de blev spurgt, hvor lang tid de havde streamet dagen før. Hver fjerde unge streamer dagligt mere end tre timer.

• Streaming går frem, mens traditionelt tv går tilbage: Samtidig med en stigning i danskernes brug af streaming, går antallet af timer tilbragt foran tv-skærmen tilbage. Udviklingen er særligt udtalt blandt de yngre seere. Af tallene for 2018 fremgår det, at 36 procent af de 12 til 34-årige svarede nej til spørgsmålet, om de havde set tv i går. Det er et fald på 8 procentpoint i forhold til 2016.

• Stor forskel på tjenesterne: Der er store forskelle på tidsforbruget, når der ses på tværs af de tre mest udbredte tjenester YouTube, Netflix og DRTV. YouTube er den af de tre tjenester, der har flest besøg, men samtidig er det den tjeneste, der besøges i kortest tid ad gangen. Netflix har færre besøg end YouTube, men besøgene her varer i længere tid. DRTV har færrest besøg, men igen varer besøgene her væsentligt længere end besøg hos YouTube, men dog i noget kortere tid end besøg hos Netflix.

• Mange husstande har flere abonnementer: 53 procent af husstandene havde i 2018 abonnement på en eller flere af i alt seks streamingtjenester, der kan abonneres på særskilt, eksempelvis HBO, Netflix og ViaPlay. Det er 3 procentpoint mere end i 2017. 35 procent af de danske husstande havde i 2018 desuden abonnement på to eller flere af de seks streamingtjenester.

• Øget forbrug på streamingtjenester: En gennemsnitslig, dansk husstand brugte i 2017 584 kroner om året på streamingtjenester, hvor de i 2016 brugte 275 kroner. Dertil kommer det indirekte forbrug på streamingtjenester, som man har adgang til via tv- og teleabonnementer.

• Store variationer i forbruget: Husstandenes gennemsnitslige forbrug varierer en del på tværs af de forskellige husstandstyper. Husstande med børn bruger væsentlig mere på streamingtjenester end gennemsnittet, mens husstande med ældre beboere bruger markant mindre. Eksempelvis brugte husstande med to voksne med børn i alt 1.116 kroner på streamingtjenester i 2017, mens husstande med to voksne, hvoraf den ene er over 60 år, kun brugte 215 kroner på streaming i samme periode.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu