Connect with us

Original

Facebook bekræfter: Medierne får mindre plads

I de kommende måneder vil Facebook give bedre og bedre plads til opslag fra dine venner og mindre og mindre plads til medierne

Udgivet

den

Facebook bekræfter: Medierne får mindre plads

I de kommende måneder vil dit Facebook nyhedsfeed gradvist give bedre og bedre plads til opslag fra dine venner og familie og mindre og mindre plads til opslag fra medier og andre aktører med Facebooksider. Det bekræfter Facebook nu efter månedlange spekulationer om, at der var noget i gære.

Indhold fra Facebook-sider vil dog ikke fuldstændig dø på nyhedsfeedet, men algoritmen vil nøje sørge for, at opslag, der ikke høster mange delinger og kommentarer vil blive kvalt for at give plads til indhold, som brugerne interagerer med.

Med andre ord vil masser af journalistisk indhold få svære tider på Facebook. Masser af kvalitetsindhold får ikke mange interaktioner på Facebook, men bliver alligevel læst.

I en meddelelse skriver Facebook:

“Når vi laver disse opdateringer, kan Facebook-sider opleve fald i deres rækkevidde, tiden der bruges på deres videoer og deres trafik fra Facebook til deres hjemmesider. Påvirkningen vil variere fra side til side og det vil være styret af faktorer som typen af indhold og hvordan folk interagerer med det. Facebook-sider, der laver opslag, som brugerne typisk ikke kommenterer eller reagerer på vil se de største fald i rækkevidden. Facebook-sider, der skaber samtaler mellem venner vil opleve en lavere effekt af forandringerne”

Facebooks stifter Marc Zuckerberg skriver, at den omfattende ændring af algoritmen gennemføres for at sikre, at Facebooks brugere har det godt.

”Forskningen viser, at det er godt for vores velvære, når vi bruger sociale medier til at være forbundet med mennesker, som vi holder af. Vi føler os mere forbundet og mindre ensomme og det påvirker også vores langsigtede lykke og helbred. På den anden side er passivt indtag af artikler og video – selv hvis de er underholdende eller informative – ikke så godt”.

I opslaget fra Zuckerberg erkender han, at ændringerne vil gå ud over mediernes rækkevidde på Facebook. Medierne vil dog ikke blive fjernet fuldstændigt fra nyhedsfeedet og i stedet placeret i det såkaldte Explore-feed. Det har mange ellers frygtet efter Facebook i de seneste måneder har testet den model i seks lande – med katastrofale følger for mediernes rækkevidde i de pågældende lande.

Sådan kan du modarbejde Facebooks ændring

Hvis man som Facebookbruger fortsat gerne vil sikre, at man bliver præsenteret for indhold fra de sider, man følger, kan man vælge ”vis først”.

Og så er det nok også tidspunktet, hvor medier, der gerne vil sikre deres kontakt med læserne tager alternative kanaler i brug. Det kunne for eksempel være nyhedsmails eller chatbots, der begge sikrer en direkte kontakt med brugerne.

Medier har også haft succes ved at oprette grupper. Læs for eksempel, hvordan The Times skaffer læsere via grupper.

Så nu vi er ved det, kan du sikre dig, at Medietrends ikke forsvinder fra overfladen ved at connecte med Medietrends chatbot, der sender nyheder tre-fem gange om ugen eller nyhedsmailen, der udkommer en gang om ugen.

Få Medietrends chatbot til at sende dig nyheder via Messenger – KLIK HER

Få Medietrends nyhedsmail – SKRIV DIN MAIL I BOKSEN HERUNDER

Foto: Jorge Caballero Jiménez/Flickr

Original

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

Udgivet

den

Fire danske medieprojekter får millioner fra Google

Danske medier og medieprojekter modtager i år et rekord stort beløb fra Googles fond til udvikling af digitale medieprojekter – Google Digital News Initiative.

I alt sender Google 7,7 millioner kroner til fordeling mellem fire projekter.

  • Mandag Morgen vil udnytte kunstig intelligens til inddrage læserne i deres journalistik.
  • Jysk Fynske Medier vil personalisere det nyhedsmix, læserne får.
  • Constructive Institute vil udvikle software, der kan afgøre om journalistik er biased
  • Danwatch vil i samarbejde med International Media Support og Indieframe udvikle en platform, der kan hjælpe journalistik fra den 3 verden frem.

Jysk Fynske Medier

Jysk Fynske Medier modtager 2,3 millioner kroner til at udvikle personaliseringsværktøjer, der kan placere mere relevante artikler til netop de læsere, der er interesserede i dem.

Det kan for eksempel være hyperlokale historier, som har meget stor værdi for få læsere, men som ikke skal forstyrre resten af læsergruppen. En del af disse artikler vil i fremtiden blive skrevet af robotter – mest indenfor sport, hushandler og erhverv.

Robotjournalistikken er allerede under udviklingen og Jysk Fynske Medier søger netop nu Danmarks formentlig første robotredaktør.

Umiddelbart lyder Jysk Fynske Mediers projekt en del om den omstilling, som svenske MittMedia har gennemført. Her personaliseres alle artikler på nær de tre øverste, men overfor Medietrends har MittMedia tilkendegivet, at de indenfor et år formentlig vil lade robotterne overtage udvælgelsen af de tre sidste artikler.

MittMedia har i øvrigt stor succes med omstillingen og har fremgang på alle tænkelige parametre. Læs Medietrends tilbundsgående artikel om dem.

Mandag Morgen

Ugebrevet Mandag Morgen modtager en millioner kroner til at udvikle The Engagement Engine. Et projekt der kobler to af tidens store trends i medieverdenen: Brugerinddragelse og intensiv udnyttelse af data.

Ideen er at komme tættere på de mange læsere, der kan og har lyst til at bidrage til MMs journalistik med gode ideer, perspektiver og viden.

”Mandag Morgens læsere er en usædvanligt vidende og engageret gruppe mennesker. Vi opfatter dem som en ressource, og en del af dem kommer allerede i dag fysisk i vores hus til netværk, konferencer, Mandag Morgen Live, workshops eller arrangementer i Mandag Morgens tænketank. Den tætte kontakt vil vi gerne blive meget bedre til at udnytte til at gøre ugebrevet mere relevant og værdifuldt for læserne,” siger Mandag Morgens redaktionschef Tanja Nyrup Madsen.

Kernen i ideen er ikke ny, men ved at bruge kunstig intelligens og maskinlæring til at spotte de relevante læsere, håber Mandag Morgen at kontakten kan blive mere intensiv og gnidningsfri end tidligere set.

Læs mere om projektet hos MM.

Danwatch/IMS/Indieframe

De tre organisationer modtager i alt 4,1 millioner kroner til at udvikle platformen MediaBridge.org, der skal skabe kontakt mellem internationale medier og lokale medier og journalister i verdens oversete områder.

Tanken er, at mediefolk i den tredje verden kan bruge platformen til at pitche ideer, levere dokumentation eller elementer til historier.

Constructive Institute

Instituttet i Aarhus modtager 375.000 kroner til at udvikle The Constructive Mirror, der skal hjælpe med at scanne om historier er biased eller på anden måde indeholder elementer, der er ukonstruktive.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu