Connect with us

Original

Facebook bekræfter: Medierne får mindre plads

I de kommende måneder vil Facebook give bedre og bedre plads til opslag fra dine venner og mindre og mindre plads til medierne

Udgivet

den

Facebook bekræfter: Medierne får mindre plads

I de kommende måneder vil dit Facebook nyhedsfeed gradvist give bedre og bedre plads til opslag fra dine venner og familie og mindre og mindre plads til opslag fra medier og andre aktører med Facebooksider. Det bekræfter Facebook nu efter månedlange spekulationer om, at der var noget i gære.

Indhold fra Facebook-sider vil dog ikke fuldstændig dø på nyhedsfeedet, men algoritmen vil nøje sørge for, at opslag, der ikke høster mange delinger og kommentarer vil blive kvalt for at give plads til indhold, som brugerne interagerer med.

Med andre ord vil masser af journalistisk indhold få svære tider på Facebook. Masser af kvalitetsindhold får ikke mange interaktioner på Facebook, men bliver alligevel læst.

I en meddelelse skriver Facebook:

“Når vi laver disse opdateringer, kan Facebook-sider opleve fald i deres rækkevidde, tiden der bruges på deres videoer og deres trafik fra Facebook til deres hjemmesider. Påvirkningen vil variere fra side til side og det vil være styret af faktorer som typen af indhold og hvordan folk interagerer med det. Facebook-sider, der laver opslag, som brugerne typisk ikke kommenterer eller reagerer på vil se de største fald i rækkevidden. Facebook-sider, der skaber samtaler mellem venner vil opleve en lavere effekt af forandringerne”

Facebooks stifter Marc Zuckerberg skriver, at den omfattende ændring af algoritmen gennemføres for at sikre, at Facebooks brugere har det godt.

”Forskningen viser, at det er godt for vores velvære, når vi bruger sociale medier til at være forbundet med mennesker, som vi holder af. Vi føler os mere forbundet og mindre ensomme og det påvirker også vores langsigtede lykke og helbred. På den anden side er passivt indtag af artikler og video – selv hvis de er underholdende eller informative – ikke så godt”.

I opslaget fra Zuckerberg erkender han, at ændringerne vil gå ud over mediernes rækkevidde på Facebook. Medierne vil dog ikke blive fjernet fuldstændigt fra nyhedsfeedet og i stedet placeret i det såkaldte Explore-feed. Det har mange ellers frygtet efter Facebook i de seneste måneder har testet den model i seks lande – med katastrofale følger for mediernes rækkevidde i de pågældende lande.

Sådan kan du modarbejde Facebooks ændring

Hvis man som Facebookbruger fortsat gerne vil sikre, at man bliver præsenteret for indhold fra de sider, man følger, kan man vælge ”vis først”.

Og så er det nok også tidspunktet, hvor medier, der gerne vil sikre deres kontakt med læserne tager alternative kanaler i brug. Det kunne for eksempel være nyhedsmails eller chatbots, der begge sikrer en direkte kontakt med brugerne.

Medier har også haft succes ved at oprette grupper. Læs for eksempel, hvordan The Times skaffer læsere via grupper.

Så nu vi er ved det, kan du sikre dig, at Medietrends ikke forsvinder fra overfladen ved at connecte med Medietrends chatbot, der sender nyheder tre-fem gange om ugen eller nyhedsmailen, der udkommer en gang om ugen.

Få Medietrends chatbot til at sende dig nyheder via Messenger – KLIK HER

Få Medietrends nyhedsmail – SKRIV DIN MAIL I BOKSEN HERUNDER

Foto: Jorge Caballero Jiménez/Flickr

Original

”Okay, Google” kommer på dansk

Svenskerne kan nu tale med Googles assistent og inden nytår kan Google også tale dansk.

Udgivet

den

”Okay, Google” kommer på dansk

”Okay, Google, hvad er der sket i dag?”

”Okay, Google, giv mig nyhederne”

”Okay, Google, er de danske medier klar til, at Googles assistent meget snart kan tale dansk?

Sidstnævnte er et relevant spørgsmål, som der p.t. ikke kan svares konkret på. Google er netop begyndt at tale svensk og inden nytår vil Googles assistent kunne tale dansk og så vil danskerne kunne spørge og få svar på alt, som nogen har fodret Google med.

Fuldstændig som i dag, hvor Google hurtigt finder indhold, der giver svar på vores tekstbaserede søgninger.

Google Assistent virker på alle enheder og det betyder, at man kan bruge sin mobil til at spørge efter vejret, nyheder eller ens favoritpodcast. Men den stemmestyrede tjener kan kun levere svar, hvis nogen indholdsproducenter, som for eksempel medier, har fodret den.

De kan de gøre via dette link, som formentlig vil opleve en del trafik fra danske udviklere i den kommende tid.

Lyd er i den grad kommunikationens new frontier og selvom amerikanske medier og mediebrugere i to år har kunnet snakke sammen via Google Asssistant, Amazon Alexa og andre stemmestyrede chatbots, er det tydeligt, at formatet ikke er færdigudviklet og at både indholdsproducenterne og forbrugerne fortsat eksperimenterer.

Men ligesom ingen – absolut ingen – virksomheder, organisationer og medier i dag kunne forestille sig ikke at være på internettet og ikke gøre sig søgbare på Google, ønsker ingen at blive sat af det store lydtog, der ruller stærkere og stærkere.

Derfor satser store mediehuse verden rundt på, at netop de har det rigtige lydindhold og at det er dem, der kommer ud af højtaleren, når brugerne har brug for nyt.

Digiday gav for nylig en kort status over diverse mediehuses sats på området:

  • NPR har seks mennesker ansat til at udvikle indhold til de stemmestyrede enheder.
  • New York Times har oprettet en enhed med selvstændig redaktør for området.
  • Al Jazeera har udnævnt en senior producer til at udvælge hvilket indhold, der skal gøres tilgængeligt og hvilket indhold, der skal specialudvikles til de nye formater.
  • Washington Post har et dedikeret audioteam til opgaven.

Bloomberg og BBC, og formentlig mange andre, har også øjnene fast rettet på de nye muligheder. Alle er bevidste om brugernes store interesse for lyd og alle ved, at selv skævskud og fejlafleveringer ved at være firstmover giver værdifulde erfaringer på et marked, der formentlig blive meget, meget stort.

Et godt eksempel på, hvor glade danskerne er for lyd, er Zetlands overraskende succes med at indtale alle artikler. Det har på kort tid forvandlet Zetland til et lyttemedie, hvor 60 procent af konsumeringen foregår med ører og ikke øjne.

Læs: Da Zetland blev et lyttemedie

DRs medieforskere har i flere år oplevet stigende forbrug af podcast og senest målte de, at danskerne podcastede seks procent mere i sommerugerne end ved årets begyndelse.

I Sverige er så vidt vides ingen medier klar med lyd til Google Assistenten, men flere kommercielle virksomheder har forberedt sig og lader svenskerne prata med H&M, ICA, Postnord og SJ.

Danske medier, der allerede har lyd, bør som minimum sørge for at det bliver tilgængeligt, når dansker i løbet af efteråret siger “OK, Google giv mig podcast”. Men skridt to kan måske også være at udvikle indhold, der er tilpasset det nye format.

Foto: Fouquier

Læs: Er du klar til den store lydbølge?

Læs resten af artiklen

Original

Er Crowdfunding det nye sort i #dkmedier?

POV har nu nået deres mål om at indsamle 250.000 kroner og sammen med en række af tidligere crowdfunding-succeser, vil det give andre blod på tanden.

Udgivet

den

Er Crowdfunding det nye sort i #dkmedier?

På 15 dage nåede Point of View International deres mål om at indsamle 250.000 kroner i en crowdfunding-kampagne. Kampagnen fortsætter i yderligere tre dage og POV International håber at maksimere beløbet yderligere. På forhånd har en anonym donor (iøvrigt ikke optimalt med anonyme bagmænd bag uafhængige medier, men det er en anden snak) lovet at doble beløbet op. Dermed står POV til at modtage mindst 500.000 kroner til den videre udvikling af mediet.

Point of View er ikke det eneste medie eller medieprojekt, der har haft held med at indsamle penge fra læserne og sympatisører. Med bidrag fra medieforsker Aske Kammer fra IT Universitet er her en liste over crowdfundings i de senere år:

  • Zetland indsamlede i 2015 533.837 kroner fra i alt 1.388 bidragsydere.
  • Atlas Magasin indsamlede i 2017 250.000 kroner.
  • Podcasten Dårligdommene indsamlede i denne sommer 38.952 kroner fra 216 bidragsydere.
  • Podcasten Kongerækken indsamlede i 2016 50.130 kroner.
  • Podcasten Album indsamlede 146.037 kroner fra 306 bidragsydere i 2016.

Lige nu indsamler fodboldmediet Mediano midler til at producere en ny podcastserie om Superligaens største øjeblikke. Målet er 13.500 euro og foreløbigt har Mediano fået tilsagn om 2.211 euro svarende til 16.500 kroner.

Tidligere forsøgte platformen Peblish at facilitere indsamlinger til konkrete medieprojekter – typisk artikler. Men selvom der blev produceret adskillige artikler, måtte projektet sidste år lukke.

Læs: Startup foræres væk – Vil du overtage Peblish?

Når man ser på listen over vellykkede crowdfundingindsamlinger er det let at forestille sig, at metoden vil få mere medvind i den kommende tid. Men sandsynligheden for succes er selvfølgelig direkte proportional med ens evne til at tiltrække brugere, der er så positivt stemt for ens projekt, at de frivilligt vil hive penge op af lommen.

For mange vil det være angstprovokerende at forsøge, da en fejlslagen crowdfunding ikke alene giver nul kroner, men også på den ondeste måde udstiller den manglende kontakt, man har med sine brugere.

Det er dog værd at notere, at mange medier i disse år er meget fokuserede på at genopbygge deres kontakt med brugerne, nogle går all in med medlemsbaserede modeller, mens langt de fleste “blot” intensiverer deres brugerorientering og skruer ned for deres eget afsenderfokus.

Alt andet lige vil denne udvikling stille medierne bedre, hvis de kaster sig ud i crowdfunding.

Da der samtidig er stor lyst til at udvikle og den nye medieaftale stiller startups dårligere end tidligere, er det oplagt at forvente, at vi kommer til at se mere til crowdfunding i den kommende tid.

Crowdfunding er i øvrigt ikke forbeholdt små medier. Man kunne også forestille sig større medier i havsnød, som beder om hjælp. Eller medier, der mangler kapital til konkrete og veldefinerede projekter – som fx. Medianos indsamling.

Medianos indsamling kører den næste måned og kan støttes her.

Kender du til andre crowdfunding-projekter i blandt danske medier, som ikke er nævnt her, så tip her – så opdaterer vi hurtigst muligt

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu