I de kommende måneder vil dit Facebook nyhedsfeed gradvist give bedre og bedre plads til opslag fra dine venner og familie og mindre og mindre plads til opslag fra medier og andre aktører med Facebooksider. Det bekræfter Facebook nu efter månedlange spekulationer om, at der var noget i gære.
Indhold fra Facebook-sider vil dog ikke fuldstændig dø på nyhedsfeedet, men algoritmen vil nøje sørge for, at opslag, der ikke høster mange delinger og kommentarer vil blive kvalt for at give plads til indhold, som brugerne interagerer med.
Med andre ord vil masser af journalistisk indhold få svære tider på Facebook. Masser af kvalitetsindhold får ikke mange interaktioner på Facebook, men bliver alligevel læst.
“Når vi laver disse opdateringer, kan Facebook-sider opleve fald i deres rækkevidde, tiden der bruges på deres videoer og deres trafik fra Facebook til deres hjemmesider. Påvirkningen vil variere fra side til side og det vil være styret af faktorer som typen af indhold og hvordan folk interagerer med det. Facebook-sider, der laver opslag, som brugerne typisk ikke kommenterer eller reagerer på vil se de største fald i rækkevidden. Facebook-sider, der skaber samtaler mellem venner vil opleve en lavere effekt af forandringerne”
Facebooks stifter Marc Zuckerberg skriver, at den omfattende ændring af algoritmen gennemføres for at sikre, at Facebooks brugere har det godt.
”Forskningen viser, at det er godt for vores velvære, når vi bruger sociale medier til at være forbundet med mennesker, som vi holder af. Vi føler os mere forbundet og mindre ensomme og det påvirker også vores langsigtede lykke og helbred. På den anden side er passivt indtag af artikler og video – selv hvis de er underholdende eller informative – ikke så godt”.
I opslaget fra Zuckerberg erkender han, at ændringerne vil gå ud over mediernes rækkevidde på Facebook. Medierne vil dog ikke blive fjernet fuldstændigt fra nyhedsfeedet og i stedet placeret i det såkaldte Explore-feed. Det har mange ellers frygtet efter Facebook i de seneste måneder har testet den model i seks lande – med katastrofale følger for mediernes rækkevidde i de pågældende lande.
Sådan kan du modarbejde Facebooks ændring
Hvis man som Facebookbruger fortsat gerne vil sikre, at man bliver præsenteret for indhold fra de sider, man følger, kan man vælge ”vis først”.
Og så er det nok også tidspunktet, hvor medier, der gerne vil sikre deres kontakt med læserne tager alternative kanaler i brug. Det kunne for eksempel være nyhedsmails eller chatbots, der begge sikrer en direkte kontakt med brugerne.
Så nu vi er ved det, kan du sikre dig, at Medietrends ikke forsvinder fra overfladen ved at connecte med Medietrends chatbot, der sender nyheder tre-fem gange om ugen eller nyhedsmailen, der udkommer en gang om ugen.
Få Medietrends chatbot til at sende dig nyheder via Messenger – KLIK HER
Få Medietrends nyhedsmail – SKRIV DIN MAIL I BOKSEN HERUNDER