Connect with us

Kurateret

5 trends mediechefer skal kende for at få succes

Forsiden er vigtigere end du tror. Det er her, du vinder og taber kernelæsere og fire andre grundlæggende spilleregler, der gælder lige nu.

Udgivet

den

5 trends mediechefer skal kende for at få succes

Overskriften er snuppet fra et nyt blogindlæg fra Chartbeat, der jævnligt deler ud af deres enorme mængde trafikdata fra førende medier kloden rundt. De følgende fem tendenser er således baseret på globale data, der sagtens kan afvige fra danske forhold. Men det er værd at notere de vigtige konklusioner og så tjekke op om, de samme tendenser gælder for ens eget medie.

Ikke mobile first, men mobile only

Medier, som får store mængder trafik fra Google og Facebook har nok allerede opdaget at mere og mere af deres samlede trafik foregår på mobiler. Det skyldes, at både Google og Facebook er blevet markant mere mobile i løbet af det seneste år. Størst stigning ses hos Facebook, hvor andelen er steget med hele ti procentpoint. Se grafik.

Hvorfor er det vigtigt? Fordi indtjening og engagement altid er markant lavere på mobil end på desktop. Men det er måske også værd at være bevidst om, at ens kernebrugere måske ikke er skiftet til mobil.

Facebook er ikke faldet, det er Google, der er steget

I lang tid er der blevet spekuleret i at Facebook sender mindre og mindre trafik til medierne og flere rapporter har også delvist dokumenteret det. Men Chartbeats data går imod den opfattelse. Chartbeat siger, at Facebook er faldet som andel af samlet trafik, men det er fordi trafikmængden er vokset som konsekvens af Googles vækst. Forvirret? Så se graferne.

Chartbeat forklarer Googles stigende kurve med et stort antal store nyhedsbegivenheder, som altid får søgetrafikken til at sige. Når der er jordskælv og katastrofer søger vi på Google og først senere begynder vi at reagere på de sociale medier.

Denne tendens er værd at lave et tjek på for dit medie. Der er gode chancer for at det ser anderledes ud.

Video er størst, når der er breaking

Mens forbruget af tekstnyheder er nogenlunde stabilt er video meget afhængig af, at der rent faktisk foregår noget, viser Chartbeats data.

Grafen viser hvor meget tid brugerne anvender på video i forhold til tekstnyheder. Og Chartbeat har konstateret, at hver gang kurven går i vejret, har der været store begivenheder, som illustreret på grafen.

Højt tidsforbrug skaber stamkunder

Denne tendens er ikke særlig overraskende. Men ikke desto mindre vigtig hele tiden at have top of mind: Jo længere tid en førstegangsbruger spenderer på det første besøg, jo større sandsynlighed er der for, at hun kommer igen.

Tidsforbruget er i den grad en målestok, der adskiller de attraktive brugere fra de næsten ligegyldige. Chartbeats data viser, at 45 procent af brugerne er kortere end 15 sekunder på en side. Til gengæld konstaterer de at længere tidsforbrug på en side også er lig med flere sidevisninger og hyppige returbesøg.

Grafen taler et meget tydeligt sprog og understreger, hvor afsindigt vigtigt det er at kæle for indholdet og give brugerne gode grunde til at blive bare lidt længere.

Forsiden er ikke død

I takt med at flere besøg kommer via Google og sociale medier, er det ofte blevet hævdet at forsiden er ved at dø. Men det gælder sådan set kun for de impulsbesøg, der kommer fra sociale medier og Google, konstaterer Chartbeat.

Jo oftere, man besøger mediet, jo oftere besøger man forsiden. På kurven kan man se, at den blå og orange kurve krydser hinanden ved cirka 50 procents mærket. Det betyder, at brugere der besøger mediet mere end hver anden dag (50%) klikker mere på forsiden end på artikelsider.

Når man zoomer ind på dem, der kommer hver dag (100%) klikker de i gennemsnit syv gange på forsiden og knap fem gange på artikelsider. Umiddelbart virker tallene ret voldsomme, men de levner ihvertfald ingen tvivl om, at forsiden er vigtig for at fordele trafikken på mediet og at antallet af artikelsider formentlig også vil falde, hvis ikke forsiden fungerer perfekt som distributør.

Forsiden er vigtigere end du tror. Det er her, du vinder og taber kernelæsere.

Se Chartbeats blogindlæg

Læs også: Globale læsertal: Danskerne er hooked på danske medier

Læs også