Connect with us

Original

Tool: Sådan laver du tryk-og-hold-opslag på Facebook

Tool: Når du placerer en finger på Facebook-opslaget, går en video eller et slideshow i gang og så snart du fjerner fingeren stopper showet.

Udgivet

den

En ny feature til Facebook mobil er muligvis et effektivt historietool, som er værd at eksperimentere med. Når brugeren placerer en finger på sin smartphone, går en video eller et slideshow igang og så snart brugeren fjerner fingeren stopper showet.

Det eneste dårlige er, at tryk-og-hold-opslag kun virker på mobilapp.

Men ellers er tanken, at tryk-og-hold-opslag øger interaktionen med brugerne og gør det mere fristende at stoppe op og konsumere opslaget.

Sådan gør du:

1 – 

Download Into live app på din iphone eller ipad. (fås pt ikke til Android). Der er en gratis version og en pro til 17 kroner.

2 – 

Åbn Into live app’n og lad den få adgang til dit billede- og videoarkiv. Vælg de billeder, der skal bruges i den rigtige rækkefølge. I pro versionen er der forskellige filtre og mulighed for at justere hastigheden for fremvisningen.

3 –

Gem Into live filmen i dit arkiv på din mobil.

4 –

Åbn din Facebookapp og opload filmen på et opslag – helt som du plejer. Bemærk symbolet i nederste højre hjørne. Det skal du aktivere for at få det live. Når du har gjort det kan du afslutte dit opslag. Det kan tage lidt tid for Facebook at oploade opslaget, så gå ikke i panik, hvis der går lidt tid.

Her kan du se et færdigt opslag

Data

Lokalmedier reducerer tab på Facebook

Udgivet

den

Lokalmedier reducerer tab fra Facebook

Siden Facebook for snart to år siden skruede ned for mediernes eksponering på Facebook, har de lovet, at lokale nyheder ikke skulle blive ramt.

Tidligere analyser viser, at Facebook nogenlunde holder løftet i USA og nu peger nye data også på, at løftet har begunstiget danske lokale- og regionale medier.

Det fremgår af en ny analyse, Medietrends har foretaget af 99 danske regionale og lokale mediers Facebooksider. I analysen sammenlignes alle opslag fra juli 2018 til juni 2019 med den tilsvarende 12-måneder-periode året før.

Den mest enkle kurve til at illustrere spørgsmålet er, hvor mange likes, delinger og kommentarer medierne opnår per opslag.

Den grønne kurve viser med al tydelighed, at de 99 medier fik mindre og mindre ud af deres opslag igennem hele perioden fra sommeren 2017 til sommeren 2018. Og med samme tydelighed viser den røde kurve, at der sker noget positivt med algoritmen i efteråret 2018.

I alle måneder i 2019 har medierne i gennemsnit ligget mellem 16 og 33 procent højere end den tilsvarende måned året før.

Det skal understreges, at Medietrends analyse udelukkende måler interaktioner og antal opslag. Det kan derfor ikke direkte oversættes til rækkevidde på Facebook eller antal klik tilbage til mediernes egne sider.

Ligeledes kan det ikke udelukkes, at 99 andre lokale og regionale medier kunne have givet et andet billede. Men listen dækker alle regionale medier og et tilfældigt udvalg af lokale medier.

Listen indeholder kun skrevne medier. Havde den fx også inddraget TV2-regionerne, ville en stor mængde video-opslag formentlig have påvirket voldsomt i det samlede billede.

Det højere udbytte af at slå op på Facebook, giver naturligvis også gennemslag i den samlede mænge interaktioner. Her krydser de to kurver dog først hinanden to måneder senere, hvilket skyldes, at mediernes aktivitet på Facebook (antal opslag) var væsentlig neddæmpet i efteråret 2018.

Den mest præcise måde at måle udviklingen på, er den såkaldte interaction rate. Det er et regnestykke, der både inddrager antal interaktioner, antal opslag og Facebooksidernes antal følgere på det tidspunkt opslagene blev postet.

Det betyder, at data korrigerer for om Facebooksiderne henover perioden er vokset i antal følgere og derfor logisk set ville kunne opnå flere interaktioner.

Også interaction rate viser stort set samme udvikling, som de andre kurver.

Medietrends analyse indbefatter samtlige opslag i de to perioder – ialt 195.907 – opslag og det er derfor usandsynligt, at udviklingen er drevet af enkelte supervirale opslag.

Analysen er gennemført ved hjælp af værktøjet CrowdTangle.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu