Connect with us

Kurateret

Dansk web-tv kortlagt for første gang

Medierne prioriterer video og web-tv højt, men indtil nu er skinnerne blevet lagt mens toget kørte, mener forfatterne bag den første undersøgelse af området

Udgivet

den

Dansk web-tv kortlagt for første gang

Mange danske medier har i de senere år satset og investeret intensivt i video og web-tv. Nu bliver den nye genre for første gang kortlagt og analyseret. Det sker i en ny undersøgelse fra Center for Journalistik ved Syddansk Universitet.

Undersøgelsen, der er gennemført af journalistisk lektor Ralf Andersson fra SDU og Rune Michelsen fra WeLoveVideo, giver blandt andet svar på, hvilke typer video danske medier har kastet sig over, hvilke stofområder, der typisk har video, hvor indholdet distribueres, hvor lange og korte de er og om de optagede i marken, studiet og er redigerede eller ej.

Sådan fordeler danske mediers video sig på stofområder

I en pressemeddelelse giver de to forfattere udtryk for, at medierne mangler fast viden til at udnytte potentialet i video og web-tv fuldt ud:

”Mange steder fægter ledelse og medarbejdere sig fortsat frem i forsøget på at finde deres egen rette tilgang til web-tv og skinnerne bliver billedlig talt lagt, mens toget kører. Der er brug for viden om, hvordan medierne arbejder med web-tv, og hvilke erfaringer de gør sig. Undersøgelsen her kan forhåbentlig være et bidrag til dette”.

Den nye undersøgelse er kommet frem til, at danske mediers brug af video og web-tv typisk kan kategoriseres indenfor otte genrer.

  • Video med tekst
  • How-to-video
  • Se-det-ske
  • Explainers
  • Visuel videofascination
  • Live
  • Studieproduktioner
  • Talking heads/ Selfie-reportage

Undersøgelsen indeholder også en række interessante interviews med amerikanske eksperter, der giver deres bud på, hvordan medierne får mest muligt udbytte af deres videoanstrengelser og hvordan de levende billeder bedst distribueres.

Undersøgelsen kan læses her.

Foto: Screenshot af Ekstra Bladet video

Læs også