Connect with us

Kurateret

Dansk web-tv kortlagt for første gang

Medierne prioriterer video og web-tv højt, men indtil nu er skinnerne blevet lagt mens toget kørte, mener forfatterne bag den første undersøgelse af området

Udgivet

den

Dansk web-tv kortlagt for første gang

Mange danske medier har i de senere år satset og investeret intensivt i video og web-tv. Nu bliver den nye genre for første gang kortlagt og analyseret. Det sker i en ny undersøgelse fra Center for Journalistik ved Syddansk Universitet.

Undersøgelsen, der er gennemført af journalistisk lektor Ralf Andersson fra SDU og Rune Michelsen fra WeLoveVideo, giver blandt andet svar på, hvilke typer video danske medier har kastet sig over, hvilke stofområder, der typisk har video, hvor indholdet distribueres, hvor lange og korte de er og om de optagede i marken, studiet og er redigerede eller ej.

Sådan fordeler danske mediers video sig på stofområder

I en pressemeddelelse giver de to forfattere udtryk for, at medierne mangler fast viden til at udnytte potentialet i video og web-tv fuldt ud:

”Mange steder fægter ledelse og medarbejdere sig fortsat frem i forsøget på at finde deres egen rette tilgang til web-tv og skinnerne bliver billedlig talt lagt, mens toget kører. Der er brug for viden om, hvordan medierne arbejder med web-tv, og hvilke erfaringer de gør sig. Undersøgelsen her kan forhåbentlig være et bidrag til dette”.

Den nye undersøgelse er kommet frem til, at danske mediers brug af video og web-tv typisk kan kategoriseres indenfor otte genrer.

  • Video med tekst
  • How-to-video
  • Se-det-ske
  • Explainers
  • Visuel videofascination
  • Live
  • Studieproduktioner
  • Talking heads/ Selfie-reportage

Undersøgelsen indeholder også en række interessante interviews med amerikanske eksperter, der giver deres bud på, hvordan medierne får mest muligt udbytte af deres videoanstrengelser og hvordan de levende billeder bedst distribueres.

Undersøgelsen kan læses her.

Foto: Screenshot af Ekstra Bladet video

Kurateret

Mediebranchen taber omsætning og halter bagud på ligestilling

Mediefolk har dansk blod i årene, bor i København, arbejder på gamle medier og der bliver færre og færre af dem

Udgivet

den

Mediebranchen taber omsætning og halter bagud på ligestilling
New York Times Pressroom 1942, Pixabay

Den danske mediebranche mistede næsten tre procent af sin omsætning fra 2016 til 2017 og det har også betydet færre ansatte.

Det og en lang række andre fakta fremgår af Slots- og Kulturstyrelsens rapport “Mediebranchens omsætning og beskæftigelse”, der netop er udkommet.

Her er otte pointer fra rapporten:

1: Mediefolk bor i København

Af de 18.589 årsværk i mediebranchen bor 43 procent i København. Regner man forstæder, Nordsjælland og Østsjælland med, er det hele 64 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

2: Ingen mangfoldighed på medierne

I Danmark er 11 procent af arbejdstyrken af udenlandsk herkomst
(indvandrere fra vestlige og ikke-vestlige lande samt deres efterkommere). Men i mediebranchen har kun fem procent anden baggrund end dansk.

Ingen af de otte hovedbrancher, som rapporten opdeler mediebranchen i, når i nærheden af landsgennemsnittet på 11 procent.

Højest andel er blandt film- og TV-producenter med 7 prcent. Skrevne nyhedsmedier har 6 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

3: Omsætning og beskæftigelse går tilbage

Mellem 2016 og 2017 faldt omsætningen med 803 millioner kroner, svarende til 2,7 procent. Også beskæftigelsen gik samme vej med et fald på 337 årsværk svarende til 1,8 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

4: Nyhedsmedier tabte en halv milliard

Der er stor forskel på udviklingen for de forskellige medier. Pladeselskaberne oplevede stor fremgang og filmproducenter har bestemt også grund til tilfredshed.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

5: Mediegiganter dominerer

Hele 68 procent af omsætningen foregår i store og mellemstore mediekoncerner.

Undersøgelsen har kortlagt 1.079 medievirksomheder. Af disse er 11 procent store eller mellemstore, hvilket betyder, at de har en omsætning på henholdsvis 1 mia+ eller 400 mio +.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

6: Danske ejere dominerer branchen

Kun i mindre brancher som pladeselskaber og tv-producenter er der udenlansk ejerdominans.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

7: Lokal- og regionalmedier er større end landsdækkende

Der er ikke den store forskel, men omsætningen hos lokale og regionale medier er større end hos de landsdækkende.

Ligeledes er omsætningstabet også størst blandt de landsdækkende medier med 6,9 procent mod 4,4 hos de regionale og lokale.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

8: Digitale medier er underdogs

Omsætningen hos digital only-medier som Altinget, Zetland, Føljeton, Avisen.dk og mange andre er fortsat en dråbe i havet i forhold til de medier, der enten kun udgiver analogt eller begge dele.

Omsætning per årsværk er halvt så høj hos digitale (0,6 mio per årsværk) som de andre (1,2 mio per årsværk).

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

Læs hele rapporten her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu