Penge, økonomi, forretningsmodeller, troværdighed og fake news er mediernes helt store udfordringer. Det fremgår med tydelighed, når man læser, hvad 197 danske journalister ser som mediernes vigtigste udfordringer.
Journalisterne har deltaget i Medietrends undersøgelse af danske journalister syn på fremtiden – se hovedartiklen Danske journalister ser sort på fremtiden
Se også 179 håb for medierne
I undersøgelsen er journalisterne blevet bedt om med egne ord at beskrive, hvad de ser som mediernes udfordringer. Hvis du har mod på det, er alle citaterne her.
Spørgsmålet var: Hvad mener du er den største udfordring i mediebranchen lige nu?
Du kan også vælge at gå på opdagelse i illustrationen. Her angiver størrelsen på ordene, hvor mange gange, de er blevet brugt. Altså, jo større ordet er, jo flere gange optræder det i de 197 citater:
Affärsmodeller som fungerar
Afhængighed af kilder i det politiske system og især embedsværket.
Alt for mange journalister uddannes, samtidig med at sociale medier får folk til at droppe professionelle medier for selv at søge og bringe “nyheder”
Annoncørbetalt journalistik
At alle ser hastighed som en afgørende parameter i stedet for dybde og kvalitet
At ansættelser i stigende grad er midlertidige/freelance
At bevare objektiviteten. Mainstream medier skaber deres egen virkelighed.
At de gamle forretningsmodeller er under pres.
At deadlines bliver strammere og strammere for hvert projekt
At der er alt for mange om for få jobs
At der er blevet mindre tid til research og de store fælles historier fylder alt for meget.
At der er for få uafhængige medier. Det er særligt gældende i tyndtbefolkede egne, men vi ser tendensen flere steder. Journalistik risikere at blive et spørgsmål om, hvem der holder mikrofonen længst tid…
At der ikke er lighed mellem hvad medierne er villige til at betale og den tid, det tager at producere god journalistik
At der ingen innovation er.
At det konstant voksende udbud af medietyper og -platforme gør det svært for det enkelte medie at få en stor nok “audience”
At fastholde etikken med de korte tidsfrister
At finde finansieringsmodeller til digitalt indhold.
At finde og kommunikere de vigtige historie
At få arbejdet
At få betaling for ordentligt journalistisk arbejde
at få et job hvis man er blevet uddannet inden for de sidste 6-8 år….
At få fat i unge brugere.
At få folk til at betale for journalistik
At få læserne til at forstå, at det koster at producere nyheder
At få penge for vores arbejde.
At få vendt den kollektive pessimisme til en mere positiv tilgang. Og at mange medier i øjeblikket satser entydigt på distributionsplatforme, som man ikke selv kan styre og kontrollere (især Facebook).
At generere en sund og organisk forretning i et landskab, hvis klima er i hastig og meget kraftig forandring. For den specifikt danske mediebranche er udfordringen ydermere præget af, at danske læsere er så relativt få.
At indhold på nettet forventes at være gratis
At journalister ikke længere tør benytte deres eget meningsunivers og kundskaber til deres arbejde, men blot ser sig selv som friktionsløse led hvorigennem information strømmer uhindret.
At journalister konstant taler om dem selv, dyrker deres venner i branchen og ikke interesserer sig for forretningsmodeller
At journalister ofte er generalister og derfor ikke skriver i øst og vest uden at have et særligt vidensområde. Det betyder, at de ikke længere har den samme autoritet, nu hvor alle med en internetforbindelse i princippet kan skrive en artikel
At klik mange steder bliver set som en journalistisk måleenhed
At læserne gennem de senere år er blevet forvænt med at kunne læse alt – eller i hvert fald meget – gratis! Journalistik koster at producere! En anden er, at der de senere år er kommet mange ind i branchen, som mildt sagt har nogle udfordringer, når det gælder stavning, grammatik og tegnsætning! Det vil mange læsere ikke betale for, og det forstår jeg godt! Der bør strammes gevaldigt op!
At medierne ikke kan opfinde det, der skal til for at tjene penge på journalistik.
At omdanne nuværende gratis indhold til noget, folk vil købe
At omstille sig til den digitale verden og finde en indtægtskilde
At sikre forretningsmodeller som er bæredygtige.
At skabe bæredygtige forretningsmodeller.
At skabe ikke-printbaserede og stabile indtægter
At skellene mellem journalistik og kommunikation udviskes
At skelne facts fra fiktion
At tiden og økonomien er knap inden for “klassisk” journalistik
At tjene penge + facebooks dominans
At tjene penge for medierne
At tjene penge på digitalt indhold
At tjene penge på online-journalistik
At vores produkter ikke efterspørges
at være nødvendige
Atypiske ansættelser
Bedst-på-breaking og fake news.
Betalingsløsninger på nettet
Betalingsmure og jobmangel
Bladdød
Borgerne er mere optaget af deres egen viden og deres egne holdninger end faktuel viden og interesse for samfundet og andre
Breaking news
Brugerne har svært ved at skelne i suppedasen af news, views, fake, facebook osv.
Brugernes uvilje mod at betale for indhold
Dagbladenes krise
De gamle dinosaurer der styrer de store tunge huse
De gode – og dårlige – muligheder, som SoMe giver
De mange alt for overfladiske historier, der er styret af klik
Den evindelige kamp om at komme først. En kamp branchen har svært ved at vinde alligevel, fordi der er et hav af aktører på området. Også aktører der ikke er journalistiske, men sociale medier.
Den fremherskende er naturligvis, at de etablerede mediehuse ikke tjener godt nok. På sigt vil udfordringen måske blive, at der etableres mange små medier, der vil kæmpe om læsernes gunst.
Den nye generation af medieforbrugere. Medierne har endnu ikke fundet opskriften på at nå de helt unge – fremtidens medieforbrugere. Jeg mener ikke, at sociale medier er et problem – problemet er, at medierne leverer det, de tror, brugerne vil have med lette historier og clickbait-rubrikker. Brugerne interagerer muligvis med det, men det er med til at presse brugerne væk og skaber større mistillid til etablerede medier.
Den voldsomme teknologiske udvikling, og de konsekvenser det medfører på alle planer.
Dens egen konservatisme
Der er ikke den samme mulighed for indtjening, da mange medier er gået over til digitalt, og langt fra alle ønsker at betale for indholdet.
Der er mange faktorer, og de skyldes alle den teknologiske udvikling
Det at fange de unge som målgruppe
Det ofte entydige fokus på kliks før kvalitet
Det skabte “behov” for øget produktion og læsernes tro på der formidles sandfærdig og væsentlig information.
Disruption af faget og manglende tid og interesse fra brugerne
Distribution, mængden af information, journalister arbejder ud fra modtagerenspræmis
Dårlig ledelse
Dårlig research
Dårlige forretningsmodeller for printmedier
Dårlige ledere uden visioner
Dårlige vilkår og løn
Dårligere løn og ansættelsesforhold
Dårligere tid til research og fordybelse
Dårligt uddannede chefer
ensartet tænkning, manglende indsigt i faglige sammenhænge, manglende repræsentation i produktionsdanmark, manglende viden om f.eks. landbruget, finansverdenen og erhvervslivet og alt for meget fokus på kendisser i et lille segment
Er forretningsmodellen er smuldrende
Facebook og clickbait
Facebook og Google. Faldende indtægter. Mangel på nye indtjeningsmuligheder
Fake news
Fake news
Fake News
Fake News
Fake news og det faktum, at debatten på sociale medier tit bygger på emner, der hverken er undersøgt til bunds eller set i den context emnet optræder
Fake news og sociale medier
Fake news, troværdighed i forhold til nyhedsstrøm, papirudgivelser versus digital
Faldende annonceindtægter, udbredelsen af fake news med faldende troværdighed til følge.
Faldende antal læsere til print. At ingen vil betale for digitale nyheder.
Faldende interesse for skrevne medier
Faldende læsertal og presset økonomi
Falske nyheder
Fange de unges opmærksomhed
Finansiering
Finansiering (og via det: arbejds- og lønforhold)
Finansiering af uafhængig journalistik
Finansiering og arbejdspres
Flere kortvarige ansættelser i stedet for faste job
For få job – for mange kandidater
For få penge
For få penge til kvalitet
For hurtige deadlines og for dårlig kvalitet i formidlingen
For mange uddannes til arbejdsløshed=pres på lønninger
For stor ugennemsigtig påvirkning fra presseafdelinger – hellere synligt samarbejde, men det virker mange medier bange for, i håbet om at opnå autonomi. Samtidig har branchen ikke endnu fået greb om de yngre læsere
For stort fokus på sidevisninger
Forandrigsprocessen i faget går hurtigere og hurtigere
Forkert prioritering af hurtige nyheder over de stærke, selvopdyrkede historier, som er det, som skal profilere mediet
Forretningsmodellerne. Omsætning fra lavt-betalte web-annoncer på hjemmesider (her mener jeg CPM) fordrer højere volumen af artikler, hvilket giver lavere kvalitet. Derudover de dyre “gamle” journalister, der stadig er i faget, hvor to “unge” journalister kunne blive ansat for én af dem.
Færre indtægter
Færre og færre stillinger og dårligere og dårligere vilkår
Gamle mediehuse der bare laver “avis på nettet” i stedet for at fortælle historier på de digitale mediers præmisser.
Gratis arbejde og arbejdsgivernes forventning om gratis arbejde særligt blandt studerende, presset for hele tiden at levere nyt forringer kvaliteten af produktet,
Gratis indhold gør at folk ikke vil betale for indhold. Det giver høje krav til produktion og presser lønnen for journalister
Gratis nyheder
Grænserne mellem journalistik og reklame/propaganda er flydende og tilliden til fagligheden svækkes fortsat.
Hurtige nyheder
Hurtighed
Hvordan man får kunderne til at betale for kvalitet – og ikke forventer det hele er gratis
Højrefløjens monipol
Ideen om, at borgerne vil have hurtige, fragmenterede nyheder.
Inkompetence
Internettet
IT
Jagten på klik
Jagten på profit og clicks overskygger indhold og substans
Journalister har ringe almenviden og ingen almen dannelse
Kampen mod “nyheder” baseret på manglende fakta
Kapital
Konkurrencen om at producere
Krav om at levere – både mængde og tempo
Krav om hastighed og breaking
Kravet om tempo. Man kan ikke lave gode historier på tid.
Kvalitet prioriteres ikke, konkurrence med marketing og kom.
Kvalitetstab
Løn- og arbejdsvilkår
Man skal have flere mediebrugere til at betale for indhold og skabe gode platforme til dette.
Mangel på annoncekroner kombineret med Click Bait historier, der på den lange bane ødelægger troen på journalistik
mangel på forretningsmodel for nettet
Mangel på indtjening
Mangel på kritisk sans
Mangel på penge/indtægter
Mangel på troværdighed og gennemslagskraft i journalitiske produkter ifht alt andet info
Manglen på innovation
Manglende abonnementer
manglende betalingsvilje hos læsere
Manglende betalingsvillighed
manglende kildekritik/for mange overskrifter med for lidt indhold
Manglende samarbejde på tværs og globalt om de store og vigtige emner. Manglende samarbejde om en fællesles betalingsportal for små sprogområde som fx Danmark. Lad os betale et sted og vælge blandt alle danske medieudbydere og platforme. Giv mig mulighed for at betale mig til en redaktør der giver mig det jeg interesserer mig for, plus noget af det jeg ikke vidste jeg ville have.
Manglende tid til ressearch og fordybelse
Manglende tillid til os
Manglende troværdighed og evig søgen efter historier, der måske sælger men ikke behøver skyggen af journalistisk faglighed. Bullshit sælger. Og det kan laves af en ung youtuber istedet.
Manglende visioner
Markedsorientering vejer tungere end den demokratiske forpligtelse
Masser af deadlines og fake/afhængige nyheder
Mediebranchens egen fokus på at producere hurtigere og mere
Nedskæringer
Nedskæringer, der gør at mediehuse sparer på arbejdskraften, fake news og at der bliver fokuseret mindre på den skrevne journalistik.
Nettet
Nyheder produceret af robotter
Overuddannelse – der er alt for mange komm.uddannelser i landet, herunder journalister
Personlige brandings
Presset på public service
Produktionskravet, der både forringer motivation, fortællelyst og troværdighed. Når fx DR’s nyhedsreportere samler materiale ind, som andre skal gøre færdigt. Og så det kan spredes ud på alle platforme. På den måde går oplysninger tabt, og det er umuligt at tænke formen på en historie, og så få lov at følge den til dørs.
Reklame forklædt som journalistik
Sat ud af spillet af demokratisering af medierne
Selvpromovering
Sjusket journalistik
Sociale mediers nyhedsrelativisering (5 vrede Roskilde-forældre affødte hundredvis af historier om curlingforældre) og det heraf affødte troværdighedstab. Tabet rammer både medier og andre samfundsbærende institutioner (hpv – sundhedsstyrelsen osv).
Svigtende finansiering og for meget click-baits
Søgemaskiner/SoMe/Civil-reporting
tempo og aldrig offline
Tid og manglende specialisering
Tidspres/Præstationspres
Tjene penge på digital journalistik
Troværdighed
Troværdighed
Troværdighed
Troværdighed
Udfordringen fra de sociale medier
Uholdbare forretningsmodeller og for mange hurtige, sjuskede nyheder
Umulig økonomi
Unges manglende interesse
‘Unøjagtighed under tidspres’
Utilstrækkelige forretningsmodeller
Ved ikke
Økonomi
Økonomi
Økonomi
Økonomi – det er virksomhederne, der betaler historierne, og det svækker den kritiske journalistik
Økonomi og clickbait. Nyheder skal ikke være saglige længere
økonomi til at finansiere seriøse, gode artikler
Økonomien