Connect with us

Kurateret

Come back til papir hos digitale medier

Det er ikke første gang, at digitale medier kaster sig over print. Men nu går at et af klodens mest inkarnerede digitalt indfødte mediehuse all in

Udgivet

den

Opdateret den 6. december 2017: Nu har både Zetland og Føljeton også kastet sig over papirbøger. Begge digitale frontløbere tilbyder bøger som ad ons til digitale abonnementer.

 

 

 

 


Selvom det ikke er første gang, at digitale medier kaster sig over print, er det alligevel den modsatte udvikling, vi er vant til at høre om. Men i dag går et af klodens mest inkarnerede digitalt indfødte mediehuse all in og udgiver en bog.

Det er Quartz, som i så mange andre henseende har været digitale firstmovere. Blandt andet var Quartz ekstremt nytænkende, da de blev lanceret uden forside for fem år siden og senere var de først med egen chatbot.

At de nu også udgiver en bog, ved Quarts godt er overraskende og bogen, der handler om 10 objekter, der styrer vores liv, ledsages da også af følgende forklaring:

“For five years, Quartz has pushed the boundaries of digital publishing, but some stories deserve to be told in a more permanent format. As with any new Quartz product, this is an experiment for us, and so we’ve only printed a limited number of copies.”

Se bogen her og læs mere om den her

Buzzfeed udgav sidste år en kogebog og andre amerikanske digitale huse har også eksperimenteret med den analoge platform, der hverken kræver strøm, internet eller dyre devices.

Også i Danmark

Her hjemme har Altinget succes med at udgive Altinget Magasin på print og Mandag Morgen er også vendt delvist tilbage til papiret. Det skyldes blandt andet, at papirudgivelser stadig udløser annonceindtægter, der er i en helt anden liga end digitale udgivelser kan opnå.

Come back til papir taler på sin vis også ind i en moderne udgiverdiskurs, som hylder platforms agnosticisme – at man ikke er bundet til nogen bestemte platforme, men altid udkommer der, hvor det giver bedst mening.

Det nye Format fra JP/Politikens Hus er ifølge sine dogmer erklærede platforms agnostikere. Men det betyder næppe, at mediet er på vej med papirjournalistik – omend det qua dogmet ikke kan eller må udelukkes.

Formats dogmer, som pryder væggen i deres mødelokale

Læs også: Unge er uenige om Format

Læs også