Connect with us

Kurateret

Breaking news får brugerne til at opsøge medierne direkte

Når terrorangreb, naturkatastrofer, opsigtsvækkende kriminalitet og andre store begivenheder sætter dagsordenen finder mediebrugerne selv vej til medierne.

Udgivet

den

Når terrorangreb, naturkatastrofer, opsigtsvækkende kriminalitet og andre store begivenheder sætter dagsordenen finder mediebrugerne selv vej til medierne. Det viser en en ny kortlægning af 3.400 britiske nyhedsbrugeres færden på nettet i en måned i 2017.

I det daglige var de undersøgte nyhedsbrugere ellers i høj grad præget af, at de sociale medier viste dem vej til nyhedskilderne. Men da to breakingbegivenheder – terrorangrebet ved Westminster og skandalen i United Airlines – sprængte forsiderne, klikkede brugerne selv ind på de nyhedssites, som de i forvejen havde en forhold til.

Generelt kom 46 procent af trafikken fra læserne direkte til medierne, 17 procent via sociale medier og 17 procent via søgemaskiner. De sidste 20 procent er links fra andre webkilder, nyhedsmails o.s.v.

Men artikler, der handlede om Westminster-angrebet,  havde til sammenligning 71 procent direkte trafik.

Undersøgelsen har flere andre interessante iagttagelser:

  • Live blogs var langt det mest populære format i de første 12 timer af Westminster.
  • Brugere af sociale medier modtager eksponeres for langt flere nyhedskilder end de nyhedsbrugere, der selv primært opsøger nyhedsmedierne. (Tidligere omtalt på Medietrends)

Se hele undersøgelsen her

Læs også