Connect with us

Original

Facebook ændrer udseende

Runde profilbilleder, større deleikoner, tydeligere angivelse af kilder på link-opslag og ændring af Facebooks ikoniske blå farve. Se hvordan Facebook kommer til at se ud

Udgivet

den

Runde profilbilleder, større deleikoner, tydeligere angivelse af kilder på link-opslag og ændring af Facebooks ikoniske blå farve. Det er nogle af de konkrete ændringer i en større ansigtsløftning, som Facebook netop har annonceret og som bliver gennemført i de kommende uger

Ændringerne skal ifølge Facebook gøre samtaler og debatter bedre. Blandt andet bliver det lettere at se, hvem der svarer på hvad i de ofte lange kommentarspor. I den nye udgave af Facebook bliver kommentarsporet mere som vi kender det fra Messenger.

Facebook kører også penslen hen over en stor del af det udstyr, der hører til i vores opslag.

  • Profilbilleder gøres runde.
  • Den blå farve ændres og der justeres på farvekontrasterne, så brugervenligheden forøges.
  • Deleikoner gøres større.
  • Foto på linkopslag bliver lidt større.
  • Kilde på linkopslag fremhæves ved at blive placeret før overskrift.
  • Mere markant tilbagepil, når du er inde på et opslag.

En af ændringer, som måske kan vise sig at have større værdi end bare brugervenlighed og æstetik er den fremhævede kildeangivelse ved linkopslag. Facebook begrunder det ikke selv, men talrige undersøgelser har vist, at kun halvdelen af brugerne opdager, hvem kilden er, når de modtager nyheder fra Facebook.

Det er dårligt for mediernes branding og især dårligt for bekæmpelsen af fake news, hvor det at kunne aflæse kilden har stor betydning for om vi hopper på løgnene.

Læs Facebooks meddelelse her

Læs også