Connect with us

Original

Facebook ændrer udseende

Runde profilbilleder, større deleikoner, tydeligere angivelse af kilder på link-opslag og ændring af Facebooks ikoniske blå farve. Se hvordan Facebook kommer til at se ud

Udgivet

den

Runde profilbilleder, større deleikoner, tydeligere angivelse af kilder på link-opslag og ændring af Facebooks ikoniske blå farve. Det er nogle af de konkrete ændringer i en større ansigtsløftning, som Facebook netop har annonceret og som bliver gennemført i de kommende uger

Ændringerne skal ifølge Facebook gøre samtaler og debatter bedre. Blandt andet bliver det lettere at se, hvem der svarer på hvad i de ofte lange kommentarspor. I den nye udgave af Facebook bliver kommentarsporet mere som vi kender det fra Messenger.

Facebook kører også penslen hen over en stor del af det udstyr, der hører til i vores opslag.

  • Profilbilleder gøres runde.
  • Den blå farve ændres og der justeres på farvekontrasterne, så brugervenligheden forøges.
  • Deleikoner gøres større.
  • Foto på linkopslag bliver lidt større.
  • Kilde på linkopslag fremhæves ved at blive placeret før overskrift.
  • Mere markant tilbagepil, når du er inde på et opslag.

En af ændringer, som måske kan vise sig at have større værdi end bare brugervenlighed og æstetik er den fremhævede kildeangivelse ved linkopslag. Facebook begrunder det ikke selv, men talrige undersøgelser har vist, at kun halvdelen af brugerne opdager, hvem kilden er, når de modtager nyheder fra Facebook.

Det er dårligt for mediernes branding og især dårligt for bekæmpelsen af fake news, hvor det at kunne aflæse kilden har stor betydning for om vi hopper på løgnene.

Læs Facebooks meddelelse her

Original

Radio24Syv lever videre på Facebook

Udgivet

den

Radio24Syv lever videre på Facebook

Når on air lamperne slukker på Radio24Syv vil radiostationens Facebooksider leve videre som et vidnesbyrd om 24Syvs succes igennem årene.

24Syv har ikke kun skabt opmærksomhed i æteren, men også i den grad på Facebook, hvor stationen er vokset konstant dag for dag i hele sin levetid. 24Syv slutter endda af med sin bedste måned nogensinde.

Det viser analyser Medietrends har lavet af Radio24Syvs perfomance på Facebook.

Kurven viser, hvor mange likes, kommentarer og delinger Radio24Syv har fået måned for måned siden efteråret 2015. Den sidste måned ender endda reelt endnu højere, eftersom Medietrends har trukket data allerede den 30. oktober kl 14:10, hvilket altså er knap halvanden døgn før måneden slutter.

Ser man istedet på antal personer, som liker Radio24Syvs Facebookside har væksten også været konstant og ikke overraskende med en afsluttende stigning, der formentlig er resultatet af den megen opmærksomhed i forbindelse med Radio24Syvs tab i udbuddet af den kommende DAB-kanal.

Der, hvor Radio24Syv for alvor adskiller sig fra andre medier på Facebook, er at de konsekvent har været utroligt meget bedre til at skabe engagement. Det viser en sammenligning af ni store mediers såkaldte interaction rate.

Det er et mål for, hvor mange likes, delinger og kommentarer hvert opslag får i forhold til antal følgere. Det betyder, at man kan sammenligne en stor Facebookside med mange følgere med en Facebookside med færre følgere.

Også på den målestok slutter Radio24syv på den absolutte top. Kurven taler sit eget sprog.

Ifølge Medietrends oplysninger kommer Radio24Syv ikke til at lukke Facebooksiderne i forbindelse med lukningen af stationen.

Hovedsiden, som der er her er analyseret på, fortsætter et passivt liv uden moderering, mens en række af programmernes Facebooksider overgår til værterne, som så selv beslutter, hvordan de skal leve videre.

Siden november 2015, hvor CrowdTangle begyndte at tracke Radio24Syv på Facebook, har stationen slået 5810 opslag op på Facebook.

Her er de ti, der fik flest likes, delinger og kommentarer:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu