Connect with us

Kurateret

Hvordan Facebook blev mediernes frenemy og Google deres ven

Sammenlignet med forholdet til Facebook er mediernes relation til Google nærmest kærlighed. Her er hvordan Google vandt mediernes gunst

Udgivet

den

VÆRD AT LÆSE FORDI

Google og Facebook er de helt store trafikkilder til digitale medier. Derfor er det interessant at forstå, hvordan Google er endt med at blive mediernes ven, mens Facebook er blevet ven og fjende – frenemy.

HANDLER OM

Skåret ind til benet er Googles forretningsmodel i synk med mediernes. Google vil nemlig fastholde det åbne internet og er interesseret i at medierne er så bæredygtige, at de kan skabe indhold til Googles søgemaskine. Derefter er det Googles job at forbinde læserne med medierne på mediernes egne hjemmesider. På den måde er Google og medierne en del af det samme kredsløb.

Facebooks forretningsmodel er den omvendte. Her handler det om at friste brugerne til at blive længst muligt på Facebooks egne platforme. Når Facebook alligevel betegnes som frenemy skyldes det, at de trods alt er mediernes vigtigste trafikkilde. I mit fellowprojekt på SDU afdækkede jeg, at Facebook leverer 38 procent af de danske, digitale mediers trafik.

Læs Det komplicerede forhold mellem Facebook og danske medier

Mediernes relativt positive syn på Google skyldes også, at Google i de senere år har støttet medierne med forskellige initiativer og generelt er gode til at tage medierne med på råd, når der udvikles.

LÆS HER

Digiday

Læs også