Connect with us

Kurateret

“Alt ved de digitale medier er sindsygt kedeligt. Alt ser ens ud og alt lyder ens”

En af branchens store, kreative tænkere og manden bag et nyt cutting edge medie smider handskerne. Og han er mere konstruktiv end det lyder

Udgivet

den

"Alt ved de digitale medier er sindsygt kedeligt. Alt ser ens ud og alt lyder ens"
VÆRD AT LÆSE FORDI

Det kan godt være, at du ikke har hørt om Josh Topolsky før. Men han er værd at lytte til.

Det er tredje gang, at jeg bruger ham her på Medietrends. Første gang havde han skrevet en forrygende bandbulle mod den digitale mediebranche, hvor begrebet cheap shit optrådte adskillige gange. Anden gang annoncerede han, at nu lancerede et nyt medie, der er bedre end alt det billige shit og nu har mediet været i luften i to måneder og Topolskys blod ruller fortsat iltert.

Og så er han forresten medstifter af The Verge og Vox Media.

HANDLER OM

Josh Topolsky har i lang tid været en velargumenteret modstander af internettets scale-strategi – altså målet om at erobre flest mulige klik. Han mener, at scale altid ender med klikjagt efter laveste fællesnævner og han er overbevist om at publikum før eller siden bliver følelsesløse over for den form for journalistisk standard.

Han illustrerer sin dom over medierne med, at han under Superbowl så en trailer for en amerikansk tv-serie, Stranger Things, og instinktivt vidste at et utal af digitale medier øjeblikkeligt ville embedde traileren for at score en masse trafik. Det fænomen kender vi vist alle.

Topolsky insisterer på, at der må findes en alternativ forretningsmodel i kvalitetsjournalistik og kvalitetsannoncer. Derfor har han nu lanceret The Outline, som jeg tidligere har skrevet om. Jeg har ikke studeret The Outline nok til at begynde at anmelde det. Men tankerne bag projektet er interessante og kan læses her.

Kort fortalt handler det om, at The Outline skal være så fedt, at det ikke er nødvendigt at tiltrække trafik via de sociale medier. Ja, du læste rigtigt.

Til forskel fra resten af den digitale mediebranche er The Outline ifølge Topolsky ikke en digital replika af printpressen. The Outline er 100% digital native, understreger han.

Umiddelbart tænker jeg Zetland eller the Atlantic på EPO.

Og så er designet FULDSTÆNDIGT out of the box. Det er vildt, det er farverigt, det er ukonventionelt og det ligner intet, du har set før. Absolut et besøg værd. Selv annoncerne er svære at lade være med at klikke på.

LÆS/LYT HER

Interview med Josh Topolsky

Læs også