Connect with us

Kurateret

Blendle runder en million brugere

Blendle har succes og argumentet for ikke at tjene penge på stykvis salg af journalistik bliver mindre og mindre værd. Skal Blendle også komme først i DK?

Udgivet

den

Blendle runder en million brugere
VÆRD AT LÆSE FORDI

Den største udfordring er jo at tjene penge på den digitale journalistik. Blendle har et af svarene. Og den traditionelle modstand mod stykslag af nyheder giver mindre og mindre mening.

HANDLER OM

Hollandske Blendle har nu rundet bruger nummer en million og de er derfor ikke længere til at komme udenom eller til at feje til side, som en sjov men urealistisk ide.

Kort fortalt samler Blendle journalistik fra hollandske, tyske og amerikanske medier og sælger artiklerne enkeltvis for mellem 10 og 50 cent – svarende til 75 øre til 3,75 dkk. Konceptet giver dermed alle mulighed for at læse lige, hvad de vil uden at skulle betale dyre abonnementer for at komme ind bag betalingsmuren.

Derfor har mange danske medier betragtet Blendle som en disrupter, der vil underminere og kannibalisere de vigtige abonnementsmodeller. Den effekt har Blendle naturligvis også i en eller anden grad. Men de medier, der er gået med i konceptet (og det er stort set alle førende og toneangivende medier i Holland, Tyskland og USA), har ikke oplevet, at Blendle i særlig grad har været skadelig for abonnementsbasen.

Naturligvis ville den ideelle verden, være en, hvor alle læsere betalte fuldt abonnement uanset, hvor meget eller lidt, de læser.

Men i en digital udvikling, hvor læsertrafikken dag for dag bliver mere og mere fragmenteret og indholdet oftere og oftere konsumeres stykvis (bl.a. takket være vores mediehoppende adfærd på mobiltelefonen), er det vel lige så væsentligt at fokusere på, hvordan man som medie kan tjene penge på styksalg, som hvordan man kan lokke de styksalgsglade forbrugere til at koncertere til loyale abonnenter.

I det lys, er det positivt, at Blendle har vind i sejlene. Personligt køber jeg artikler et par gange om ugen og det er 100 procent sikkert, at der er tale om mersalg for de pågældende medier, da jeg ikke ville købe hele abonnementer hos hver eneste af dem.

Blendle har flere gange udtalt, at Danmark og Norden kunne blive et nyt indsatsområde. Men hvorfor vente på Blendle, hvis danske medier selv kunne stjæle ideen? Den offensiv, tror jeg mange – mig selv inklusive – ville bakke op om.

Et andet godt argument for Blendle, er at de kuraterer det bedste indhold og på den måde fungerer som en aggregator, der skaber mere trafik til den gode journalistik.

LÆS HER

Medium

Kurateret

Mediebranchen taber omsætning og halter bagud på ligestilling

Mediefolk har dansk blod i årene, bor i København, arbejder på gamle medier og der bliver færre og færre af dem

Udgivet

den

Mediebranchen taber omsætning og halter bagud på ligestilling
New York Times Pressroom 1942, Pixabay

Den danske mediebranche mistede næsten tre procent af sin omsætning fra 2016 til 2017 og det har også betydet færre ansatte.

Det og en lang række andre fakta fremgår af Slots- og Kulturstyrelsens rapport “Mediebranchens omsætning og beskæftigelse”, der netop er udkommet.

Her er otte pointer fra rapporten:

1: Mediefolk bor i København

Af de 18.589 årsværk i mediebranchen bor 43 procent i København. Regner man forstæder, Nordsjælland og Østsjælland med, er det hele 64 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

2: Ingen mangfoldighed på medierne

I Danmark er 11 procent af arbejdstyrken af udenlandsk herkomst
(indvandrere fra vestlige og ikke-vestlige lande samt deres efterkommere). Men i mediebranchen har kun fem procent anden baggrund end dansk.

Ingen af de otte hovedbrancher, som rapporten opdeler mediebranchen i, når i nærheden af landsgennemsnittet på 11 procent.

Højest andel er blandt film- og TV-producenter med 7 prcent. Skrevne nyhedsmedier har 6 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

3: Omsætning og beskæftigelse går tilbage

Mellem 2016 og 2017 faldt omsætningen med 803 millioner kroner, svarende til 2,7 procent. Også beskæftigelsen gik samme vej med et fald på 337 årsværk svarende til 1,8 procent.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

4: Nyhedsmedier tabte en halv milliard

Der er stor forskel på udviklingen for de forskellige medier. Pladeselskaberne oplevede stor fremgang og filmproducenter har bestemt også grund til tilfredshed.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

5: Mediegiganter dominerer

Hele 68 procent af omsætningen foregår i store og mellemstore mediekoncerner.

Undersøgelsen har kortlagt 1.079 medievirksomheder. Af disse er 11 procent store eller mellemstore, hvilket betyder, at de har en omsætning på henholdsvis 1 mia+ eller 400 mio +.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

6: Danske ejere dominerer branchen

Kun i mindre brancher som pladeselskaber og tv-producenter er der udenlansk ejerdominans.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

7: Lokal- og regionalmedier er større end landsdækkende

Der er ikke den store forskel, men omsætningen hos lokale og regionale medier er større end hos de landsdækkende.

Ligeledes er omsætningstabet også størst blandt de landsdækkende medier med 6,9 procent mod 4,4 hos de regionale og lokale.

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

8: Digitale medier er underdogs

Omsætningen hos digital only-medier som Altinget, Zetland, Føljeton, Avisen.dk og mange andre er fortsat en dråbe i havet i forhold til de medier, der enten kun udgiver analogt eller begge dele.

Omsætning per årsværk er halvt så høj hos digitale (0,6 mio per årsværk) som de andre (1,2 mio per årsværk).

Grafik fra Slots- og Kulturstyrelsen

Læs hele rapporten her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu