Connect with us

Kurateret

Blendle runder en million brugere

Blendle har succes og argumentet for ikke at tjene penge på stykvis salg af journalistik bliver mindre og mindre værd. Skal Blendle også komme først i DK?

Udgivet

den

Blendle runder en million brugere
VÆRD AT LÆSE FORDI

Den største udfordring er jo at tjene penge på den digitale journalistik. Blendle har et af svarene. Og den traditionelle modstand mod stykslag af nyheder giver mindre og mindre mening.

HANDLER OM

Hollandske Blendle har nu rundet bruger nummer en million og de er derfor ikke længere til at komme udenom eller til at feje til side, som en sjov men urealistisk ide.

Kort fortalt samler Blendle journalistik fra hollandske, tyske og amerikanske medier og sælger artiklerne enkeltvis for mellem 10 og 50 cent – svarende til 75 øre til 3,75 dkk. Konceptet giver dermed alle mulighed for at læse lige, hvad de vil uden at skulle betale dyre abonnementer for at komme ind bag betalingsmuren.

Derfor har mange danske medier betragtet Blendle som en disrupter, der vil underminere og kannibalisere de vigtige abonnementsmodeller. Den effekt har Blendle naturligvis også i en eller anden grad. Men de medier, der er gået med i konceptet (og det er stort set alle førende og toneangivende medier i Holland, Tyskland og USA), har ikke oplevet, at Blendle i særlig grad har været skadelig for abonnementsbasen.

Naturligvis ville den ideelle verden, være en, hvor alle læsere betalte fuldt abonnement uanset, hvor meget eller lidt, de læser.

Men i en digital udvikling, hvor læsertrafikken dag for dag bliver mere og mere fragmenteret og indholdet oftere og oftere konsumeres stykvis (bl.a. takket være vores mediehoppende adfærd på mobiltelefonen), er det vel lige så væsentligt at fokusere på, hvordan man som medie kan tjene penge på styksalg, som hvordan man kan lokke de styksalgsglade forbrugere til at koncertere til loyale abonnenter.

I det lys, er det positivt, at Blendle har vind i sejlene. Personligt køber jeg artikler et par gange om ugen og det er 100 procent sikkert, at der er tale om mersalg for de pågældende medier, da jeg ikke ville købe hele abonnementer hos hver eneste af dem.

Blendle har flere gange udtalt, at Danmark og Norden kunne blive et nyt indsatsområde. Men hvorfor vente på Blendle, hvis danske medier selv kunne stjæle ideen? Den offensiv, tror jeg mange – mig selv inklusive – ville bakke op om.

Et andet godt argument for Blendle, er at de kuraterer det bedste indhold og på den måde fungerer som en aggregator, der skaber mere trafik til den gode journalistik.

LÆS HER

Medium

Kurateret

Dansk streaming når babylonske højder

Fire ud af ti unge streamer mindst to timer om dagen. På bare et år er danskernes udgifter til streamingtjenester fordoblet

Udgivet

den

Danskerne streamer som aldrig før. Så godt som alle unge streamer og blandt hele befolkningen er det nu 62 procent, der i løbet af en uge streamer serier, film, video eller tv.

Det viser en ny undersøgelse fra Slots- og Kulturstyrelsen.

Danskernes streaming blev sidst undersøgt i 2016 og siden da er der sket stigninger på alle parametre – tidsforbrug, økonomisk forbrug og antal abonnementer.

Hele undersøgelsen kan studeres her.

I en pressemeddelelse opsummerer specialkonsulent Anders Sebastian Kauffeldt fra Slots- og Kulturstyrelsen rapporten:

”Danskerne har taget streamingtjenester som Netflix og HBO til sig i en sådan grad, at 62 procent af os nu streamer eksempelvis serier, film, tv og videoklip mindst én gang om ugen, og ofte streamer vi i mange timer ad gangen. Det er ret bemærkelsesværdigt, at 40 procent af de 19 til 34-årige fortæller, at de streamede indhold i mindst to timer, når de blev spurgt om, hvor lang tid de streamede dagen før. Samtidig viser tallene, at stadigt flere ældre er begyndt at streame tv, film og serier, selvom de dog streamer i kortere perioder ad gangen end de unge.”

Slots- og Kulturstyrelsen fremhæver desuden:

• Næsten alle unge streamer: Blandt de 12 til 18-årige og de 19 til 34-årige streamede henholdsvis 95 procent og 94 procent ugentligt eller oftere i 2018. Andelene er noget mindre, men dog i vækst, blandt de ældre aldersgrupper. Eksempelvis steg andelen blandt de 34 til 55-årige fra 58 procent i 2016 til 67 procent i 2018.

• Særligt de yngre streamer i lang tid ad gangen: I 2018 oplyste eksempelvis 40 procent af de 19 til 34-årige, at de havde streamet to timer eller mere, når de blev spurgt, hvor lang tid de havde streamet dagen før. Hver fjerde unge streamer dagligt mere end tre timer.

• Streaming går frem, mens traditionelt tv går tilbage: Samtidig med en stigning i danskernes brug af streaming, går antallet af timer tilbragt foran tv-skærmen tilbage. Udviklingen er særligt udtalt blandt de yngre seere. Af tallene for 2018 fremgår det, at 36 procent af de 12 til 34-årige svarede nej til spørgsmålet, om de havde set tv i går. Det er et fald på 8 procentpoint i forhold til 2016.

• Stor forskel på tjenesterne: Der er store forskelle på tidsforbruget, når der ses på tværs af de tre mest udbredte tjenester YouTube, Netflix og DRTV. YouTube er den af de tre tjenester, der har flest besøg, men samtidig er det den tjeneste, der besøges i kortest tid ad gangen. Netflix har færre besøg end YouTube, men besøgene her varer i længere tid. DRTV har færrest besøg, men igen varer besøgene her væsentligt længere end besøg hos YouTube, men dog i noget kortere tid end besøg hos Netflix.

• Mange husstande har flere abonnementer: 53 procent af husstandene havde i 2018 abonnement på en eller flere af i alt seks streamingtjenester, der kan abonneres på særskilt, eksempelvis HBO, Netflix og ViaPlay. Det er 3 procentpoint mere end i 2017. 35 procent af de danske husstande havde i 2018 desuden abonnement på to eller flere af de seks streamingtjenester.

• Øget forbrug på streamingtjenester: En gennemsnitslig, dansk husstand brugte i 2017 584 kroner om året på streamingtjenester, hvor de i 2016 brugte 275 kroner. Dertil kommer det indirekte forbrug på streamingtjenester, som man har adgang til via tv- og teleabonnementer.

• Store variationer i forbruget: Husstandenes gennemsnitslige forbrug varierer en del på tværs af de forskellige husstandstyper. Husstande med børn bruger væsentlig mere på streamingtjenester end gennemsnittet, mens husstande med ældre beboere bruger markant mindre. Eksempelvis brugte husstande med to voksne med børn i alt 1.116 kroner på streamingtjenester i 2017, mens husstande med to voksne, hvoraf den ene er over 60 år, kun brugte 215 kroner på streaming i samme periode.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu