Connect with us

Kurateret

Google AMP smider trumfkort

Googles Amp-resultater kommer til at fylde så meget, at de skubber almindelige Google-søgeresultater ud af mobilskærmen. Det vil presse medier til at deltage i Amp-projektet.

Udgivet

den

Google styrker AMP for anden gang på en uge
VÆRD AT LÆSE FORDI

Det ser umiddelbart harmløst ud, når Google forbedrer Google Amp, men det betyder de facto, at medierne presses til at deltage i konceptet. Læs hvordan og hvorfor.

HANDLER OM

Google Amp er endnu ikke lanceret i Danmark, og derfor er det kun få af os, der rent faktisk har benyttet servicen. Men kort fortalt er AMP (accelerated mobile pages) en forsimplet kode, der får artikler og videoer, der opfylder kravene, til at loade sindsyg hurtigt. En feature, som giver god mening, når man er på sin mobil.

Google Amp kan som koncept minde om Facebooks Instant Articles. Men den vigtige forskel er, at brugerne hos Google AMP i princippet nyder indholdet hos medierne selv (dog i en precachet version hos Google – lidt teknisk kompliceret), mens brugerne til Facebook Instant Articles bliver hængende i Facebooks univers.

Begge koncepter betegnes som distribueret indhold fordi det er de fremmede platforme, der dikterer formen. Blandt andet er det ikke alle annoncekoder, der kan godkendes af Google Amp. Så hvis et medie vil have glæde af hurtigheden ved Amp, må de acceptere at bruge de annoncetyper, som Google godkender. Det samme gælder alle øvrige tekniske specifikationer i artiklen.

Når man Googlesøger på sin mobil i et af de 12 lande, hvor Google Amp virker, præsenteres de lynhurtige Amp-resultater i en “karrusel” øverst på mobilskærmen. Men tidligere på ugen indførte Google, at de hurtige Amp-artikler også kunne optræde længere nede i søgestrengen. Det er formentlig først og fremmest en konsekvens af, at antallet af Amp-artikler vokser hele tiden og at de ikke alle kan være i “karrusellen”.

I denne artikel fra Digiday afsløres det nu yderligere, at Google i løbet af efteråret vil præsentere en til karrusel for spritnyt indhold, som bliver placeret aller øverst på mobilskærmen. Det vil i langt de fleste tilfælde betyde, at mobilskærmen er fyldt helt ud med Amp-resultater, hvilket de facto betyder en voldsom øget værdi af Amp og en voldsom reduceret værdi af indhold, der ikke er med på Amp.

Det trumfkort vil gøre det utrolig svært for medier, der er afhængige af Google-trafik, at stå udenfor Amp-projektet.

Det er endnu uvist, hvornår Google Amp udrulles i Danmark.

LÆS HER

Digiday

Foto: Nathan Vaughn/flickr.com

Læs også