Connect with us

Kurateret

Bezos og Washington Posts Facebook-strategi

Når verdens dygtigste og mest succesfulde digitale købmand, Amazon-ejeren Jeff Bezos, køber et af verdens mest estimerede medier, bliver der skabt et clash mellem værdier, traditioner og strategier. Derfor er Washington Post medieverdens mest spændende studie.

Udgivet

den

Bezos og Washington Posts Facebook-strategi
VÆRD AT LÆSE FORDI

Når verdens dygtigste og mest succesfulde digitale købmand, Amazon-ejeren Jeff Bezos, køber et af verdens mest estimerede medier, bliver der skabt et clash mellem værdier, traditioner og strategier. Derfor er Washington Post medieverdenens mest spændende studie.

HANDLER OM

I et halvt år har en amerikansk professor undersøgt, hvordan digitale og kommercielle strategier trives og udvikles på Washington Post, efter avisen blev overtaget af Jeff Bezos i 2013. Set med mine øjne, er der særligt to pointer, som er værd at dvæle ved.

  1. Teknologisk har Jeff Bezos presset avisen til at udvikle den vildeste teknik og software. Målet er ret beset at gøre avisen til verdens mest brugervenlige medie, der kan levere præcis det indhold, du har brug for, når som helst og hvor som helst – og vel at mærke med sindsygt hurtige loadetider. Slutmålet er at øge antallet af brugere – hvilket i den grad er lykkes, samt at opbygge en teknik, der kan sælges til andre medier. Det er en interessant tanke og kunne i sin yderste konsekvens betyde, at Washington Post udgivelsesplatform (CMS) kunne blive platform for mange andre medier, og på den måde give lidt modvægt til de sociale mediers dominans.
  2. Avisens strategi overfor de sociale medier er at være, hvor brugerne er. Derfor placeres alt indhold på Facebooks Instant Articles til trods for at det er i direkte modstrid med strategien om at vokse maksimalt på egen platform. Avisen beskriver paradokset som en slags vægtstang, hvor de i den ene ende maksimerer “egne” læsere og den anden “ende” frister Facebooks milliardstore publikum med lækkert indhold. Kontakten til det enorme Facebook-publikum bliver så udnyttet til at få læserne til at abonnere på et kæmpeudvalg af nyhedsmails (med annoncer).

Det er en lang artikel, men hvis du er interesseret i mediedrift er den anstrengelserne værd.

Iøvrigt skal det bemærkes, at Washington Post helt overordnede strategi er at skalere sin forretning. Altså at vækste maksimalt. Hellere have mange brugere, man tjener en cent på, end få, man tjener mange cent på. Det er en strategi, som få internationale medier kan tillade sig, men som næppe vil give mening for danske medier.

Dermed ikke sagt, at delstrategier fra Washington Post ikke ville kunne overføres til danske medier. For eksempel har jeg fra flere danske medier mødt den samme tankegang om at udnytte Facebook Instant Articles til at få nye abonnenter.

LÆS HER

NiemanLab

Læs også