VÆRD AT LÆSE FORDI
Schibsted har gang i en plan b, som skal være et modsvar til Facebooks dominans.
HANDLER OM
Schibsted har længe rumlet med tanker om, hvordan de nordiske medier i højere grad kan vriste sig fri af Facebooks dominans. I denne artikel kommer Schibsted en lille smule tættere på, hvad det går ud på.
Men selvom Schibsted fortsat ikke er specielt konkret, lancerer Schibsted her to interessante begreb:
Journalistisk algoritme
Der skal laves en fælles publiceringsplatform, hvor brugerne på en eller anden måde selv komponerer deres egen forside. Det skal blandt andet hjælpes på vej af en journalistisk algoritme. Præcist, hvordan journalistikken kan skrives ind i en algoritme, bliver vi ikke klogere på. Men alene det at tænke tanken er nyt og smukt – og det er vist ikke et enzym, der er i de sociale mediers algoritmer.
Næste generations journalistik
Næste generations journalistik er en forståelse af, at journalistik og publicisme er andet end nyheder og baggrund. Det er et værktøj, der hjælper brugerne i deres dagligdag. D.v.s. giver alle de svar og løsninger, som vi har behov for. Tankegangen er ikke specielt ny, og kommer for eksempel også meget klart til udtryk i New York Times innovationsrapporter. Men det gør den ikke mindre rigtig. Medierne skal gøre sig nødvendige for brugerne, og det sker kun, hvis der er mere på hylderne end kvalitetsjournalistik.
Mediet (ikke nichemedier) skal være din ven, der ser dine udfordringer før du selv ser dem og giver bud på alle de små og store overvejelser, som fylder vores dagligdag. Blandt andet derfor har New York Times og Buzzfeed kæmpe (som i KÆMPE) succes med madvideoer.
Læs også Mad er den nye kattekilling
Der står desværre ikke ret meget mere i dette link, men jeg blev alligevel fristet til at dele, fordi det er to forfriskende begreber at starte ugen på.
LÆS HER