Connect with us

Kurateret

Mad er den nye kattekilling

New York Times og Buzzfeed skovler læsere ind med madvideoer. De korte Do It Yourself-videoer er så populære, at nye temaer som sundhed, bolig og film er på vej.

Udgivet

den

Mad er den nye kattekilling
VÆRD AT LÆSE FORDI

New York Times og Buzzfeed gør det – skovler læsere ind med madvideoer.

HANDLER OM

Korte, lækre, æstetiske og appetitvækkende mad-videoer ser i øjeblikket ud til at være opskriften (undskyld) på viral succes. New York Times har fem millioner brugere om måneden på deres Cooking-vertikal, og i følge denne artikel fra Linkedin Pulse, fik Buzzfeed, der ellers er kendt for lister med nuttede katte, i januar tre milliarder views på deres facebookside for mad-videoer, kaldet Tasty.

Det er astronomiske tal, og det har da også givet New York Times så megen appetit (undskyld igen) på ideen om DIY-videoer (Do It Yourself), at de ifølge deres seneste opfølgning på deres berømte innovationsrapport, nu planlægger at udvide med flere initiative til at hjælpe læserne i hverdagen. Det kommer bl.a til at være sundhed, bolig og ejendomshandel, film og tv.

LÆS HER

LinkedIn Pulse

Foto: esimpraim/Flickr

Kurateret

Pop-up nyhedsbreve om corona spreder sig epidemisk

Midlertidige nyhedsbreve er gode til at indfange nye læsere og derfor er medierne ivrige med at lancere pop-up nyhedsbreve om corona-virus

Udgivet

den

Pop-up nyhedsbreve om corona spreder sig epidemisk
Foto: Iximus/Pixabay

Opdatering – Siden artiklen blev publiceret er der også kommet pop up nyhedsbreve fra skandinaviske medier:


Corona-virus fylder ikke alene forsider og breaking news-elementer, en lang række medier benytter også anledningen til at lancere pop-up nyhedsbreve.

Pop-up nyhedsbreve – altså nyhedsbreve, der kun udkommer i en begrænset periode – har længe været mange mediers favoritredskab til at håndtere forbigående fænomener og begivenheder.

Således har medieverden blandt andet set pop-up nyhedsbreve om Trumps impeachment, orkaner, Game of Thrones og den amerikanske præsidentvalgkamp.

Men ingen begivenhed har foreløbig resultateret i så mange nyhedsbreve som corona-virussen.

Blandt dem er for eksempel:

Her til kommer podcast, nyhedsbreve fra små uafhængige udgivere og nyhedsprodukter fra lande, som Nieman Lab, der har udarbejdet listen, ikke har fokus på.

Så vidt vides er ingen danske medier endnu hoppet på bølgen, men det kan sikkert ske hvert øjeblik.

Fordele ved pop-up

Fordelen ved et pop-up nyhedsbrev, der intenst dækker et område med så massiv interesse, som corona skaber er, at det kan tiltrække nye læsere, som medierne med lidt snilde og talent måske kan konvertere til længerevarende bekendtskaber.

Og investeringen i et pop-up nyhedsbrev vil for langt de fleste store medier være meget begrænsede idet de alligevel dækker virussen fra morgen til aften.

Tidligere erfaringer viser, at pop-up nyhedsbreve typisk har høje åbningsrater.

For medier, der arbejder med dækning af corona-virus er der desuden flere interaktive hjælpemidler:

Fantastisk dashbard fra Johns Hopkins CSSE, der opdateres i real time. Klik på billedet, hvis du vil se den interaktive version

Live display fra CrowdTangle, der i real time overvåger hvad der sker på de sociale medier om corona. Klik på billedet for at komme til interaktiv live display. Url’n kan bruges til at overføre dashboardet til en skærm i newsroom

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu