Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Nyhedsbrev: Hvad Mads Brügger mener mediebranchen kan lære af natteporno og flyttefirmaer

Udgivet

den

Nyhedsbrev: Hvad Mads Brügger mener mediebranchen kan lære af natteporno og flyttefirmaer

Godmorgen,

Selvom vi er midt i en valgkamp, er denne uge også efterårsferie for mange, inklusive undertegnede, så derfor må du i dag nøjes med Fire minutter med Mads Brügger.

Nyhedsbrevet bugner også med gode tilbud om at deltage i kommende arrangementer.

Blandt andet trækker jeg lod blandt Medietrends medlemmer om at komme gratis med til Festival for Nye Medier. Mere om det længere nede.

God læselyst

Jan

PS: I næste uge glæder jeg mig til at studere Semafor, der er et helt nyt globalt medie, som jeg tror, vi kommer til at snakke om. Semafor går nemlig meget radikalt til værks i udfordringen med lav troværdighed og bias.

Umiddelbart tænker jeg, at de er lidt for firkantede i deres håndtering, men at de alligevel kan komme til at skubbe på mod en sund udvikling. Mere om det i næste uge.


Kom gratis med til Festival For Nye Medier

Medlemmer af Medietrends kan komme gratis med til heldagsarrangementet den 24. november.

Jeg har fem billetter (+ en til mig selv), som jeg trækker lod om blandt støttemedlemmerne.

Det koster 25 kroner om måneden at være medlem og ud over chancen for at komme med til festivallen, får du også hvert år tilsendt en trykt udgave af det kommende års medietendenser.

Læs mere om medlemskab her


Netværk for medieledere

Medietrends har i snart fem år drevet et netværk for medieledere med ansvar og interesse for udvikling.

Vi mødes fem gange årligt og fordyber os i et relevant tema. Næste gang er det med besøg af Nadia Nikolajeva, som vil give netværket en strategisk forståelse for mulighederne med TikTok.

Jeg er desuden lige vendt hjem fra Websummit og vil derfor også give en status for se nyeste tanker og trends i den globale, digitale verden.

Lige nu er der plads til to nye medlemmer. Hvis du er nysgerrig, kan du læse mere her. Og ellers bare ring eller skriv.


4 minutter med Mads Brügger

Camilla Martin sendte i sidste uge stafetten videre til Mads Brügger med disse ord:

Jeg har fulgt Mads Brügger siden Radio24syv dagene og synes hans dokumentar Muldvarpen var fremragende. Han er ikke bange for at sætte sig selv på spil og have en mening som han argumenterer godt for. Så kan man være enig elle uenig i hans synspunkter, men for mig er han en interessant person at følge i det danske mediebillede fordi han i den grad brænder for journalistikken og mange sider af den.

Mads Brügger er direktør og ansvarshavende chefredaktør, Frihedsbrevet.

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?

Mange ting. Jeg er ved at arrangere en udstilling af 10 voksdukker i fuld mandshøjde, som forestiller de 10 embedsmænd, der fik kritik af Minkkommissionen. Det er en helt ny måde at udkomme på for Frihedsbrevet, og jeg er spændt på om det lykkes at få folk til at købe billet til forestillingen. Vores medlemmer kommer selvfølgelig gratis ind. Noget andet jeg er optaget af, er mit nye projekt med at gå stuegang på Christiansborg hver fredag, og så skrive en reportage om det i mit nyhedsbrev.

Det er ligesom at vende tilbage til journalistikkens rødder, og det er vildt spændende at opleve Borgen indefra. Men det som selvfølgelig fylder allermest er at få Frihedsbrevet til at vokse og udvikle sig som medie og som forretning.

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?

Jeg er imponeret af Andrea Dragsdahl, der lige har forladt DR for at blive vært hos TV2. Sikke et tab det er for DR. Hende er der virkelig krummer i. En anden dygtig ung journalist, som jeg følger med begejstring, er Magnus Boding Hansen fra Weekendavisen. I det hele taget står vi med en ny generation af unge journalister, som er uhyggeligt dygtige. Det oplever jeg dagligt på Frihedsbrevet, og det bedste ved mit job er at få lov til at arbejde sammen med en masse unge talenter.

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?

Jeg ville ønske, at radiobranchen tog sig sammen og fik lavet en branchefestival og en dertilhørende prisfest, hvor over der ikke hviler et skær af korruption og nepotisme.

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

Ved ikke om det passer, men jeg fik at vide at grunden til at flyttefirmaet Holger Danske viste reklamer i porno-båndet på Kanal København, var at de tænkte, at hvis man sidder og ser porno midt om natten, skal man sikkert snart skilles. Og så skal man flytte. Den måde at tænke på i forhold til at møde kunderne, hvor de er, med en løsning de har brug for, kan jeg virkelig godt lide. Det kan mediebranchen lære meget af.

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?

Jeg sender hermed stafetten videre til Peter Ernstved, som er chefredaktør for OLFI. Ligesom Frihedsbrevet siger han principielt nej til mediestøtte, og jeg forbliver imponeret af hvor dygtigt og rutineret han driver sin forretning.


Læs også