Godmorgen,
Det er dejligt, at du læser med, men hvordan ville du have det med at lytte til nyhedsbrevet?
Jeg ved godt, at audio ikke er nyt og at podcast og indtalte artikler for længst har indtaget den digitale verden, men ligefrem at lytte til sit nyhedsbrev er faktisk også en mulighed, som jeg ikke har tænkt over før jeg i denne uge faldt over en artikel om emnet.
Artiklen er ganske vist skrevet af en virksomhed, der tjener penge på at levere den nødvendige teknologi, men derfor kan man jo godt tænke fordomsfrit med.
Forudsætningen for at det giver mening at tænke i oplæste nyhedsbreve, er selvfølgelig, at der er tale om nyhedsbreve med en vis mængde indhold. Altså ikke klassiske nyhedsbreve, der bare linker videre til en hjemmeside.
Men der findes jo mange nyhedsbreve, som tager tid at tygge sig igennem og så kan man jo lige så godt cykle på arbejde eller tage opvasken imens.
Fordele ved oplæste nyhedsbreve:
- Som nævnt kan du multitaske.
- Hvis det er skribenten selv der indlæser, kan du måske få et endnu tættere forhold til vedkommende.
- Lydfilen kan distribueres via store platforme som Apple og Spotify, hvor lyttere kan abonnere og derved får nyhedsbrevet endnu et touch point til brugerne.
Ulemper ved oplæste nyhedsbreve:
- Mange nyhedsbreve har forskelligt udstyr, som kan være svære at oplæse. For eksempel billeder, giffer eller diagrammer.
- Nyhedsbreve er som udgangspunkt designede til at blive læst og derfor vil de ofte være opdelt i mange elementer, hvilket potentielt vil give en lidt hakkende lytteoplevelse.
Jeg tænker, at ideen faktisk er ret god i de mange tilfælde, hvor et nyhedsbrev har et samlet udtryk.
Det kunne for eksempel være nyhedsbreve fra Føljeton, Frihedsbrevet eller Tom Jensens personlige Borgerlingske nyhedsbrev og mange, mange flere.
Det behøver heller ikke at være et enten eller. Men måske bare et supplement a la Zetland, der tilbyder at man kan lytte de lange artikler, hvilket betyder, at cirka 85 procent af forbruget nu sker med ørerne.
Indtil videre må du nøjes med at læse og ikke lytte her.
Men god fornøjelse med resten
Jan
Her er hvad nyhedsbrevet byder på:
Axios kan vokse 100 gange mere
Tortoise tjener penge på podcast
Seks ud af ti danske printmediehuse har overskud
Medietrends Netværk har to ledige pladser
80-20-procentsreglen hersker også hos medierne
Fire minutter med Camilla Martin
32 spændende job
Måske har du hørt om Pareto-princippet, der siger, at 20 procent af ens aktiviteter udløser 80 procent af resultaterne.
Det er en tommelfingerregel, som hersker i næsten alle sammenhænge – lige fra grøntsagshaven, til investeringer, vareproduktioner og ja, også i den digitale medieverden.
Det sidste har Chartbeat netop undersøgt og dokumenteret i en stor undersøgelse på tværs af tusindvis af mediesider fra 70 forskellige lande.
- Kortlægningen viser, at 21 procent af artikler udløser 80 procent af sidevisningerne. Måler man på engaged time – altså læsetider – udløser de samme 20 procent af artikler hele 90 procent.
- Pareto-princippet rammer lidt forskelligt afhængigt af hvor store medierne er. Jo større de er, jo færre kæmpehits skal der til for at trække trafikken op. Derfor skal der kun 14 procent artikler til at nå 80 procent af den samlede mængde sidevisninger hos de største medier. For de mindste er tallet 35 procent.
Hvorfor er dette interessant?
Kynikeren kunne foreslå, at en eksakt viden om, hvilket indhold, der skaber resultater, burde føre til en nedprioritering af den store mængde indhold, der kun skaber lav trafik.
Men man kunne også lære af de 20 procent og forsøge at føre nogle karakteristika over til de 80 procent.
Endelig bør man også huske – altid huske – at sidevisninger ikke er en entydig målestok for succes. Mange læsere/abonnenter finder stor værdi i de mange elementer og mellemregninger, der sker imellem de få klikbaskere.
Ofte er værdien alene ved at se rubrikken og ikke klikke på den – hvis altså ellers rubrikken ikke er af den slags, der tilbageholder centrale informationer. Men det er anden snak.
4 minutter med Camilla Martin
Nanna Møller Karlsen sendte i sidste uge stafetten videre til Nanna Møller Karlsen med disse ord:
Stafetten vil jeg gerne sende videre til Camilla Martin fra TV2, fordi hun er en fremragende vært og interviewer, som har været og er en stor inspiration for mig. Hun formår at ramme en perfekt balance uanset hvem eller hvad hun dækker – og om det er eksperter hun skal spille bold med eller en træner hun skal gå kritisk til.
Camilla Martin er TV-vært på TV2 Sport. Dækker som oftest fodbold og badminton. Tidligere professionel badmintonspiller, stoppede i 2004.
Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?
VM i fodbold som starter den 18. november og varer en måned. Der skal forberedes en masse, og så kommer vi heller ikke udenom, at det ligger i Qatar og hvordan dækker vi det når alle er enige om, at det slet ikke burde ligge der. Det synes jeg, er lidt af en opgave. Indtil da er der andre fodboldopgaver, der skal passes også, så der er nok at se til.
Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?
Podcast giver mig faktisk håb på den måde, at tiden i de formater giver nogle andre svar og nuancer, som jeg synes man ellers kan mangle i mediebilledet, fordi alting går så hurtigt i dag. Det bliver tit den hurtige replik eller overskrift, der får al opmærksomheden, og derfor kan det være svært at få det reelle billede af, hvad folk egentlig mener. Så er jeg også begejstret for Zetland og Altinget. Deres omhyggelighed og dybde, kan jeg virkelig bruge til noget.
Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?
Synes generelt, at vi skal være bedre til at huske mennesket bag dem, vi interviewer eller behandler i et tv-studie. Huske at de ikke er anderledes end os andre, når døren lukkes eller lyset slukkes. Der ligger et ansvar i at huske, at der er en hel pallette af platforme, som ofte følger trop. Det samme gælder sådan set det, vi er med til at give et videre liv på de sociale medier. Vi er nødt til at huske, at det der foregår på de sociale medier ofte er det rene vanvid af vanvittige, nedladende og deciderede ondskabsfulde kommentarer. Selvom det nok bliver svært at gøre noget ved, desværre.
Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?
Det synes jeg, er svært spørgsmål. Men måske lidt om at være knap så nærtagende omkring kritik. Noget af det jeg oplevede, da jeg kom ind i branchen, efter selv at have været interviewoffer i mange år, er, at journalister ikke så godt kan lide at få kritik, selvom de jo selv er kritiske i deres tilgang til dem, de dækker i givne situationer😊 Men jeg er også vokset op i en eliteverden, hvor al kritik er til for at blive bedre.
Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?
Mads Brügger, chefredaktør på Frihedsbrevet. Har fulgt ham siden Radio24syv dagene og synes hans dokumentar Muldvarpen var fremragende. Han er ikke bange for at sætte sig selv på spil og have en mening som han argumenterer godt for. Så kan man være enig elle uenig i hans synspunkter, men for mig er han en interessant person at følge i det danske mediebillede fordi han i den grad brænder for journalistikken og mange sider af den.
Netværk for medieledere
Medietrends har i snart fem år drevet et netværk for medieledere med ansvar og interesse for udvikling.
Vi mødes fem gange årligt og fordyber os i et relevant tema. Næste gang er det med besøg af Nadia Nikolajeva, som vil give netværket en strategisk forståelse for mulighederne med TikTok.
Jeg er desuden lige vendt hjem fra Websummit og vil derfor også give en status for se nyeste tanker og trends i den globale, digitale verden.
Lige nu er der plads til to nye medlemmer. Hvis du er nysgerrig, kan du læse mere her. Og ellers bare ring eller skriv.
Valgdebat
I forbindelse med folketingsvalget sætter Danske Medier i samarbejde med Altinget fokus på forholdene for publicistiske medier.
Det sker med en paneldebat i Altingets gård torsdag d. 27. oktober kl. 9.00 til 10.30, hvor Folketingets medieordfører vil vende de vigtigste mediepolitiske dagsordner.
Tilmelding hos Danske Medier efter klokken 10 torsdag morgen
Nyhedsbrevsfænomenet Axios er endnu kun en baby, lyder det fra deres CEO og stifter Jim VandeHei i en interessant podcast på en lille halv time.
Han mener, at Axios lige nu kun er en til to procent af sin kommende størrelse.
Den vilde ekspansion skal ske indenfor en tidsramme på op til 20 år og det indbefatter, at Axios breder sig på stort set alle tænkelige hylder.
Allerede næste år forventer han, at Axios Local har bredt sig til dobbelt så mange amerikanske byer, som de udkommer i i dag. Det vil sige omkring 55. Og på sigt er målet, at de er i alle amerikanske byer.
I løbet af tre-fem år vil han også udbrede Axios internationalt.
To andre interessante pointer er:
- Axios skal altid opfattes som non-biased og derfor vil de aldrig have opinionsstof, bidrage til masseproduceret støj eller acceptere, at deres medarbejdere optræder med holdninger på sociale medier.
- Jim Vandehei mener, at opskriften på en kommerciel mediesucces er at udvikle et fremragende redaktionelt produkt og en lige så fremragende forretningsplan. Og så skal de to størrelser være i perfekt synkronisering.
Mens britiske Tortoise, der blev lanceret i 2019, fortsat kører med underskud, har deres podcast udviklet sig til en overskudsforretning på under et år.
Det skriver PressGazette og fortæller historien om, (minder om Zetlands omstilling til lyd), at læserne ikke orkede de lange artikler på op til 30 minutters læsetid, men at de gerne ville have lyd.
Podcast er nu Tortoises vigtigste kanal, og også stedet, hvor de kaprer nye betalende lyttere. Podcast er gratis, men hvis man betaler slipper man for annoncer og får desuden adgang til diverse arrangementer.
Tortoise er også begyndt at tjene penge på at sælge rettigheder til deres podcastkoncepter.
Arkivet af optagelser fra tidligere masterclasses bugner i Signup – netværk for nyhedsbreve, og du får adgang til det hele + naturligvis kommende masterclasses.
I arkivet finder du:
- Mandag Morgen skaber nye medievaner med briefs – Tanja Nyrup Madsen.
- Courses – amerikanske mediers succeskoncept – Cory Schouten.
- Undgå spamfiltrene – David McNally
- Thought Leadership igennem nyhedsbreve – Astrid Haug
- Det perfekte emnefelt – panel med Ipland, Bigoni, Birkemose og Hallenslev.
- Få læserne til at hjælpe med vækst – Tav Klitgaard og Joseph Lichterman.
- Sådan skriver du nyhedsbreve som en copywriter – Simon Kragh Linde
Og flere andre masterclasses + månedlige temanyhedsbreve.
Næste masterclass er om det personlige nyhedsbrev med Christiane Vejlø
Patrick Arendal Fahlström fra Mediascale har netop udgivet rapporten Mediernes Økonomi, som har det muntre budskab, at seks ud af ti danske printmedievirksomheder fik overskud i 2001.
Rapporten gennemgår regnskaberne fra 242 mediehuse, der primært udgiver printmedier.
Helt i top ligger JP/Politikens Hus, der kom ud af året med et resultat på 285 millioner kroner. Rapporten kan købes hos Mediascale