Drop Twitter, dine egne holdninger, lyt og sig undskyld
• Kun-for-abonnenter-nyhedsbreve er effektive til at fastholde
• Læsere købte medieaktier for £510,000 på kun to dage
• 22-årige Khaby Lame fra Senegal er nu TikToks største stjerne med 145 millioner følgere
• Fire minutter med Janni Pedersen
• Skal vi oprette en ekstra workshop med Dan Oshinsky?
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Godmorgen
Sommerferien står for døren og næste gang, du hører fra mig (altså med dette nyhedsbrev) bliver den 11. august.
Men før jeg lukker og slukker, vil jeg gøre en kort status på den stafet, jeg lancerede da årets begyndte, og som i dag fejrer input nummer 23 med Janni Pedersen.
Personligt har jeg nydt at læse tankerne fra en meget bred buket af kloge mennesker, som har brugt tid på at reflektere over vigtige spørgsmål.
Hvis jeg skal uddrage nogle pointer, som flere har givet udtryk for, så er det:
Mediebranchen skal lære at erkende fejl. Særligt mediecheferne skal lære at sige undskyld og holde op med at gemme sig.
Vi skal ud af Twitter-boblen og tale med rigtige mennesker. Twitter er kun garanti for, at historierne bliver som de plejer og handler om det sædvanlige.
Journalister skal stoppe med at mene alt muligt personligt om de historier, der laves. Ikke bare offentligt (på Twitter), men også internt på redaktionsmøderne. Vurder historierne ud fra en faglig vinkel og ikke ved hjælp af private holdninger.
Få styr på mangfoldigheden. Både på redaktionen, i spalterne, på skærmen og i ideudviklingen halter medierne bagefter mange andre brancher.
Vær mindre selvhøjtidelige og bedre til at lytte på andre end os selv.
Hver eneste af de 23 stafetholdere har været spændende læsning og jeg glæder mig allerede til at køre videre efter sommerferien, hvor Sanne Cigale løber videre med opgaven.
Hvis du får lyst til at genlæse eller læse nogle af dem, du måske ikke nåede i farten, er de alle gemt her.
Jeg håber, vi alle får en god og fortjent ferie.
😎 Jan
16 af de 23 gode profiler, der har løbet med Medietrends stafet
I den seneste uge er jeg to gange stødt på overbevisende eksempler på, at nyhedsbreve, som kun sendes til abonnenter, er effektive til at fastholde abonnenterne. Altså at reducere det såkaldte churn.
I forbindelse med at jeg er dommer i konkurrencen Best Newsletter Asia 2022, der afholdes af den globale nyhedsmedieorganisation Wan-Ifra, er jeg blevet præsenteret for et stort asiatisk medie, der sender et ugentligt nyhedsbrev med de bedste betalingshistorier til interesserede abonnenter. Blandt de abonnenter, der har læst nyhedsbrevet er churn op til 50 procent lavere end blandt dem, der ikke læser det.
Hos New York Times, som indenfor relativ kort tid har lanceret 25 subscription only- nyhedsbreve ud af i alt 97 nyhedsbreve, viser interne data, at churn blandt abonnenter, der har tilmeldt sig et subscriber-only nyhedsbrev er 20 procent lavere end blandt de øvrige abonnenter. Bemærk, at handlingen endda blot er, at de er tilmeldt. Det betyder, at churngevinsten formentlig er endnu højere, når man får dem til at åbne og læse.
Data fra New York Times har jeg fra en temmelig omfattende præsentation, der blev holdt for investorer tidligere på måneden.
Præsentationen viser i øvrigt også, at News York Times enorme portefølje af indholdsplatforme – cooking, crosswords, The Athletic, Wirecutter, Wordle, etc – virker. Dem, der har købt adgang til hele festen, har nemlig 40 procent lavere churn end dem, der kun har købt abonnement til nyhederne.
Egentlig logisk nok, da en framelding betyder farvel til meget mere end hvis man kun havde abonnement på noget af pakken.
Det britiske pro-EU medie The New European manglede penge til markedsføring og valgte derfor at sælge en lille smule ud af aktierne.
Håbet var, at der kunne sælges godt otte procent af aktiekapitalen svarende til 510.000 pund. Og allerede efter to dage, var målet nået med frasalg af 167.000 aktier af tre pund hver.
Efter Charli D’Amelio i to år har siddet på førstepladsen som TikToks mest fulgte, er hun nu blevet overhalet af 22-årige Khaby Lame fra Senegal, som i skrivende stund har 144,7 millioner følgere.
Khaby Lame er temmelig morsom og det er, hverken sært eller ufortjent, at han er steget helt til tops på det hypervirale TikTok.
Historien om Khaby Lame er endnu en understregning af den medievirkelighed, der har hersket i snart 15 år, hvor folk ud af det blå og uden nogen form for anden kapital end talent, en mobil og en internetforbindelse kan opnå rækkevidder, som etablerede mediehuse med milliarder i banken aldrig kommer i nærheden af.
I det lys er det interessant at nævne Los Angeles Times, der sidste år nedsatte en såkaldt meme-redaktion, hvis opgave er, at få traditionelle medier ind på TikTok-segmentets lystavle.
Selvom redaktionen er på syv dygtige mennesker, har de p.t. kun 2000 følgere på Instagram og 260.000 på TikTok.
TV2 Echo er også på TikTok med knap 7.000 følgere.
Jacob Heinel Jensen sendte i sidste uge stafetten videre til Janni Pedersen med disse ord:
Jeg vil gerne give stafetten videre til Janni Pedersen fra TV2. Huntager altid sit stof ekstremt seriøst – uanset om det er krim, politik eller underholdning. Der er ingen forskel på hendes engagement. Hun er også en af de få værter, der insisterer på at stille egne spørgsmål – også selvom det ikke står i manus. Hun er nysgerrig, levende og altid velforberedt.
Janni Pedersen er p.t. på orlov fra TV2 NEWS og TV2 Nyhederne som studievært, krimi og retsreporter. Vært på Go Aften Live, NEWS programmet Bag Forbrydelsen og Station 2.
Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?
Er gået på ferie og har lige en fjerde krimi, min mand og jeg skal have skrevet færdig. Men i mit journalistiske hoved fylder FE-sagen mest. Og jeg er noget træt af, jeg ikke kommer til at dække en eventuel tiltale mod den hjemsendte FE-chef Lars Findsen. Det er en historisk sag, og det river i mit retsreporterhjerte, at jeg ikke kommer til at dække den. Men så må jeg lave god journalistik på den historie på andre platforme.
Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?
Det gør de nye unge talenter. De unge på TV2 ECHO, der har afdækket klubkongers klamme ageren og voldtægter af unge piger, der bare gerne vil være med i VIP rummet. Jeg forstår ikke, at der ikke sidder en anklager eller efterforsker ved Københavns Politi og siger, “de sager må vi egenhændigt tage op og går i gang med at finde de piger, der har stillet sig frem og få undersøgt sagerne i bund”.
De piger, der tidligere gennem årene har anmeldt voldtægt og overgreb, er blevet mødt med et “vi har valgt at lægge sagen ned på grund af bevisets stilling”. TV2 ECHO har talt med så mange piger, at der nu må være grundlag nok for i det mindste at kaste nogle efterforskningstimer ind i sagen.
Og så min unge kollega Nicklas Bøhm, der til dagligt er journalist på Go Aften live, men som i tre dokumentarer på DR har afdækket seksuelle overgreb og krænkende adfærd i homo miljøet.
Begge historier tager udgangspunkt i de unge journalisters egne oplevelser med krænkelser, og det er edderrødme sejt.
Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?
Jeg får i dag en meget god løn, men det har godt nok taget mange år at få hevet mig op i lønstatistikken.
Kvindelige journalister er de seneste år steget mere end mændene, men jeg kan konstatere, at vi i gennemsnit tjener 4,2 procent mindre end mændene. Håber at det faktum, at flere kvinder bliver ledere, betyder, at kvinderne snart får ligeløn i vores fag.
Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?
At sige undskyld. At lade være med at putte sig med “ingen kommentarer”, når det pågældende medie eller leder er historien.
Jeg har det godt nok svært med at diverse medieplatforme eller chefer gemmer sig bag “ingen kommentarer” eller ligegyldigt manegementsprog, når de havner i mediemøllen, samtidig med at deres ansatte hver dag gør deres yderste for at kræve svar fra magthavere. At sige undskyld og mene det.
Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?
Jeg giver stafetten videre til Sanne Cigale, det seje menneske, der først brugte sig selv til at sætte fokus på det at være jøde i Danmark i en programrække på DR.
Og nu brager afsted i Hemmeligheder på P1, hvor hun giver plads, rum og ører til folks hemmelige fortællinger om alt fra seksuelt misbrug, vold i hjemmet, ulykkelig kærlighed og mobning. Min gamle ven Tine Bryld ville have elsket det program.
Læs med efter sommerferien og se Sanne Cigales svar.
Til september kommer Dan Oshinsky til København for at stå i spidsen for en workshop for mediefolk.
Dan Oshinsky er tidligere nyhedsbrevsredaktør for Buzzfeed og The New Yorker, og er i dag en af nyhedsbrevsbranchens absolut førende eksperter.
Dan og jeg mødtes i efteråret og sammensatte programmet og jeg kan love, at det bliver et kursus fra den allerøverste hylde.
Vi har valgt at kalde kurset for Nyhedsbreve Version 2.0 fordi det er målrettet alle, der er godt i gang med nyhedsbreve, men som mangler at sparke bolden helt i mål og indkassere de gevinster, som de hører andre scorer.
Vi har ganske få pladser tilbage, men overvejer at oprette et ekstra kursus, nu Oshinsky alligevel er her. Så hvis du er interesseret, er det nu vi skal vide det.
Dan Oshinsky er strategisk nyhedsbrevscoach for over 40 medier. På kurset får du taktikkerne bag de bedste.