Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Chefredaktør: Vi skal smadre igennem på den digitale omstilling med 2000 km/t

• Fire minutter med Marchen Neel Gjertsen
• Reserver en plads nu: Nyhedsbreve – version 2.0
• Sommerpjattede billeder illustrerer historier om klimaforandringer
• Bloomberg gør vigtig erkendelse med nyt medie
• 15 Eksperter om de vigtigste podcasttendenser i 2022

Udgivet

den

Danske medier jagter desperat klik på Facebook

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Godmorgen

I dag foreslår jeg, at du hopper direkte til Fire minutter med Marchen Neel Gjertsen. Så er dagen skudt effektivt i gang.

God læselyst

Jan

PS: På mandag åbner Mediernes Efteruddannelse for tilmelding til efterårets kurser og endnu engang har de sat støtten op med hele 50 procent. Tjek mine kurser her


Denne uges stafet løftes af Marchen Neel Gjertsen fra Jyllands-Posten

Fire minutter med Marchen Neel Gjertsen

Per Mikael Jensen sendte i sidste uge stafetten videre til Marchen Neel Gjertsen med disse ord:

Hun er en kolossalt dygtig og anerkendt journalist, som for nylig foretog det store skridt, at hun fremover skal være dygtig til at gøre andre bedre – i stedet for ’blot’ selv at være hamrende dygtig. Den overgang er nærmest identitetsforandrende og givende, hvis den lykkes. Og ikke så få er fejlet.

Marchen Neel Gjertsen er chefredaktør på Jyllands-Posten.

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden? 

De fleste af mine arbejdstimer går med at forsøge at fremtidssikre Jyllands-Posten. Lige nu har vi lanceret nye nyhedsbreve, genbesøger hele vores digitale produktstrategi og finpudser retningen for alt vores indhold. Så det er lidt en mundfuld. Det går os fantastisk godt, men som mange medier har vi brug for at finde ud af endnu hurtigere, hvordan vi får et yngre publikum til at abonnere på vores journalistik. Det kræver relevant indhold, nye måder at arbejde på, fuld fokus på den digitale omstilling. Den belønning – at se vores 150 år gamle (papir)avis træde ind i nye tider – kan gøre mig helt rørt af begejstring.

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb? 

Okay, avs, jeg lyder så mega gammel nu – men jeg ser mest håb i ungdommen. Det var en yngre generation hos medierne, der skubbede på for vores eget selvopgør med krænkelser, sexisme og dårlig ledelse. De er også mest utålmodige på vores digitale omstilling eller for den sags skyld den grønne omstilling. Det giver mig håb om en ny tid for hele vores branche.

Og der er en generation af journalister, som voksede ud af 24 Syv (altså det ægte!) som måske har skabt en kultur, hvor vi tydeligere ser værdien af det fandenivoldske, det krøllede og den kritiske journalistik på en måde, der er mindre støvet end hos de gamle medier. Frihedsbrevet er f.eks. også klart det medie, der oftest imponerer mig på indholdet for tiden.

Jeg tror på indignation, mod og retfærdighedssans som journalistens vigtigste evner. Den energi bør præge alle medier og alle redaktionsmøder. Det håber jeg vil præge fremtiden – ikke kun i journalistikken, men også på vores arbejdspladser i det hele taget.

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes? 

Det kunne blive en lang liste. Men fem vigtige:

1. Vi skal passe på med ikke at lade pseudoarbejde og managementkultur æde sig ind på redaktionerne.

2. Vi skal være lige så kritiske over for os selv, som vi er over for andre magthavere.

3. Vi skal investere og smadre igennem på den digitale omstilling med 2000 km i timen – hurtigere end de fleste medier inkl. mit eget gør i dag.

4. Vi skal vi blive bedre til at forstå, hvem vi er sat i verden for: læserne! Det vil sige samfundet. Vi må ikke være en branche, der lukker sig om sig selv, eller hvor alle er ens. Vi er intet værd, hvis ikke vi spiller en rolle i samfundet eller gør en forskel på læserne/lytterne/seerne. Det er ikke altid, jeg fornemmer den energi hos alle i mediebranchen. Men vi er SÅ privilegerede. Så lad os lige få fingeren ud af r…. og sætte alt ind på at lave mere god journalistik alle sammen.

5. Vi skal fokusere på de gode historier. Så giver alt det andet også sig selv.

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

Vi skal holde op med at klynke over techgiganternes indtog og evne at slå dem i stedet. Det kræver, at man lærer at sætte brugerne i centrum for alt, hvad man gør. Der har mediebranchen en tendens til at hvile lidt vel rigeligt på tilliden til egne interne logikker. Og så skal vi holde fast i, at indholdet er det vigtigste. Der kan vi måske lære lidt af bageren. Det er lige meget, hvad bageren hedder eller hvor hæderkronet bagerbutikken var engang, hvis ikke franskbrødet er værd at spise.

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge? 

Jeg vil gerne give stafetten til Jan Jensen på Ekstra Bladet. Fordi han holder fast i kritisk sportsjournalistik, der afdækker magten og følger pengene. Og med sine mange år som både almindelig bladsmører og høj chef må han have lært et eller andet, som måske kan komme os andre til gavn at lytte til.

Læs med i næste uge og se Jan Jensens svar.

Reserver en plads nu: Nyhedsbreve – version 2.0

Det er meget sjovt at sælge kursuspladser til journalister fra store europæiske mediehuse, men planen med at trække nyhedsbrevenes førende ekspert, Dan Oshinsky, til København, er egentlig at give danske medier mulighed for at tage deres nyhedsbreve til et endnu højere niveau.

Derfor skal du ikke vente for længe, hvis du vil med på dette 3-dages kursus, som har urpremiere allerede til september i København.

Dan Oshinsky skabte nyhedsbrevene hos Buzzfeed og The New Yorker, og er i dag strategisk coach for over 40 mediehuse i USA.

De seneste fire år har han optrådt med 1-times oplæg via Zoom på mine nyhedsbrevskurser og i efteråret mødtes vi for første gang ved mit køkkenbord og udviklede dette kursus, som vi glæder os vildt til.

Hvis dit medie er berettiget til støtte fra Pressens Uddannelsesfond, kan du først tilmelde dig fra på mandag. Men du er velkommen til at reservere din plads allerede nu.

pro.medietrends.dk

Sommerpjattede billeder illustrerer historier om klimaforandringer

Når medier i Storbritannien, Holland, Frankrig og Tyskland skriver om hedebølger forårsaget af klimaforandringer, sker det ofte med billeder af glade mennesker, der nyder varmen og solen.

Det viser en undersøgelse fra University of Exeter, som også peger på, at det er med til at underminere alvoren i emnet.

Jeg har lavet en stikprøve blandt danske medier og har ikke umiddelbart fundet samme tendens.

www.theguardian.com

Bloomberg gør vigtig erkendelse med nyt medie

Bloomberg skriver som bekendt sin journalistik på engelsk og kunne dermed i princippet appellere til engelsklæsende læsere overalt på kloden. Men selvom de i årevis har haft en redaktion i bankdistriktet i City of London, er Bloomberg nu nået frem til, at journalistikken reelt har været engelske historier målrettet det amerikanske publikum.

Men da Bloomberg har globale ambitioner har de nu valgt at åbne Bloomberg UK, som har det engelske publikum som målgruppe.

www.nytimes.com

15 Eksperter om de vigtigste podcasttendenser i 2022

Hvis du interesserer dig for lyd-, og podcastmarkedet, så er den her artikel et must read: 15 eksperter fra landets største medier, platforme og producenter, deler deres vigtigste tanker og spådomme.

De mange inputs er indsamlet og redigeret af Bjørn Vestergaard, der CEO i Podup.fm.

Her er de seks tendenser hapset fra artiklen:

1. Kommerciel brug af podcasts vokser, både brandede podcasts, annoncering i eksisterende podcasts og som kommunikationskanal for virksomheder.

2. Der vil ske en stigning i betalingsvillighed for podcasts, og flere podcasts vil komme bag betalingsmur.

3. Podcastmarkedet har vokseværk.

4. Podcastlytterens profil er under hastig forandring.

5. Video-feberen har for alvor ramt podcasting.

6. Kan teknologien hjælpe lytterne med at navigere i podcastjunglen?

medium.com

Classifieds

  • Tør du satse på dig selv? Giv dig selv en udfordring med at skrive vedholdende i 4 uger sammen med andre. Få dine ord, dit indre budskab, din drøm ned på papir. Kom i gang med den bog, du længe har haft inden i dig. Læs mere om Rene Hjettings skrivechallenge
  • Kom med i Signup – netværk for nyhedsbreve. Deltag blandt andet i masterclasses med Tanja Nyrup Madsen, Christiane Vejlø, Cory Schouten og Simon Kragh Linde. Læs mere her
  • Sidste chance for at møde medieinnovationens frontløbere. Der er to pladser tilbage på det årlige markvandringskursus. Læs mere her

Classifieds giver billig eksponering til alle, der er interesseret i at komme ud til nyhedsbrevets pt 2.900 læsere.

Skriv gerne hvis du er interesseret i at bruge formatet nu eller senere. Prisen er 500 kr. (+ moms).

Annonce fra Den Danske Publicistklub

Kurser

Husk at støtten til kurserne er hævet med 50 procent. (hvis din arbejdsgiver er med i Pressens Uddannelsesfond)

 Masterclass: Nyhedsbreve, nye formater og nytænkning

Cory Schouten transformerede nyhedsbrevene på et af verdens største medier og udviklede stribevis af nye formater. Nu fortsætter han innovationen som chefredaktør for New Yorks største lokale erhvervsmedie.

I næste måned gæster han København og du kan nytænke digital strategi og udvikling sammen med ham. En plads tilbage.

Nyhedsbreve der åbnes

Mange indbakker er tæt på at drukne i nyhedsbreve, og derfor skal vi stå på tæer for at skrive mails, der bliver elsket, åbnet og læst.

Dette intensive og inspirerende kursus giver dig en professionel og faglig forståelse for opgaven. Du kommer til at lære af de bedste eksperter i DK, Holland og USA

pro.medietrends.dk

Lær podcast af de bedste

Få opskriften på den originale ide og populære podcast. Tre dages grundkursus og personlig sparring fra to af Danmarks bedste lydfolk, Tor Arnbjørn og Dorte Palle, gør dig til en stærk og spændende podcaster.

Tidligere kursister har givet de tre dage topkarakterer og oplevet at blive løftet markant.

pro.medietrends.dk

Mød mediernes fremtid – besøg medieinnovationens frontløbere

Kom med indenfor hos Danmarks mest innovative og inspirerende medieprojekter og oplev de nyeste tendenser på tæt hold. På tre effektive dage udforsker vi nytænkningen i medieverdenen.

Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og bagefter reflekterer vi over, hvad der er værd at tage med hjem.

pro.medietrends.dk

NB!

Følgende kurser udbydes til efteråret. Hvis du vil være sikker på en plads på Dan Oshinskys kursus i september, skal du forhåndsreservere allerede nu. Ellers når tilrejsende europæiske journalister at fylde kurset, før Mediernes Efteruddannelse åbner for tilmelding den 23. maj.

 Nyhedsbreve – version 2.0

3-dages workshop med Dan Oshinsky for dig, der allerede har set lyset ved nyhedsbreve og som nu ønsker at løfte arbejdet til næste niveau. Oshinsky skabte nyhedsbrevene hos Buzzfeed og The New Yorker. I dag er han strategisk coach for over 40 nyhedsbreve. På kurset får du taktikkerne bag de bedste.

pro.medietrends.dk

Bliv fremtidens stemme – podcast, tv og radio

Glem det tørre ideal om det perfekte mediemenneske. I dag vil vi have rigtige mennesker med fejl, personlighed og karisma. Lise Mygind Mühlhausen og Christian Degn lærer dig at udkomme som dig selv.

pro.medietrends.dk

Mød magten

Dette kursus er for dig, der vil møde og forstå den moderne magt. I løbet af fire dage kommer du godt rundt på Christiansborgs gange og besøger også topministre, tænketanke, organisationer og partier. Troels Mylenberg (TV2) og Jan Birkemose (Medietrends) er dine guider i magtens indercirkler.

pro.medietrends.dk

 

CrowdTangle – bliv fortrolig med et af de stærkeste journalistiske værktøjer

På en effektiv og inspirerende dag får du styr på CrowdTangle, der er et kraftfuldt, gratis multiværktøj, som bruges verden over til at løfte journalisters arbejde og mediers redaktionelle flows og strategier. Du bliver bedre til at finde solohistorier, cases og tendenser på de sociale medier

pro.medietrends.dk

Tak for at du læste med hele vejen

Jan

Læs også