Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

🟨🟦Derfor sender jeg penge til ukrainske medier 🟦🟨

• To ud af tre danske medier bruger MobilePay
• Fire minutter med Signe Byrge Sørensen
• Gerd Maria May er årets journalistiske fellow på SDU
• Kommunikationsforum opkøbes af Watch Medier
• Advokatrådet: Advokater skal passe på SLAPP-sager

Udgivet

den

Sådan endte jeg som fascistoid poster boy

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Godmorgen

For tre måneder siden fandtes det engelsksprogede Kyiv Independent ikke. I dag er det en af verdens vigtigste kilder til nyheder fra krigen i Ukraine.

Fortællingen om Kyiv Independent er både historien om trange kår for uafhængig journalistik i Ukraine, og fortællingen om, at moderne medieteknologi kombineret med menneskelige ildsjæle med store journalistiske hjerter kan skabe mirakler på kort tid.

Frem til november sidste år var alle 30 stiftere af Kyiv Independent ansat på Kyiv Post, der på det tidspunkt var Ukraines største engelsksprogede medie.

Historisk set har Kyiv Post haft ry for god og uafhængig journalistik. De har vundet talrige journalistiske priser og deltaget i store internationale samarbejder som for eksempel Panama Leaks.

Men efter forretningsmanden Adnan Kivan overtog mediet i 2018 er stemningen mellem journalisterne og den nye ejer blevet mere og mere anstrengt.

I efteråret planlagde Kivan forskellige redaktionelle omlægninger, som redaktionen opfattede som et alvorligt indgreb i deres redaktionelle frihed. Den strid kulminerede med at Kivan fyrede hele redaktionen den 8. november.

Det fik 30 af de cirka 35 fyrede journalister til at stifte Kyiv Independent allerede tre dage senere. Den 26. november blev det første nyhedsbrev udsendt og den 2. december var hjemmesiden også en realitet – kun tre måneder siden.

Var det ikke for krigen, der nu er brudt ud, ville de fleste af os dog næppe have opdaget eksistensen af Kyiv Independent. Helt uagtet krigen, er historien ellers også interessant set med mediebriller, fordi den viser, hvor let det er at skabe nye, digitale medier. Samt at mediers reelle egenkapital er kombinationen af dygtige medarbejdere og et godt brand. Begge dele kan hurtigt fordufte.

Nu falder bomberne over Ukraine og den frie journalistik er vigtigere end nogensinde før. Den opgave har ildsjælene på Kyiv Independent om nogen dedikeret sig til og hele verden er blevet deres publikum.

Jeg kender ikke deres trafik på hjemmesiden og vil ikke forstyrre dem med spørgsmål, men ingen tvivl om, at vi fænomenet eksplosion får en særlig smuk og publicistisk betydning her.

For to uger siden havde det nystartede medie 20.000 følgere på Twitter. Onsdag eftermiddag nærmede de sig 1.6 millioner følgere.

Kyiv Independent – og andre ukrainske medier, i øvrigt – kæmper lige nu en heroisk kamp som hele klodens boots on the ground, og vi skal gøre alt, vi kan for at hjælpe og støtte dem.

Vi kan ikke sikre dem mod at blive hacket eller skudt, men vi kan sikre deres økonomi, så de har de bedste muligheder for at passe deres vigtige opgave.

Derfor har jeg lige doneret et pænt beløb til Kyiv Independents crowdfunding og det er der tusindvis af andre mennesker kloden rundt, der også har gjort. Faktisk så meget, at målet i kampagnen er passeret mange, mange gange.

Alligevel vil jeg opfordre til at støtte Kyiv Independent. Pengene får de brug for i den kommende tid og det er et bidrag, der har lige så stor betydning som nødhjælp, våben og sanktioner.

Støt Kyiv Independent her

🙏

Jan

PS: Hvis du hellere vil støtte ukrainske medier generelt, er der også en anden indsamling, som er værd at overveje. Den sender pengene videre til de medier, der måtte få de største behov hen ad vejen. Denne crowfunding er drevet af et konsortium af medier både i og udenfor Ukraine. Den ansvarlige person for indsamlingen er også medstifter af Kyiv Independent.


Foto: Flickr/rajatonvimma

Kurser

Der er kun to uger til vores kursusdag om moderation af onlinedebat – forårets vigtigste kursus. Der er ledige pladser.

Læs mere i bunden af nyhedsbrevet.

To ud af tre danske medier bruger MobilePay

På trods af at MobilePay er den nemmeste betalingsløsning, forbrugerne kender, accepterer hvert tredje danske medie ikke funktionen.

Det viser en kortlægning, Patrick Arendal Fahlström fra Mediascale har lavet blandt 88 danske medier, der henvender sig til almindelige mediebrugere. altså btc-medier.

56 af de 88 medier tilbyder Mobilepay som en betalingsmulighed ved siden af almindelig digital kortbetaling. Det betyder, at 32 medier ikke gør det. Blandt dem er nogle af landet største medier som er ejet af JP/Politikens Hus.

Et af de medier, der længe har tilbudt MobilePay er Zetland. I et tweet forklarer direktør Tav Klitgaard, at det er hans vurdering, at alene synet af MobilePay-logoet får potentielle medlemmer til at tænke, at selve betalingsprocessen bliver nem.

Dermed reduceres en del af den psykologiske friktion, der altid rumsterer, når vi skal købe og betale.

Mediascales kortlægning kan kun læses i Mediascales nyhedsbrev. Men det er gratis og godt at abonnere på. Tilmeld dig her

Signe Byrge Sørensen har i denne uge modtaget stafetten fra Malene Flindt Pedersen. Foto Søren K. Kløft

Fire minutter med Signe Byrge Sørensen

Malene Flindt Pedersen sendte i sidste uge stafetten videre til Signe Byrge Sørensen med disse ord:

Jeg vil gerne sende stafetten videre til Signe Byrge Sørensen, fordi det er lykkes hende at lave Final Cut for real til måske verdens bedste dokumentarfilm selskab. De har haft dokumentarfilm på en af verdens mest prestigefyldte dokumentarfilm festival Sundance filmfestival i mange år. Og har også i mange år været nomineret til en Oscar med flere af deres dokumentarfilm. Det er titler som det danske bud på en Oscar-kandidat i den internationale kategori, Flugt, men også President, Act of Killing, The look of Silence, A House made of Splinters.

Signe Byrge Sørensen er producer i og direktør for filmproduktionsselskabet Final Cut for Real

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden? 

Mit arbejde er lige nu en blanding af udvikling og finansiering af Joshua Oppenheimers dystopiske fiktions-musical THE END, arbejde med Oscar-kampagne for animationsdokumentaren Flugt, afleveringer, regnskab og outreach af/for dokumentaren PRESIDENT fra Zimbabwe og i denne uge samtaler med mine kolleger, der har co-produceret flere film i Ukraine bl.a Olegs Krig om hvordan vi kan hjælpe vores co-producenter og de medvirkende, der nu er midt i en krig.

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?

Det gør Lotte Folke Kaarsholm, fordi hun er klog, dygtig og internationalt orienteret.

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes? 

Jeg synes generelt, den danske mediebranche kunne nyde godt af et styrket fokus på verden udenfor Danmark.

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

Fra historikerne kan vi lære vigtigheden af det historiske perspektiv. Fra humaniora kan vi lære vigtigheden af interkulturel forståelse. 

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?

Tine Fischer, Rektor for Filmskolen. Fordi hun har betydet og betyder uendelig meget for dansk dokumentarfilm, og fordi hun altid har spændende analyser af både verden og formidlingen af den, og fordi hun nu sætter retningen for den skole hvor vores kommende filmfolk uddannes.

Læs Tine Fischers svar i næste uge.

Gerd Maria May er årets journalistiske fellow på SDU

Hvordan udvikler man klimajournalistikken, så flere bliver i stand til aktivt at omsætte deres klimaholdninger til klimahandlinger?

Nogenlunde sådan lyder kernen i det projekt, som Styrelsen ved journalistuddannelsen på SDU har valgt som årets fellowship. Bag projektet står Gerd Maria May, som mange kender fra Jysk Fynske Medier, hvor hun i en årrække har været ansat.

Fellowshippet har været uddelt en gang årligt siden 2006, og med en halv million kroner giver det vinderen mulighed for at fordybe sig i et vigtigt emne i et halvt år.

Økonomien stammer fra Den Fynske Bladfond. I år var der 26 ansøgere. I 2016 fik jeg fellowshippet til et projekt om forholdet mellem medierne og de sociale medier.

Skulle du få lyst til at søge næste år, deler jeg gerne mine (lutter positive) erfaringer med både selve opholdet på SDU og ansøgningsprocessen. Bare ring eller skriv.

www.sdu.dk

Kommunikationsforum opkøbes af Watch Medier

Kommunikationsforum, der har eksisteret siden 1999, er nu opkøbt af Watch Medier. Chefredaktør og direktør Timme Bisgaard Munk, der også ejer 30 procent af aktierne, følger med over som debat- og analyseredaktør til den nye ejer.

Tre pointer:

  • Kommunikationsforum er kendt i branchen for, at de flere gange har fået afslag på ansøgning om mediestøtte. Hvis konstruktionen laves rigtigt, vil de som en del af Watch Mediers nichemedier, fremover kunne få mediestøtte.
  • Watch Medier modtager næsten 9 millioner kroner i mediestøtte om året. Det bidrager godt til muligheden for at kunne opkøbe medier, der ikke modtager.
  • Internationalt er det en tendens at store mediehuse konsoliderer ved at opkøbe mindre medier. Den tendens dyrkes også i JP/Politikens Hus, som ejer Watch Medier.

www.kommunikationsforum.dk

Advokatrådet: Advokater skal passe på SLAPP-sager

Advokater skal virkelig tænke sig godt om før de beslutter at rejse sager mod journalister og medier. Er deres klienter blevet dårligt behandlet, er der rige muligheder for at få genmæle direkte via medierne eller igennem Pressenævnet.

Det skriver formanden for Advokatrådet Martin Lavesen og advarer sine medlemmer mod at bidrage til SLAPP-fænomenet spreder sig i Danmark på samme måde som vi ser det i udlandet.

SLAPP (Strategic Lawsuits Against Public Participation) handler kort fortalt om at true med retssager og erstatningskrav og på den måde skræmme medier fra at beskæftige sig med vigtige sager.

For fem uger siden, åbnede jeg nyhedsbrevet med de samme tanker efter det lille uafhængige medie Olfi var blevet pålagt at betale en tortgodtgørelse til Copenhagen Group A/S.

www.advokatsamfundet.dk

Kurser

Husk at støtten til kurserne er hævet med 50 procent. (hvis din arbejdsgiver er med i Pressens Uddannelsesfond)

Workshop: Få styr på din f****** onlinedebat

Brug en dag på dette kursus og spar herefter tid og energi på arbejdet med at styre din onlinedebat og moderation.

Sammen med ekspert i sociale medier og stifter af netværket Ansvar for feedet, Nadia Nikolajeva, får du styring over dit arbejde, dine debatregler og værdien af din debat.

pro.medietrends.dk

CrowdTangle – bliv fortrolig med et af de stærkeste journalistiske værktøjer

På en effektiv og inspirerende dag får du styr på CrowdTangle, der er et kraftfuldt, gratis multiværktøj, som bruges verden over til at løfte journalisters arbejde og mediers redaktionelle flows og strategier.

Du bliver bedre til at finde solohistorier, cases og tendenser på de sociale medier

pro.medietrends.dk

Nyhedsbreve der åbnes

Mange indbakker er tæt på at drukne i nyhedsbreve, og derfor skal vi stå på tæer for at skrive mails, der bliver elsket, åbnet og læst.

Dette intensive og inspirerende kursus giver dig en professionel og faglig forståelse for opgaven. Du kommer til at lære af de bedste eksperter i DK, Holland og USA

pro.medietrends.dk

Lær podcast af de bedste

Få opskriften på den originale ide og populære podcast. Tre dages grundkursus og personlig sparring fra to af Danmarks bedste lydfolk, Tor Arnbjørn og Dorte Palle, gør dig til en stærk og spændende podcaster.

Tidligere kursister har givet de tre dage topkarakterer og oplevet at blive løftet markant.

pro.medietrends.dk

Masterclass: Nyhedsbreve, nye formater og nytænkning

Cory Schouten transformerede nyhedsbrevene på et af verdens største medier og udviklede stribevis af nye formater. Nu fortsætter han innovationen som chefredaktør for New Yorks største lokale erhvervsmedie.

Til maj gæster han København og du kan nytænke digital strategi og udvikling sammen med ham.

pro.medietrends.dk

Mød mediernes fremtid – besøg medieinnovationens frontløbere

Kom med indenfor hos Danmarks mest innovative og inspirerende medieprojekter og oplev de nyeste tendenser på tæt hold. På tre effektive dage udforsker vi nytænkningen i medieverdenen.

Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og bagefter reflekterer vi over, hvad der er værd at tage med hjem.

pro.medietrends.dk

Netværk for alle der arbejder med nyhedsbreve

Signup er navnet på Medietrends netværk for nyhedsbreve. Det har nu eksisteret i et godt halvt år, og er rettet mod alle, der har nyhedsbreve som en del af deres arbejde og som gerne vil gøre det bedst muligt.

Du får et månedligt premium nyhedsbrev om nyhedsbreve på et højt fagligt niveau og invitationer til masterclasses med førende eksperter.

Så snart du er medlem får du adgang til tidligere nyhedsbreve og masterclasses.

I arkivet ligger der allerede nu temanyhedsbreve om:

  • Interaktion med læserne
  • Boom i lokale nyhedsbreve
  • Hvordan du håndterer Apples mord på åbningsraterne
  • Seks måder at få flere tilmeldinger
  • Brug fornavne i nyhedsbreve
  • Sådan tryktester du dit nyhedsbrev

Er du mere til masterclasses, får du optagelser med:

  • Kristoffer Dahy Ernst om det personlige nyhedsbrev
  • Astrid Haug om nyhedsbreve som kommunikationsplatform.
  • Tav Klitgaard og Joseph Lichterman om superfans
  • David McNally om hvordan du undgår døden i spamfiltret.
  • Astrid Maria Bigoni, Søren Høgh Ipland, Simon Petry Hallenslev og Jan Birkemose om det perfekte emnefelt.

Nye masterclasses er i støbeskeen.

Tilmeld dig nu.

Husk at du stadig kan få min årlige tendensrapport om, hvad vi kan forvente i år. Medietrends 2022 – 10 tendenser.

Som abonnent på dette nyhedsbrev, kan du downloade en printvenlig pdf her.

Hvis du vælger at støtte Medietrends som medlem for 25 kroner månedligt, får du en lækker trykt udgave sendt med posten.

Hav en fortsat god dag

Jan

Læs også