Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Kvikke medier laver popup podcast om Borgen

• Nordiske medier mangler strategi for kunstig intelligens
• Ups: Bloomberg erklærede krig
• Q&A: Fire minutter med Maria C. Andersen
• Meta afviser at de truer med at forlade Europa
• Dagen er efter 20 år i graven blevet fake news

Udgivet

den

Danske medier jagter desperat klik på Facebook

Godmorgen

En af de store gaver fra teknologien er, at det er let at udvikle og lancere nye redaktionelle produkter, så snart ideen er der. Ofte er det endda så billigt, at det kan betale sig selvom om produktet kun skal bruges i en kortere periode.

Fænomenet hedder popup og dækker over en redaktionel udgivelse, der knytter sig til en aktuel begivenhed og kun eksisterer i en kortere periode.

I de senere år har vi set et utal af popup-nyhedsbreve og også en hel del popup-podcast.

Når DR på søndag blænder op for den nye og fjerde sæson af TV-serien Borgen, bliver serien derfor helt i tråd med tendenserne akkompagneret med popup-podcast fra ikke alene DR, men også Altinget .

DRs popup podcast kommer til at hedde Vild med Borgen og Altingets får navnet Bidt af Borgen.

Når popup-produkter udtænkes klogest rammer de plet på en åben nerve, der banker voldsomt hos en masse mennesker i en periode. Det kan for eksempel være corona, store sportsbegivenheder, valg, katastrofer, eller tv-serier.

I sidstnævnte kategori er New York Times popup-nyhedsbrev om HBO-serien Game of Thrones, nok den mest berømmede. Det blev lanceret samtidig med at seriens syvende sæson gik i luften og på få uger fik nyhedsbrevet over 60.000 tilmeldinger.

Popup-nyhedsbreve opnår ofte ekstremt høje åbningsrater. Tæt på 90 eller 100 procent er ikke usædvanligt. Og med sådan et intenst besøg af en gruppe mennesker i en afgrænset periode, er det klart, at udgivelsens prioritet, næst efter at lave det bedst tænkelige indhold, bør være at friste brugerne til at tilmelde sig noget mere permanent.

Da popup-udgivelser samtidig har det med at tiltrække et publikum, der måske ligger lige i kanten af den målgruppe, man normalt har fat i, kan de i bedste fald vise sig som nogle meget effektive og billige salgskanaler.

Bidt af Borgen er godt set af Altinget. Emnet er populært og underholdende, og det ligger spot on for Altingets journalistiske fokus. Hvis ikke Altinget skulle lave en popup podcast om Borgen, hvem skulle så – altså bortset fra DR, der ligesom har nogle mere naturlige årsager, da de bringer hele serien.

Et lille regnestykke:

Lad os antage, at den nye sæson af Borgen får seertal på 1,1 millioner per afsnit (sådan har de tidligere sæsoner været), og at det lykkes for Altinget at råbe så højt, at de kan tiltrække en procent til podcasten, så får Altinget 11.000 lyttere.

Mange af disse personer er med garanti helt friske og nye leads, som man kalder dem i salgsafdelingerne, og håndteret begavet, burde det nok være muligt at konvertere en del af dem til at holde fast i Altinget, når Borgen efter otte afsnit igen tages af tapetet.

Popup-udgivelser er sjove for redaktionerne, gode for de kommercielle afdelinger og oplagte muligheder for at demonstrere mediernes evne til at spidde talk-of-town og eksekvere på dem.

Jeg glæder mig til at se serien og lytte podcastene.

Apropos den nære fremtid, så holder dette nyhedsbrev vinterferie i næste uge. Så vi ses først igen den 24. februar.

Jan

Kunne også være hyggeligt at ses på et af disse kurser i løbet af foråret. Kurset om nye formater med Cory Schouten har solgt godt med pladser i denne uge, så er du interesseret i en masterclass på et usædvanligt højt niveau, skal du ikke tøve for længe.

Læs mere i bunden af nyhedsbrevet.


Nu kommer Borgen. Foto: DR/Thomas Howalt Andersen

Nordiske medier mangler strategi for kunstig intelligens

Kunstig intelligens er udbredt overalt blandt nordiske medier, men hele fire ud af ti koncerner savner en gennemarbejdet strategi. Det fremgår af en ny undersøgelse, hvor 50 nordiske mediechefer er blevet udspurgt om deres mediers brug af kunstig intelligens.

Kunstig intelligens bruges især til dataindsamling, research, automatiserede artikler og personalisering af både indhold og annoncer.

En interessant pointe i undersøgelsen er, at ansvaret for udvikling og implementering af kunstig intelligens kun i 41 procent af tilfældene ligger hos chefredaktøren eller nyhedschefen. Det til trods for at, den kunstige intelligens altså især udnyttes til alt det, de redaktionelle chefer burde tage ansvar for.

medierochdemokrati.lindholmen.se

Ups: Bloomberg erklærede krig

Overskriften “Russia Invades Ukraine” poppede pludselig op på Bloomberg i denne uge. Men der var selvfølgelig – og gudskelov – tale om en fejl, fordi det blot var en artikel, der var forberedt just in case, der blev publiceret ved en fejltagelse.

Synd at nyhedsjournalistikken er så hidsig på at komme først, at man ikke mener, at der er tid til at skrive “Russia Invades Ukraine” den dag, det måtte blive aktuelt.

www.bloomberg.com

Maria C. Andersen har i denne uge fået stafetten fra Line Ritz. Privatfoto

Q&A: Fire minutter med Maria C. Andersen

Line Ritz sendte i sidste uge stafetten videre til Maria C. Andersen med disse ord:

Jeg vil gerne give stafetten videre til Maria C. Andersen. Hun er en enormt dygtig og ihærdig journalist. Og så er hun et fantastisk menneske med hjertet på det rette sted. Hun er med til at gøre en kæmpe forskel for vores branche. Eksempelvis ved at tage initiativet til støttebrevet til Sofie Linde og ved sit arbejde i WIFT. Journalister som Maria kan vi ikke få nok af!

Maria C. Andersen er journalist på DRs udlandsprogram Horisont. Tidligere TV2.

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?

I disse dage sidder jeg og klipper på en reportage til Horisont, der handler om den kæmpe økonomiske krise, Libanon befinder sig i lige nu. Min kollega, fotograf Lau Svensson, og jeg fulgte livet på Beiruts største offentlige hospital over nogle dage, hvor medarbejderne knokler for at holde sammen på hospitalet på trods af stor mangel på medicin og daglige strømsvigt – og endda til en løn der er stort set værdiløs på grund af den tårnhøje inflation.

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?

I forbindelse med metoo-debatten mærkede jeg et utroligt kraftfuldt fællesskab i mediebranchen på tværs af medier og profession, som jeg ikke har oplevet før. Og den samtale, debatten medførte på vores arbejdspladser, giver mig ikke bare håb, men også en tro på, at vores branche er i gang med en vigtig og sund udvikling.

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?

I forlængelse af hele sexisme-debatten, synes jeg, at det er oplagt, at vi nu tager fat på en anden stor blinkende rød lampe i vores branche: Manglen på mangfoldighed og diversitet – og hvordan det påvirker vores journalistik og det, vi producerer.

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

Det behøver ikke altid gå stærkt. Giv plads til nuancer. Mindre kvantitet og mere kvalitet. Flere oprigtige og færre retoriske kritiske spørgsmål.

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?

Jeg vil gerne sende stafetten videre til producent Malene Flindt Pedersen. Malene er en kæmpe ildsjæl i vores branche og har i mange år arbejdet målrettet på at skabe flere dokumentariske fortællinger med kvinder både foran og bag kameraet. Og så har hun længe haft øje for det, som efterhånden er blevet tydeligt for de fleste: Mediebranchen halter bagud, når det kommer til mangfoldighed, og det er vi simpelthen nødt til at få gjort noget ved. For kvalitetens skyld. Malene Flindt Pedersen er også forperson i WIFT Danmark (Kvinder i Film og TV).

Læs med i næste uge og få Maria C. Andersens bud.

Meta afviser at de truer med at forlade Europa

I den forgangne uge var der store overskrifter om at Facebook og Instagram truer med at forlade Europa. Men det afviser Meta, der ejer de to populære platforme.

Problemstillingen handler om, at der siden 2020 har været uklare regler om dataoverførsel mellem EU og USA. I den forbindelse skrev Meta i sit seneste kvartalsregnskab, at de uklare regler truer deres mulighed for at betjene deres europæiske kunder.

Men ifølge Meta, er det ikke nyt. Faktisk har de skrevet det i hvert eneste regnskabsrapport siden andet kvartal 2018.

Det ændrer dog ikke på, at de uklare regler for de amerikanske techgiganters operationer på det europæiske marked tårner sig op. Det skaber også udfordringer for blandt andet danske virksomheder, der benytter sig af amerikanske tjenester, der opererer med persondata. Det kan for eksempel være nyhedsbrevstjenester, abonnementssystemer, analyseværktøjer og naturligvis sociale medier.

Det danske Datatilsynet forventer at komme med en vejledning i løbet af nogle måneder.

Hvis der er en jurist her på linjen, der kunne tænke sig at skrive en forståelig forklaring på hele dette morads med Schrems ll, privacy shield, safe harbour og jeg ved ikke hvad, vil jeg meget gerne bringe det.

about.fb.com

Dagen er efter 20 år i graven blevet fake news

Dagens skriftfont er i dag havnet hos Skør, skør verden.

I år er det 20 år siden avisen Dagen blev født og gik ned med at brag efter kun 42 dage.

Set i bagklogskabens lys, kan man godt ærgre sig over, at avisen ikke fik en længere levetid, for den repræsenterede tanker og ideer, som var stærkt fornyende – blandt andet et opgør med klassiske stofområder.

Det kunne have været interessant at se, hvordan Dagen havde udviklet sig frem til i dag og ikke mindst i en digital virkelighed.

Men Dagen er ikke helt død. Den særlige skriftfont, avisen blev sat med, bruges i dag til Weekly World News (Skør, skør verden) og det har firmaet Playtype, der har udviklet skriftfonten valgt at markere ved at printe nogle af Weekly World News’ afsindige overskrifter og udstille dem som plakater på Værnedamsvej, der adskiller Frederiksberg og København.

Kurser

Husk at støtten til kurserne er hævet med 50 procent. (hvis din arbejdsgiver er med i Pressens Uddannelsesfond)

Workshop: Få styr på din f****** onlinedebat

Brug en dag på dette kursus og spar herefter tid og energi på arbejdet med at styre din onlinedebat og moderation.

Sammen med ekspert i sociale medier og stifter af netværket Ansvar for feedet, Nadia Nikolajeva, får du styring over dit arbejde, dine debatregler og værdien af din debat.

pro.medietrends.dk

CrowdTangle – bliv fortrolig med et af de stærkeste journalistiske værktøjer

På en effektiv og inspirerende dag får du styr på CrowdTangle, der er et kraftfuldt, gratis multiværktøj, som bruges verden over til at løfte journalisters arbejde og mediers redaktionelle flows og strategier.

Du bliver bedre til at finde solohistorier, cases og tendenser på de sociale medier

pro.medietrends.dk

Nyhedsbreve der åbnes

Mange indbakker er tæt på at drukne i nyhedsbreve, og derfor skal vi stå på tæer for at skrive mails, der bliver elsket, åbnet og læst.

Dette intensive og inspirerende kursus giver dig en professionel og faglig forståelse for opgaven. Du kommer til at lære af de bedste eksperter i DK, Holland og USA

pro.medietrends.dk

Lær podcast af de bedste

Få opskriften på den originale ide og populære podcast. Tre dages grundkursus og personlig sparring fra to af Danmarks bedste lydfolk, Tor Arnbjørn og Dorte Palle, gør dig til en stærk og spændende podcaster.

Tidligere kursister har givet de tre dage topkarakterer og oplevet at blive løftet markant.

pro.medietrends.dk

Masterclass: Nyhedsbreve, nye formater og nytænkning

Cory Schouten transformerede nyhedsbrevene på et af verdens største medier og udviklede stribevis af nye formater. Nu fortsætter han innovationen som chefredaktør for New Yorks største lokale erhvervsmedie.

Til maj gæster han København og du kan nytænke digital strategi og udvikling sammen med ham.

pro.medietrends.dk

Mød mediernes fremtid – besøg medieinnovationens frontløbere

Kom med indenfor hos Danmarks mest innovative og inspirerende medieprojekter og oplev de nyeste tendenser på tæt hold. På tre effektive dage udforsker vi nytænkningen i medieverdenen.

Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og bagefter reflekterer vi over, hvad der er værd at tage med hjem.

pro.medietrends.dk

Netværk for alle der arbejder med nyhedsbreve

Signup er navnet på Medietrends netværk for nyhedsbreve. Det har nu eksisteret i et godt halvt år, og er rettet mod alle, der har nyhedsbreve som en del af deres arbejde og som gerne vil gøre det bedst muligt.

Du får et månedligt premium nyhedsbrev om nyhedsbreve på et højt fagligt niveau og invitationer til masterclasses med førende eksperter.

Så snart du er medlem får du adgang til tidligere nyhedsbreve og masterclasses.

I arkivet ligger der allerede nu temanyhedsbreve om:

  • Interaktion med læserne
  • Boom i lokale nyhedsbreve
  • Hvordan du håndterer Apples mord på åbningsraterne
  • Seks måder at få flere tilmeldinger
  • Brug fornavne i nyhedsbreve
  • Sådan tryktester du dit nyhedsbrev

Er du mere til masterclasses, får du optagelser med:

  • Kristoffer Dahy Ernst om det personlige nyhedsbrev
  • Astrid Haug om nyhedsbreve som kommunikationsplatform.
  • Tav Klitgaard og Joseph Lichterman om superfans
  • David McNally om hvordan du undgår døden i spamfiltret.
  • Astrid Maria Bigoni, Søren Høgh Ipland, Simon Petry Hallenslev og Jan Birkemose om det perfekte emnefelt.

Nye masterclasses er i støbeskeen.

Tilmeld dig nu.

Husk at du stadig kan få min årlige tendensrapport om, hvad vi kan forvente i år. Medietrends 2022 – 10 tendenser.

Som abonnent på dette nyhedsbrev, kan du downloade en printvenlig pdf her.

Hvis du vælger at støtte Medietrends som medlem for 25 kroner månedligt, får du en lækker trykt udgave sendt med posten.

Hav en fortsat god dag – vi ses efter vinterferien

Jan

Læs også