MEDIETRENDS 2022: 10 tendenser der præger medierne i år
• Lokale nyheder skal være lokalt produceret
• H&M åbner sin første butik i metaverset
• Q&A: Fire minutter med Christina Blaagaard
• Financial Times gav alt gratis væk i 40 timer
• 2021: 72 danske medier døde – 75 blev født
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Velkommen til årets første nyhedsbrev.
Jeg håber, du har nydt den lille pause siden sidst, har genopladt batterierne og nu er ok frisk på endnu en tørn.
2022 kunne godt gå hen og blive interessant.
I dette nyhedsbrev vil jeg præsentere dig for et nyt Q&A-format, der hver uge vil sende friske og begavede stemmer ind i nyhedsbrevet.
Og med en lille smule forsinkelse, vil jeg for sjette år i træk dele mine bud på tendenser, der kommer til at præge medieverdenen i det kommende år.
MEDIETRENDS 2022 har 10 tendenser + syv løse.
Som fast læser af nyhedsbrevet kan du downloade en printvenlig pdf lige her
Du er meget velkommen til at dele MEDIETRENDS 2022 med alle du kender. Men jeg håber, at du vil sende dem til denne side, hvor de selv tilmelder sig nyhedsbrevet og derefter automatisk får linket til pdf’en.
Hvis du er betalende medlem af Medietrends, modtager du en af de kommende dage tendensrapporten som et trykt hæfte på 28 sider i postkassen.
Er du ikke medlem, men har lyst til at støtte nyhedsbrevet og få dit eget eksemplar, kan du blive medlem nu og få eftersendt Medietrends 2022 så hurtigt, som PostNord nu engang kan den slags.
Bliv medlem her – det koster 25 kroner om måneden.
Et stort tak til Danske Medier og Dansk Journalistforbund, som igen i år har sponsoreret projektet.
4 minutter med x
Dette nyhedsbrev markerer også begyndelsen for et nyt format, hvor jeg hver uge vil invitere kloge stemmer fra branchen ind i nyhedsbrevet.
I denne uge lægger jeg ud med CEO Christina Blaagaard fra Teknologiens Mediehus. Hun får fire spørgsmål og retten til at sende stafetten videre til en ny person i næste uge.
Måske den også lander hos dig på et tidspunkt.
God læselyst
Klik på billedet, hvis du vil læse/printe Medietrends 2022 som pdf. Hvis du ønsker dit eget hæfte, kan du blive medlem for 25 kroner om måneden.
⇓
Lokale nyheder skal være lokalt produceret
Britiske Press Gazette har gennemført en interessant måling af briternes tillid til lokale nyheder og deres lyst til at betale for dem. Jeg tør ikke sige, i hvilken grad konklusionerne kan oversættes til dansk kontekst, men du skal i hvert fald ikke snydes for dem.
Tilliden til lokale nyheder er helt afhængig af om nyhederne produceres lokalt eller på afstand fra lokalområdet. Det er måske ikke så overraskende, men dog alligevel et faktum, som er værd at notere sig, når regionale medier fra tid til anden lukker lokalredaktioner.
En ret stor del af briterne giver udtryk for, at de gerne vil betale for lokale nyheder. Den slags tilkendegivelser skal altid tages med at stort gran salt, men det, der alligevel stikker ud i målingen er, at betalingslysten tilsyneladende falder med alderen.
Man skulle næsten tro, at amerikanske Axios havde læst undersøgelsen før de besluttede at udvide deres Axios Local newsletters til 25 byer i midten af 2022 og derefter hurtigst muligt 100 byer.
Axios Local placerer lokale reportere i udgivelsesområdet, men trækker på teknik, administration og salg fra centralt hold.
Invester i mennesker i stedet for papir og bygninger. (Derfor nyhedsbreve)
Skab en ny, daglig, sund (medie)vane.
Udvid så snart indtægterne tillader det.
Spred til mindre byer, lige så snart recepten er perfektioneret.
⇓
H&M åbner sin første butik i metaverset
For de fleste af os, er metaverset fortsat ret diffust og kun få medier er begyndt at overveje, hvordan det kommer til at påvirke dem.
Men i modebranchen er brands som Nike, Adidas og Zara allerede i gang med de første skridt ind i det nye tre-dimensionelle univers og i denne uge åbnede H&M som de første en hel butik i metaverset.
ChristinaBlaagaard er CEO i Teknologiens Mediehus. Bestyrelsesmedlem i Danske Medier og Technology Denmark.
Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?
Vores målgrupper. At forstå, hvilke dele af vores målgrupper, vi har bedst fat i, hvor forbedringspotentialet er, og hvordan vi får en bedre direkte kontakt med dem. Vores ambition er at være det mest data-transparente mediehus, og med det følger også behovet for at komme i tættere direkte kontakt med vores heldigvis mange brugere – altsammen frakoblet brug af 3. parts data.
Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?
At der på tværs af branchen synes at være kommet en forståelse af, at både vi og brugerne er bedst tjent med selv at være herrer over distributionen. Sociale medier kan – forudsat at det gøres dataetisk – være fine kanaler for markedsføring. Men den primære præsentation af indholdet skal ske på platforme og kanaler, hvor vi selv styrer både kommunikation og kontekst.
Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?
Vi skal finde nye måder at komme bredere ud med formidlingen af, hvad uafhængig publicisme er. Tilliden til nyhedsmedier er heldigvis voksende. Men der er stadig for stor en del af befolkningen, der efter år med sociale medier og hurtigt nyhedsflow, reelt har et forkert billede af, hvad traditionelle medier står for. Vi er gode til at diskutere det internt, men ikke altid gode nok til at formidle, hvad vi kan og gør over for befolkningen bredt. Vi må tage vores egen medicin.
Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?
Mediebranchens deadline-DNA gør det svært at veksle mellem det lange og det korte lys – kunsten at balancere drift og udvikling. Enten kommer man til at isolere udvikling hos ellers gode folk, der er afkoblet fra driften, hvorved ejerskab i drift aldrig etableres. Eller det bliver samme mennesker, der både skal drifte og udvikle uden klar prioritering, hvorved driften altid vinder. Store dele af det øvrige erhvervsliv – herunder teknologisektoren, som jeg selv kender bedst, har en mere moden tilgang til det dilemma.
Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?
Jimmy Maymann. Han har taget turen fra dansk iværksætteri til US-online-mediernes storhedstid, tilbage til DK ind i en FN-funderet non-profit og ind i orkanens øje i TV 2s bestyrelse. Hans perspektiv vil jeg gerne høre.
Læs med i næste uge, hvor vi forhåbentligt får Jimmy Maymanns bud.
For at markere avisens dækning af COP26 og for eksperimentets skyld besluttede Financial Times at åbne betalingsporten (de foretrækker paygate fremfor paywall – giver jo meget god mening) i 40 timer.
Resultatet på dagen var 12 procent mindre abonnementssalg, 28 procent mere trafik og 200 procent flere registrerede brugere. Om FT hen ad vejen får konverteret de nye brugere, melder historien endnu ikke noget om.
Mediascale og Patrick Arendal Fahlström har kortlagt det danske medielandskab for skrevne medier. I rapporten 2021 Wrapped, kan du blandt andet få overblik over om de nye og de døde var print eller digitale, og om der døde flest nichemedier, lokalmedier eller magasiner.
Rapporten er kun for modtagere af nyhedsbrevet. Men det er gratis at tilmelde sig og det kan klart anbefales, hvis du lide fakta fremfor fornemmelser.
Brug en dag på dette kursus og spar herefter tid og energi på arbejdet med at styre din onlinedebat og moderation.
Sammen med ekspert i sociale medier og stifter af netværket Ansvar for feedet, NadiaNikolajeva, får du styring over dit arbejde, dine debatregler og værdien af din debat.
På en effektiv og inspirerende dag får du styr på CrowdTangle, der er et kraftfuldt, gratis multiværktøj, som bruges verden over til at løfte journalisters arbejde og mediers redaktionelle flows og strategier.
Du bliver bedre til at finde solohistorier, cases og tendenser på de sociale medier
Mange indbakker er tæt på at drukne i nyhedsbreve, og derfor skal vi stå på tæer for at skrive mails, der bliver elsket, åbnet og læst.
Dette intensive og inspirerende kursus giver dig en professionel og faglig forståelse for opgaven. Du kommer til at lære af de bedste eksperter i DK, Holland og USA
Få opskriften på den originale ide og populære podcast. Tre dages grundkursus og personlig sparring fra to af Danmarks bedste lydfolk, Tor Arnbjørn og Dorte Palle, gør dig til en stærk og spændende podcaster.
Tidligere kursister har givet de tre dage topkarakterer og oplevet at blive løftet markant.
Cory Schouten transformerede nyhedsbrevene på et af verdens største medier og udviklede stribevis af nye formater. Nu fortsætter han innovationen som chefredaktør for New Yorks største lokale erhvervsmedie.
Til maj gæster han København og du kan nytænke digital strategi og udvikling sammen med ham.
Kom med indenfor hos Danmarks mest innovative og inspirerende medieprojekter og oplev de nyeste tendenser på tæt hold. På tre effektive dage udforsker vi nytænkningen i medieverdenen.
Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og bagefter reflekterer vi over, hvad der er værd at tage med hjem.
Signup er navnet på Medietrends netværk for nyhedsbreve. Det har nu eksisteret i et godt halvt år, og er rettet mod alle, der har nyhedsbreve som en del af deres arbejde og som gerne vil gøre det bedst muligt.
Du får et månedligt premium nyhedsbrev om nyhedsbreve på et højt fagligt niveau og invitationer til masterclasses med førende eksperter.
Så snart du er medlem får du adgang til tidligere nyhedsbreve og masterclasses.
I arkivet ligger der allerede nu temanyhedsbreve om:
Interaktion med læserne
Boom i lokale nyhedsbreve
Hvordan du håndterer Apples mord på åbningsraterne
Seks måder at få flere tilmeldinger
Brug fornavne i nyhedsbreve
Sådan tryktester du dit nyhedsbrev
Er du mere til masterclasses, får du optagelser med:
Kristoffer Dahy Ernst om det personlige nyhedsbrev
Astrid Haug om nyhedsbreve som kommunikationsplatform.
Tav Klitgaard og Joseph Lichterman om superfans
David McNally om hvordan du undgår døden i spamfiltret.
Astrid Maria Bigoni, Søren Høgh Ipland, Simon Petry Hallenslev og Jan Birkemose om det perfekte emnefelt.