Danske mediers interne grafikker er frit tilgængelige på nettet
Britiske medier laver fælles front mod manglende kreditering
Altingets robot sprøjter 10.515 artikler ud om KV21
Uffe Elbæk med seks forslag til mediestøtteforbedringer
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Godmorgen
I denne uge har jeg kun to ting i hovedet:
Hvor er jeg glad for at leve i samfund, der er så gennemsyret af tillid, at landets allertungeste magthavere åbent deler ud af deres tanker, når de får besøg af 15 journalister, som unisont siger, “det er til baggrund”. Efter at have udskudt kurset Mød Magten flere gange på grund af nedlukninger afvikler Troels Mylenberg og mig i denne uge endelig en 4-dages tour de chambre hos den danske magtelite.
Hvor er de kvinder, der står frem i dokumentaren Sexisme bag skærmen, dog modige. Afsindigt modige, faktisk. Tænk, hvis deres krænkere havde samme mod til at erkende og undskylde.
Hermed velkommen til et lidt kortere nyhedsbrev end normalt
Altinget, Børsen og Journalisten er blandt de medier, der indtil for kort tid siden ikke vidste, at deres grafikker til både kommende og tidligere artikler lå frit fremme på nettet.
Det har Medietrends fundet frem til ved at lave en systematisk research af danske mediers profiler på Infogram og Flourish, der er to af mediernes mest anvendte grafikværktøjer. Kortlægningen skete efter Medietrends også selv var røget i fælden.
Det er ikke første gang, at der er blevet fundet sikkerhedshuller i journalistiske online programmer. Sidst var det planlægningsværktøjet Trello, hvor standardinstillingerne på et tidspunkt blev ændret sådan, at en profil gik fra at være privat til offentlig.
Det skyldtes en opdatering, som gik manges næse forbi, og derfor fandt Medietrends interne opslagstavler fra flere medier, som lå frit tilgængelige med simple Google-søgninger. Værste tilfælde var Ekstra Bladet, der gav adgang til navne, adresser, telefonnumre og cpr-numre på 18.000 personer, der havde deltaget i onlinespil på eb.dk. Selv oplysninger om, hvor mange penge, de havde satset, var der adgang til.
Man skal ikke have været særligt længe i mediebranchen før man oplever, at andre medier planker ens journalistik og “glemmer” at kreditere.
Nogle gange vælger man at forbigå det i tavshed, fordi det er besværligt at brokke sig og andre gange gør man det af princip, men bruger en masse energi på det.
Det sjove er, at alle er enige om, at det er en dødssynd og det er yderst sjældent, at mediet, der burde citere, ikke gør det, når de får en henvendelse.
Derfor har britiske medier nu forenklet metoden til at gøre krav på kreditering.
Under organisation Association of Online Publishers, har de skabt en fælles standard, som gør det let at klage. Alle involverede medier opretter en email-adresse, der hedder attribution@medietsnavn.co.uk.
Oplever medie A, at medie B glemmer at kreditere, sender de blot en mail til attribution@medieB.co.uk med et link til artiklen og et link til medie a’s artikel.
Det må være foreløbig rekord blandt danske medier at publicere over 10.000 artikler på en gang. Men det er hvad Altingets robot gjorde i weekenden, da den skrev en artikel om resultaterne for hver eneste kandidat ved kommunalvalget tidligere på måneden.
Da der var 10.515 kandidater, er det blevet til lige så mange artikler.
1. En tredjedel af den samlede mediestøtte på 388 millioner kroner skal gå til udvikling og innovation. I dag er det kun fem procent.
2. En enkelt titel skal maksimalt kunne modtage 10 millioner om året. I dag er loftet 17 millioner kroner.
3. Omnibuskravet skal droppes.
4. Medietøtten skal være uafhængig af, om der produceres skrift, lyd eller video.
5. Medienævnet og sekretariatet skal styrkes fagpersoner og eksperter.
6. Techgiganterne skal tvinges til at betale skat og bruge en del af deres danske omsætning på overvågning og moderation af kommentarerne på deres platforme.
Brug en dag på dette kursus og spar herefter tid og energi på arbejdet med at styre din onlinedebat og moderation.
Sammen med ekspert i sociale medier og stifter af netværket Ansvar for feedet, NadiaNikolajeva, får du styring over dit arbejde, dine debatregler og værdien af din debat.
På en effektiv og inspirerende dag får du styr på CrowdTangle, der er et kraftfuldt, gratis multiværktøj, som bruges verden over til at løfte journalisters arbejde og mediers redaktionelle flows og strategier.
Du bliver bedre til at finde solohistorier, cases og tendenser på de sociale medier
Mange indbakker er tæt på at drukne i nyhedsbreve, og derfor skal vi stå på tæer for at skrive mails, der bliver elsket, åbnet og læst.
Dette intensive og inspirerende kursus giver dig en professionel og faglig forståelse for opgaven. Du kommer til at lære af de bedste eksperter i DK, Holland og USA
Få opskriften på den originale ide og populære podcast. Tre dages grundkursus og personlig sparring fra to af Danmarks bedste lydfolk, Tor Arnbjørn og Dorte Palle, gør dig til en stærk og spændende podcaster.
Tidligere kursister har givet de tre dage topkarakterer og oplevet at blive løftet markant.
Cory Schouten transformerede nyhedsbrevene på et af verdens største medier og udviklede stribevis af nye formater. Nu fortsætter han innovationen som chefredaktør for New Yorks største lokale erhvervsmedie.
Til maj gæster han København og du kan nytænke digital strategi og udvikling sammen med ham.
Kom med indenfor hos Danmarks mest innovative og inspirerende medieprojekter og oplev de nyeste tendenser på tæt hold. På tre effektive dage udforsker vi nytænkningen i medieverdenen.
Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og bagefter reflekterer vi over, hvad der er værd at tage med hjem.
Signup er navnet på Medietrends netværk for nyhedsbreve. Det har nu eksisteret i et godt halvt år, og er rettet mod alle, der har nyhedsbreve som en del af deres arbejde og som gerne vil gøre det bedst muligt.
Du får et månedligt premium nyhedsbrev om nyhedsbreve på et højt fagligt niveau og invitationer til masterclasses med førende eksperter.
Så snart du er medlem får du adgang til tidligere nyhedsbreve og masterclasses.
I arkivet ligger der allerede nu temanyhedsbreve om:
Interaktion med læserne
Boom i lokale nyhedsbreve
Hvordan du håndterer Apples mord på åbningsraterne
Seks måder at få flere tilmeldinger
Brug fornavne i nyhedsbreve
Sådan tryktester du dit nyhedsbrev
Er du mere til masterclasses, får du optagelser med:
Kristoffer Dahy Ernst om det personlige nyhedsbrev
Astrid Haug om nyhedsbreve som kommunikationsplatform.
Tav Klitgaard og Joseph Lichterman om superfans
David McNally om hvordan du undgår døden i spamfiltret.
Astrid Maria Bigoni, Søren Høgh Ipland, Simon Petry Hallenslev og Jan Birkemose om det perfekte emnefelt.