Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Gider du lytte bare 1/80 af din arbejdstid?

• Mediernes udvikling i Danmark
• Mediano får hovedpartner frem til 2025 og åbner for frivillig støtte
• Lea Korsgaard bliver ny bestyrelsesformand for DMJX
• TikTok når 1 milliard brugere
• Sådan skaber du en succesfuld satirevideo
• Den ultimative guide til journaliststuderendes praktikansøgning
• Mediernes Efteruddannelse har hævet støtten til alle Medietrends kurser og det betyder, at de i øjeblikket er meget billige

Udgivet

den

Ikke et ord om Sam Altman, men...

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Godmorgen

Jeg faldt over to inputs i går, som på hver sin måde mindede mig om, hvor mange kostbare resurser, der ligger gemt hos mediernes brugere. 

Grundlæggende har jeg længe tilhørt den skole, der hylder at lytte på modtagerne. Det kan indholdet kun blive bedre, klogere og mere relevant af. punktum.

Men for at være helt ærlig, så er det ofte lidt svært og tit bliver det nedprioriteret i forhold til mine andre opgaver. Det kender du måske også.

Derfor blev jeg opmuntret, da jeg i to forskellige nyhedsbreve dels fik beskrevet, hvor let det er at lytte og dels fik understreget, at dem i den anden ende meget gerne vil i spil.

I en forundersøgelse til det kommende medie Impact Insider, som har min tidligere kollega Carsten Terp i spidsen, er de potentielle kommende brugere blevet spurgt om de vil involveres. Og tilbagemeldingerne er et forbløffende stærkt vidnesbyrd om at man skulle være en rablende udgiver, hvis ikke man tog dem på ordet:

  • 59% vil gerne deltage som kilder.
  • 72% vil gerne deltage i events
  • 44% vil gerne bidrage med indlæg
  • 36% vil gerne deltage i åbne redaktionsmøder.

Med alle tænkelige forbehold for, at det ikke betyder, at alle dukker op, når kaffen bliver sat over hos Impact Insider, så er det fantastiske data, som viser, at der er en vilje og lyst til at blive hørt.

Egentlig ikke mærkeligt. Sådan er vi mennesker jo.

Så kan man filosofere over, hvorfor vi er så relativt dårlige til at lytte. Det gælder formentligt i de fleste brancher. 

Her kommer vi til dagens andet input, som kom fra netværket Trusting News, der arbejder for at øge troværdigheden for journalistikken. Deres direktør Joy Mayer skriver et længere indlæg, hvordan man kan systematisere sin lytning.

Blandt mange gode inputs, ætser særligt to pointer sig fast i min bedagede hjernebark:

  1. Hvis ikke man aktivt rækker ud og beder folk blande sig, får man kun inputs fra de få, der alligevel ikke kan lade være med at blande sig. Fint nok med dem, men dem, der skal nødes til at bidrage, er også meget værdifulde.
  2. Hvis man bruger 30 minutter om ugen på at tale med brugere og interessenter svarer det kun til 1/80 af en 40 timers arbejdsuge. Det er vel en ok investering?

Og lad os så komme videre i teksten. 

God læselyst

Jan


Impact Insiders brugerundersøgelse

⇓ 1

Mediernes udvikling i Danmark

Den årlige rapport om danskernes medieforbrug fra Kulturministeriet er gigantisk og proppet med data. I stedet for at påstå, at jeg bare er i nærheden af et meningsfyldt referat, vil jeg anbefale dig selv at gå på jagt efter de informationer, der er spændende for dig.

Her er 10 nedslag, jeg faldt over:

1. I lyset af mediernes ongoing konflikt med Facebook og samme platforms neddroslede visning af opslag fra medier, er det interessant, at 46% af alle danskere læser opslag fra nyhedsmedier på de sociale medier en eller flere gange dagligt. Kun 16% siger aldrig.

2. Et stigende antal danskere bruger sociale medier, som kanal til nyheder fra medierne. 42% nævner sociale medier. I 2019 var det 37%. Flest 53% peger dig på tv-stationers hjemmesider.

3. De ældre generationer er de suverænt mest nyhedskonsumerende danskere. Blandt dem, der er ældre end 65 år er det næsten 100% som flere gange dagligt eller dagligt/næsten dagligt æder nyheder. Hovedparten i den første kategori.

4. Weekendavisen er den eneste trykte avis, der går frem i læserdækning. 5%. Bornholms Tidende og Lolland-Falster Folketidende går hverken frem eller tilbage. Alle andre mister læsere. Og det er voldsomme tilbageslag for de fleste.

5. For første gang er det i øvrigt under halvdelen af danskerne, der i løbet af ugen får læst i et tryk dagblad. (45%)

6. Medievirksomhederne omsatte i 2019 for godt 30 milliarder kroner. Der var 18.088 medarbejdere – et fald på 876 siden 2016. Disse tal dækker også pladeselskaber og filmproducenter. Fylder dog ikke ret meget. Stigningen i omsætning kommer primært fra tv- og streamingselskaber, mens omsætningen er faldende stort set alle andre steder.

7. Ikke overraskende er der gang i de rene digitale medier. Siden 2016 er antal årsværk steget med 78% i digitale fagudgivelser (tror det er hvad vi andre kalder nichemedier), 72% i digitale lokalmedier og 25% i digitale nyheds- og aktualitetsmedier. Omsætningen i de digitale medieforretninger er også stigende.

8. Streamere bruger DRtv og Netflix nogenlunde lige meget. Nemlig 18/19% dagligt og 56/55% månedligt.

9. Over en bred kam mister alle trykte blade og magasiner læsere. Kun brancheblade går en smule frem.

10. Podcast fortsætter med at stige. Nu lytter 27% mindst en gang ugentligt. Hele 14% lytter dagligt.

mediernesudvikling.kum.dk

⇓ 2

Mediano får hovedpartner frem til 2025 og åbner for frivillig støtte

I et nyhedsbrev fra stifter af Mediano Peter Brüchmann, der er næsten lige så langt som Kulturministeriets medieundersøgelse, afslører Brüchmann, at Arbejdernes Landsbank skal være hovedpartner helt frem til 31. december 2024.

Mediano producerer over 500 podcastafsnit om året og benytter sig af en lang række partner aka sponsorer. Men p.t. overvejer de at skære antallet af partnere ned.

Til gengæld lancerer de en frivillig støttemodel, hvor de mange lyttere selv kan bestemme, hvilket beløb de vil støtte med månedligt. Tilsvarende modeller er der efterhåndende en del danske medier, der benytter sig af.

www.mediano.nu

⇓ 3

Apropos, så er det længe siden, at jeg har gjort opmærksom på, at du kan blive medlem og støtte dette nyhedsbrev.

Du kan vælge mellem en kop kaffe om måneden eller flere kander

⇓ 4

Lea Korsgaard bliver ny bestyrelsesformand for DMJX

Zetlands ansvarshavende chefredaktør afløser 1. november Lisbeth Knudsen, som har været formand for højskolen siden 2005.

www.dmjx.dk

⇓ 5

TikTok når 1 milliard brugere

5,1 år gik der fra TikTok blev lanceret, til at de nu runder bruger nummer 1 milliard. Det er det næst hurtigste avancement i 1-milliardklubben. Kun Messenger har rykket hurtigere, men det var med massiv medvind fra Facebook.

Herhjemme er TikTok fortsat ikke voldsom stor med kun ni procent brugere ifølge Kulturministeriets nye medieudviklingsanalyse.

www.axios.com

⇓ 6

Classifieds

  • Festival for nye medier 28. oktober: Foreningen Nye Medier afholder for femte år i træk den populære 1-dags festival. I år er temaet nye tendenser og muligheder fremprovokeret af pandemien. Læs mere
  • Kom GRATIS med til Festival for nye medier. Ligesom jeg plejer, har jeg også i år en ekstra billet til festivalen, fordi jeg er støttemedlem. Billetten trækkes der lod om mellem Medietrends medlemmer. Bliv medlem her

Classifieds er et nyt eksperimenterende annonceformat/opslagstavle. Tanken er at give mulighed for billig eksponering til alle, der er interesseret i at komme ud til nyhedsbrevets pt 2.800 læsere.

Skriv gerne hvis du er interesseret i at bruge formatet nu eller senere. Prisen er 800 kr. (+ moms) – hvis altså formatet bliver permanent.

⇓ 7

Sådan skaber du en succesfuld satirevideo

Hvordan ville hverdagen se ud, hvis videomøder, mobil-notifikationer eller online-shopping foregik i virkeligheden?

Disse absurditeter har TV2 Østjylland i det seneste år stoppet ned i et ugentligt satire-format og i denne blog deler de deres erfaringer.

medium.com

⇓ 8

Den ultimative guide til journaliststuderendes praktikansøgning

Fem do’s og fem don’ts, som landets mediehuse lægger vægt på i praktikansøgningerne. Her er guiden der bør ligge ved siden af tastaturet hos enhver journaliststuderende.

Guiden er skrevet af Kristianna Klein, som henover sommeren har været tilknyttet Medietrends.

Et mustread for alle kommende praktikanter og faktisk for enhver, der skal søge et job.

www.medietrends.dk

Nyt job

Se masser af ledige job på Joblisten og fortæl din HR-chef, at Joblisten på Medietrends er det klogeste sted at slå job op, hvis man vil i kontakt med dem, der kigger fremad.

Sendt dette link til HR.

Kurser

⇓ 9

Mediernes Efteruddannelse har hævet støtten til alle Medietrends kurser og det betyder, at de i øjeblikket er meget billige. Ofte kun 2000 kr. per kursusdag – hvis altså din arbejdsplads er medlem af PU.

Lær podcast af de bedste

Få opskriften på den originale ide og populære podcast. Tre dages grundkursus og personlig sparring fra to af Danmarks bedste lydfolk, Tor Arnbjørn og Dorte Palle, gør dig til en stærk og spændende podcaster. Tdiligere kursister har givet de tre dage topkarakterer og oplevet at blive løftet markant.

pro.medietrends.dk

Explainer videos, explained – ekstra kursus

Workshop: Lær hvordan Vox producerer deres berømte explainer videoer, der har millionpublikum på Youtube og Netflix.

På 3 dage giver seniorproducer Liz Scheltens dig alle Voxs værktøjer, strategier og staldtricks til explainer video. Intense dage for alle med lyst til forklarende journalistik.

Vi kører to kurser. Der er få pladser tilbage på begge.

pro.medietrends.dk

Mød magten

Dette kursus er for dig, der vil møde og forstå den moderne magt. I løbet af fire dage kommer du godt rundt på Christiansborgs gange og besøger også topministre, tænketanke, organisationer og partier. Troels Mylenberg (TV2) og Jan Birkemose (Medietrends) er dine guider i magtens indercirkler.

pro.medietrends.dk

Nok for denne gang – jeg er tilbage igen i næste uge

Jan

Læs også