Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Lad os bare kalde det cirkulær medievækst

• Jyllands-Postens fire nye lokalmedier er skudt i gang
• Ugens mest bizarre artikel
• Den ultimative guide til journaliststuderendes praktikansøgning
• Kristeligt Dagblad redesigner avisen
• DK Nyt fejrer 20-års jubilæum
• Medieinnovation udfordrer genrer og nulmoms
• Mediernes Efteruddannelse har hævet støtten til alle Medietrends kurser og det betyder, at de i øjeblikket er meget billige

Udgivet

den

Store medier gambler med human in the loop

Godmorgen

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Husker du dengang det meste digitale journalistik handlede om at få flest mulige klik? Der blæste en storm af grådighed og storhedsvanvid over selv de mindste og mest perifere medier.

Vi lavede lister med 10 gode og 10 dårlige ditten datten og click baitede som vanvittige for at maksimere trafikken i håb om lidt ekstra annoncekroner. Nogle gik endda så langt, at de tvang læserne til at klikke fire fem gange for at læse en hel nyhed.

Godt det er overstået. 

I dag er annoncepriserne faldet så meget, at de fleste medier satser på salg af indholdet i stedet for salg af læserne. Og de, der fortsat har annoncer, som deres primære indtægt, har fået et mere modent forhold til klik og læsero.

Udviklingen betyder også, at der af naturlige årsager er opstået en sund interesse for, hvordan man bedst tilpasser medierne til de potentielle kunder, samt ikke mindst hvordan, man får dem til at blive hængende længst muligt.

Det fokus har skabt en ny, begavet cirkulær vækst, hvor de tilfredse abonnenter ender med at bidrage til væksten fordi de anbefaler mediet til venner og kolleger.

Danske Zetland og deres succesfulde ambassadørkampagner er det bedste eksempel på fænomenet. Og i USA er nogle af de allerstørste nyhedsbrevssuccesser også skabt ved at systematisere superfansenes anbefalinger.

Det sker ved at gøre det let og attraktivt for superfans at hjælpe med at skaffe flere læsere. Gamification, belønning og stimulering af superfansenes indbyggede lyst til at hjælpe, er blot nogle af redskaberne.

Her er hvad jeg mener med cirkulær vækst:

Det starter med at mediet lytter til brugerne og skaber det mest relevante indhold til dem.

Det skaber glade og tilfredse brugere.

Brugerne begynder at anbefale mediet til deres venner.

Mediet bygger et system, der gør det endnu lettere og mere attraktivt at anbefale.

Der kommer endnu flere brugere (på baggrund af brugeranbefalinger)

Voila, Ringen er sluttet 🔄

Onsdag i næste uge dykker vi ned i fænomenet i en online masterclass i Signup, som er det nyhedsbrevsnetværk, jeg åbnede i foråret. 

Du skal være medlem for at komme med, men mellem os sagt, kan du jo altid melde dig ud igen, når du har deltaget i masterclassen. Det er helt i orden.

Du møder Joseph Lichterman fra The Lenfest Institute, som vil give os et kompetent indblik i de amerikanske successer og efter ham toner Tav Klitgaard fra Zetland ind med fortællingen om deres word-of-mouth marketing.

Der er selvfølgelig gode muligheder for spørgsmål og debat.

Og hermed videre til resten af nyhedsbrevet

God læselyst

Jan

PS: Allerede mandag og tirsdag kan du – hvis du er hurtig – komme med på Medietrends workshop med Cory Schouten, der netop er stoppet som redaktør for nye formater på Wall Street Journal.

I hans nye job er han chefredaktør for WSJs største lokale konkurrent, Crain’s, der er et specialiseret medie for erhvervslivet i New York. 

Men Cory holder sin aftale og er i København for at tage os med ind i Wall Street Journals strategiske udviklingsrum, hvor nyhedsbreve og andre nye og eksperimenterende formater udvikles og produceres.

Cory og WSJ hylder en strategi, der blandt andet handler om et ekstremt stærkt fokus på læsernes behov og målrettede initiativer på at skabe engagement og interaktion. Det er også kernen i de to dage i Corys workshop.

Læs mere og tilmeld dig her


Klik på billedet for at læse mere om Signup netværket

⇓ 1

Jyllands-Postens fire nye lokalmedier er skudt i gang

Onsdag gik Jyllands-Postens nye digitale medier i Randers, Vejle, Viborg og Horsens i luften.

Ifølge de fire nye medier vil de gå tæt på livet i de byer, de dækker og de opfordrer ivrigt til dialog med læserne. Nyhedsbreve vil så vidt vides blive et centralt våben i distributionen.

”Med vores nye digitale medier tager vi læsernes perspektiv med udgangspunkt i vores viden om dem og prioriterer vores valg af indhold ud fra, hvad der egentlig optager folk og har konsekvenser for dem. Så kan det godt være, at politikere og kulturorganisationer har andre agendaer, men vi gør det til et dogme nu kun at skrive om det, der faktisk er relevant ifølge læserne,” siger Marchen Neel Gjertsen, chefredaktør på Jyllands-Posten med særlig fokus på digital udvikling.

Lige nu kan man abonnere for 1 kr. resten af året, men derefter vil det koste 49 kr. per måned.

jppol.dk

⇓ 2

Ugens mest bizarre artikel

En talsmand for et anerkendt firma, som kun vil optræde anonymt og et medie, der respekterer det.

Det er essensen af et interview, som Ekstra Bladet har bragt med en talsmand fra transportfirmaet GLS.

Henrik Qvortrup forsvarer beslutningen om at bringe interviewet med den anonyme talsmand fordi alternativet var at få ingen kommentar.

Men Ekstra Bladet kender ikke engang identiteten på talspersonen, som det ellers er kutyme, når man undtagelsesvist accepterer anonyme kilder.

Godt nok sært…

journalisten.dk

⇓ 3

Den ultimative guide til journaliststuderendes praktikansøgning

Fem do’s og fem don’ts, som landets mediehuse lægger vægt på i praktikansøgningerne. Her er guiden der bør ligge ved siden af tastaturet hos enhver journaliststuderende.

Guiden er skrevet af Kristianna Klein, som henover sommeren har været tilknyttet Medietrends.

Et mustread for alle kommende praktikanter og faktisk for enhver, der skal søge et job.

www.medietrends.dk

Classifieds

  • Festival for nye medier 28. oktober: Foreningen Nye Medier afholder for femte år i træk den populære 1-dags festival. I år er temaet nye tendenser og muligheder fremprovokeret af pandemien. Læs mere

Classifieds er et nyt eksperimenterende annonceformat/opslagstavle. Tanken er at give mulighed for billig eksponering til alle, der er interesseret i at komme ud til nyhedsbrevets pt 2.800 læsere.

Skriv gerne hvis du er interesseret i at bruge formatet nu eller senere. Prisen er 800 kr. (+ moms) – hvis altså formatet bliver permanent.

www.medietrends.dk

⇓ 4

Kristeligt Dagblad redesigner avisen

125-års fødselsdagen blev fejret med et omfattende redesign af selve printavisen. Her kan du læse om tankerne bag.

visuel-journalistik.dk

⇓ 5

DK Nyt fejrer 20-års jubilæum

Innovation og startups skal måles på gode ideer og bæredygtighed. Derfor er der alle gode grunde til at anerkende DK Nyt for at runde de første 20 år.

Her beretter stifteren Claus G. Theilgaard om alle de udfordringer, der har skullet overvindes for at udvikle DK Nyt, der blev lanceret på den skæbnesvangre dato 11. september 2001, til en toneangivende mediefaktor i den kommunale verden.

www.dknyt.dk

⇓ 6

Medieinnovation udfordrer genrer og nulmoms

De utroligt mange nye medieformater, der i øjeblikket sprøjter frem fra blandt andre B.T., Jyllands-Posten, Jysk Fynske Medier og Det Nordjyske Mediehus udvisker de klassiske formater, og det kan skabe forvirring for blandt andet retten til at opnå digital nulmoms.

Det skriver Patrick Arendal Fahlström i en analyse af B.T.s nye storbyoffensiv. Han argumenterer for, at B.T.s sats bidrager til en tendens, hvor de traditionelle mediekategorier smelter mere og mere sammen, hvilket udstiller de forældede kriterier for nulmoms.

www.mediascale.dk

⇓ 7

Mediernes Efteruddannelse har hævet støtten til alle Medietrends kurser og det betyder, at de i øjeblikket er meget billige. Ofte kun 2000 kr. per kursusdag – hvis altså din arbejdsplads er medlem af PU.

Lær nye formater fra Wall Street Journal

Den 20-21. september kan du bruge to dage på at skærpe din forståelse af brugerengagement, når Wall Street Journals redaktør for nye formater Cory Schouten gæster København.

Det bliver en spændende og eksklusiv workshop, hvor Cory stiller skarpt på, hvordan nyhedsbreve, chatbots, pushnotifikationer, sms, kalenderbeskeder og andre nye formater både tiltrækker og især fastholder abonnenterne på Wall Street Journal.

Der er kun meget begrænset antal pladser tilbage, så tilmeld dig asap.

Læs mere om kurset og få indblik i courses, som er en af de mest spændende og effektive tendenser, som i disse år dyrkes af amerikanske nyhedsbreve. Courses, som er særligt effektiv til at indfange nye målgrupper, vil også præge kurset og Cory Schouten vil give one-on-one sparring på den.

pro.medietrends.dk

Spar 1500 kroner

Hvis du deltager på Medietrends workshop med Cory Schouten får du et års gratis medlemskab af Medietrends netværk for nyhedsbreve. Det koster ellers 1500 kr.

Medlemskabet giver invitation til fem årlige masterclasses og månedlige nyhedsbreve om nyhedsbreve.

Hvis du allerede er medlem af netværket får du i stedet 1500 kr. i rabat på kursusprisen.

Lær podcast af de bedste

Få opskriften på den originale ide og populære podcast. Tre dages grundkursus og personlig sparring fra to af Danmarks bedste lydfolk, Tor Arnbjørn og Dorte Palle, gør dig til en stærk og spændende podcaster. Tdiligere kursister har givet de tre dage topkarakterer og oplevet at blive løftet markant.

pro.medietrends.dk

Explainer videos, explained – ekstra kursus

Workshop: Lær hvordan Vox producerer deres berømte explainer videoer, der har millionpublikum på Youtube og Netflix. På 3 dage giver seniorproducer Liz Scheltens dig alle Voxs værktøjer, strategier og staldtricks til explainer video. Intense dage for alle med lyst til forklarende journalistik.

pro.medietrends.dk

CrowdTangle – bliv fortrolig med et af de stærkeste journalistiske værktøjer

På en effektiv og inspirerende dag får du styr på CrowdTangle, der er et kraftfuldt, gratis multiværktøj, som bruges verden over til at løfte journalisters arbejde og mediers redaktionelle flows og strategier. Du bliver bedre til at finde solohistorier, cases og tendenser på de sociale medier

pro.medietrends.dk

Mød magten

Dette kursus er for dig, der vil møde og forstå den moderne magt. I løbet af fire dage kommer du godt rundt på Christiansborgs gange og besøger også topministre, tænketanke, organisationer og partier. Troels Mylenberg (TV2) og Jan Birkemose (Medietrends) er dine guider i magtens indercirkler.

pro.medietrends.dk

Signup – netværk for nyhedsbreve

Signup er Medietrends nye netværk for dig, der arbejder med nyhedsbreve og som vil skabe endnu bedre resultater. 5 årlige digitale masterclasses og månedlige nyhedsbreve

pro.medietrends.dk

⇓7

Det var alt for denne gang – jeg er tilbage igen i næste uge

Jan

Dogme for Informations kulturjournalistik

Læs også