Microsoft lancerer personaliseret nyhedsfeed på dansk
• Nu kommer Mennesker og Mediers afløser
• Medarbejder-ejet medie med styrtende succes
• Medier begynder at tjene penge på lyd
• Nyhedsbreve der åbnes – sidste pladser
• Mærkeligt paradoks hos New York Times
• Lær nye formater fra Wall Street Journal
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Godmorgen
Én samlet forside til alle nyheder skræddersyet efter dine behov. Nogenlunde sådan er løftet i en nyhedsaggregator som Microsoft slap løs i går i hele verden.
Det nye nyhedsfeed, der fungerer på alle sprog, hedder Microsoft Start og kan dels tilgås på en stand alone side eller på mobilapp, der virker på både ios og Android.
Nyhederne på Start læses direkte på Start og det betyder, at man ikke sendes videre til mediernes sider. Måske derfor, at den danske version indtil videre kun har et begrænset medieudbud, der er domineret af Ritzau.
Men på udenlandske versioner, er der lavet masser af aftaler med medier, der accepterer, at deres indhold syndikeres og altså læses direkte på Microsofts platform.
Start er et personaliseret nyhedsfeed, hvor kunstig intelligens hele tiden forsøger at blive klogere på, hvilket indhold, der er relevant for den konkrete bruger. Det betyder, at jo mere man bruger feedet, jo klogere bliver den på en.
For at påvirke algoritmen, kan man også selv manuelt tilpasse sine ønsker.
Dels kan man vælge eller fravælge mellem nogle forudbestemte stofområder. Men man kan også i fritekst oprette interesser, som den vil reagere på, når og hvis indholdet bliver tilgængeligt.
For eksempel har jeg oprettet Medietrends som kriterium og forventer nu, at der lander historier om Medietrends i feedet, hvis nogen skulle finde på at skrive dem.
Appen vil også anvende ens geografiske position til at udvælge nyheder.
På de enkelte historier kan man også indikere om man ønsker flere eller færre af tilsvarende nyheder, eller at man aldrig vil se den pågældende nyhedskilde igen.
Udover det, er det også muligt at like med nogenlunde samme reactions, som Facebook anvender. Hvordan det påvirker algoritmen, aner jeg ikke.
Det interessante er, om flere danske medier vil indgå aftale med Microsoft om, at de må bruge deres indhold. Sker det, er det ikke utænkeligt, at Start-feedet kan blive en faktor i danskernes nyhedsbrug.
Men så længe nyhedskilderne er så få, vil mange nok opleve værdien som lidt for sølle. Det ændrer dog ikke på, at Start er fascinerende at lege med og at der er et eller andet tiltrækkende ved en nyhedsforside, som er helt ens egen.
Dette nyhedsbrev er også dit helt eget (omend det minder om det, de andre modtager) – så lad os springe ud i det.
God læselyst
Jan
PS: De kommende uger står i nyhedsbrevskursernes tegn her i butikken og du kan komme med:
Mange har ærgret sig over, at både Henrik Qvortrups mediepodcast på BT og DRs Mennesker og Medier er lukkede ned. Men i løbet af efteråret lancerer P1 et nyt medieprogram, oplyser kanalchef på P1 Nikolai Thyssen til Mediawatch.
For kun halvandet år siden skred 19 nøglemedarbejdere fra sportsmediet Deadspin i protest over en ny redaktionel linje. I stedet ville de bygge deres ejet medie kaldet Defector, der betyder afhopper.
Siden da er det gået over al forventning og nu kan de fejre over 40.000 abonnenter og en omsætning på 3,2 millioner dollars.
Jeg har fulgt projektet tæt og du kan læse mere om dem her på Medietrends eller ved at klikke på Niemanlabs link
I sidste uge omtalte jeg, hvordan Berlingske har indført (robot)oplæste artikler for deres digital plus-abonnenter. Men Berlingske er langt fra det eneste medie, der er begyndt at tage penge for lyd.
The Fix Media har skrevet en interessant artikel om fænomenet og nævner blandt andre:
Der Spiegel tager 14,99 euro om måneden for deres Audio+ abonnement, der giver adgang til en stribe forskellige podcast.
TOK FM fra Polen har tre forskellige abonnementer til brugerne af deres flow og stream-radio.
Louie Media, Paradiso, Europe 1, Nouvelles Ecoutes, Bababam, Binge Audio og Pénélope Boeuf er nogle af de mange franske medier, der benytter Apple Podcasts muligheder for abonnementer.
Tortoise fra Storbritannien giver de betalende medlemmer særlig ret til at lytte til oplæste artikler og podcast før andre.
Zetland omtales naturligvis også med deres fantastiske historie om, hvordan de blev til et lydmedie. I dag forbruger medlemmerne journalistikken med ørerne i 80% af tiden. Læs hele forvandlingsprocessen her.
Podme er en svensk platform for betalte podcast a la danske Podimo, som ikke nævnes i artiklen.
Ud over at Apple har lanceret betalingsmuligheder for podcast (og snupper 30%) har Spotify også netop gjort det og de napper kun 5%.
Gratis strategi-webinar 16. september: Derfor skal du skrue ned for Facebook – og op for LinkedIn. Med social medie-ekspert Nadia Nikolajeva. Reserver plads her
Festival for nye medier 28. oktober: Foreningen Nye Medier afholder for femte år i træk den populære 1-dags festival. I år er temaet nye tendenser og muligheder fremprovokeret af pandemien. Læs mere
Classifieds er et nyt eksperimenterende annonceformat/opslagstavle. Tanken er at give mulighed for billig eksponering til alle, der er interesseret i at komme ud til nyhedsbrevets pt 2.800 læsere.
Skriv gerne hvis du er interesseret i at bruge formatet nu eller senere. Prisen er 800 kr. (+ moms) – hvis altså formatet bliver permanent.
Det er allerede i næste uge, at du kan komme med på dette intensive og inspirerende kursus, der er skræddersyet til alle der arbejder med nyhedsbreve.
Vi kommer hele vejen omkring med tone-of-voice, strategi, design, emnefelter, vækst, workflow samt ikke mindst kunsten at undgå spamfiltrene.
Du kommer til at lære af de absolut bedste eksperter i DK, Holland og USA.
⭐
Hvis du deltager på et af Medietrends to kurser om nyhedsbreve får du et års gratis medlemskab af Medietrends netværk for nyhedsbreve. Det koster ellers 1500 kr.
Medlemskabet giver invitation til fem årlige masterclasses og månedlige nyhedsbreve om nyhedsbreve.
Hvis du allerede er medlem af netværket får du i stedet 1500 kr. i rabat på kursusprisen.
New York Times driver produktanbefalingssitet Wirecutter, som tjener penge på såkaldte affiliate links – herhjemme ofte kendt som shopping links.
Hvis Wirecutters læsere klikker på et købslink og ender med at købe, modtager Wirecutter en klækkelig procentdel af salgssummen.
At tjene penge på den måde fordrer naturligvis en høj moral og evne til at afstå fra fristelsen til at anbefale produkter, for på den måde at øge sin egen indtjening.
Det virker derfor besynderligt og nærmest selvafslørende, at Wirecutter nu indfører et abonnement, hvor læserne slipper for at Wirecutter tjener penge på de mange links.
Man behøver vel ikke at være en miljøskadet og skeptisk journalist for at opfatte det som en indrømmelse af at gratisindholdet så ikke er så uafhængigt, som ellers påstået.
Apropos Wirecutter, så anvender de 13-måneders tricket, som er ved at være ret udbredt blandt medier. Det går kort og godt ud på, at et “månedsabonnement” opkræves hver fjerde uge og på den måde bliver 12 måneder om året tryllet om til 13.
Den fidus tager medieanalytiker Thomas Bækdal sig kærligt af i denne tråd. Klik på den blå fugl for at få tråden til at folde sig ud.
As a media analyst, I've often faced the dilemma that the best strategies are also the worst. For instance, if you want to get more subscribers, the best strategy is to trick people with non-transparent pricing mechanisms. But, this also turns you into a scammer.
Se masser af ledige job på Joblisten og fortæl din HR-chef, at Joblisten på Medietrends er det klogeste sted at slå job op, hvis man vil i kontakt med dem, der kigger fremad.
Mediernes Efteruddannelse har hævet støtten til alle Medietrends kurser og det betyder, at de i øjeblikket er meget billige. Ofte kun 2000 kr. per kursusdag – hvis altså din arbejdsplads er medlem af PU.
Den 13-14. september kan du bruge to dage på at skærpe din forståelse af brugerengagement, når Wall Street Journals redaktør for nye formater Cory Schouten gæster København.
Det bliver en spændende og eksklusiv workshop, hvor Cory stiller skarpt på, hvordan nyhedsbreve, chatbots, pushnotifikationer, sms, kalenderbeskeder og andre nye formater både tiltrækker og især fastholder abonnenterne på Wall Street Journal.
Der er begrænset antal pladser på denne workshop, så tilmeld dig asap.
Læs mere om kurset og få indblik i en af de mest spændende og effektive tendenser, som i disse år dyrkes af amerikanske nyhedsbreve. Den tendens vil også præge kurset og Cory Schouten vil give one-on-one sparring på den.
Hvis du deltager på et af Medietrends to kurser om nyhedsbreve får du et års gratis medlemskab af Medietrends netværk for nyhedsbreve. Det koster ellers 1500 kr.
Medlemskabet giver invitation til fem årlige masterclasses og månedlige nyhedsbreve om nyhedsbreve.
Hvis du allerede er medlem af netværket får du i stedet 1500 kr. i rabat på kursusprisen.
Få opskriften på den originale ide og populære podcast. Tre dages grundkursus og personlig sparring fra to af Danmarks bedste lydfolk, Tor Arnbjørn og Dorte Palle, gør dig til en stærk og spændende podcaster. Tdiligere kursister har givet de tre dage topkarakterer og oplevet at blive løftet markant.
Workshop: Lær hvordan Vox producerer deres berømte explainer videoer, der har millionpublikum på Youtube og Netflix. På 3 dage giver seniorproducer Liz Scheltens dig alle Voxs værktøjer, strategier og staldtricks til explainer video. Intense dage for alle med lyst til forklarende journalistik.
På en effektiv og inspirerende dag får du styr på CrowdTangle, der er et kraftfuldt, gratis multiværktøj, som bruges verden over til at løfte journalisters arbejde og mediers redaktionelle flows og strategier. Du bliver bedre til at finde solohistorier, cases og tendenser på de sociale medier
Dette kursus er for dig, der vil møde og forstå den moderne magt. I løbet af fire dage kommer du godt rundt på Christiansborgs gange og besøger også topministre, tænketanke, organisationer og partier. Troels Mylenberg (TV2) og Jan Birkemose (Medietrends) er dine guider i magtens indercirkler.
Signup er Medietrends nye netværk for dig, der arbejder med nyhedsbreve og som vil skabe endnu bedre resultater. 5 årlige digitale masterclasses og månedlige nyhedsbreve