Medier sælger pyjamasser, croissanter og snakkemøder
• Medier sælger pyjamas, croissanter og snakkemøder
• Lars Rønbøg var på plads i Parken med alle sine kameraer og objektiver, da Christian Eriksen kollapsede kun 15 meter fra ham.
• Lokalmedie samlede ind til internet til dem der ikke havde råd
• Det perfekte emnefelt
• Stig Ørskov: »Mine dårligste beslutninger har jeg truffet hurtigt og alene«
• Ny innovationspris for ugeaviser
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Godmorgen
I dag rejser det danske landshold sig forhåbentligt efter den helt igennem forfærdelige oplevelse i lørdags.
Der er allerede sagt meget om mediernes dækning af forløbet i Parken, men her 4-5 dage senere, er jeg stadig optaget af to tanker:
Hvor var DRs transmission dog taktfuld og tydeligvis styret af modne, professionelle og sikre hænder. Kæmpe creds til producer, fotografer, studieværter, kommentatorer og redaktører.
Debatten om brugen af nærbilleder er styret af en old school nærhedstankegang, der gav mening før verden blev digital og globaliseret.
Lad mig uddybe punkt 2.
Billederne i Christian Eriksens blege ansigt, da han bæres ud af Parken og hans kones grædende ansigt, da hun trøstes på sidelinjen, kritiseres for at gå for tæt på.
Og, ja, det er billeder, der går meget tæt på. Måske også for tæt på.
Dog var der tale om en meget stor begivenhed, hvor millioner af mennesker næsten selv følte, at de var på Parkens græs og ikke hjemme i sofaen. Det forhold øger væsentligheden i blandt andet at vise, at Christian Eriksen er i live, da han forlader Parken. Men det er et virkeligt svært etisk valg.
Det, som dog virkelig undrer mig, er forklaringen om at mennesker i dyb krise skal beskyttes mod at blive eksponeret. Ja, det er jeg selvfølgelig enig i. Men hvorfor snakker vi egentlig kun om det hensyn, når det handler om danskere?
Kigger man på World Press Photo, kan man hurtigt konstatere, at det igennem alle år, har været en særlig – og ofte prisbelønnet – disciplin, at gå helt tæt på mennesker i dyb krise.
Men de portrætofre er næsten altid mange timers flyvning fra Danmark og den afstand har formentlig gjort os immune over for at vise de samme etiske hensyn, som vi mener, vi bør gøre i Danmark.
Vi lever i en digital tidsalder, hvor afstandsbegrebet reelt er ophævet. Måske bør vi der genoverveje vores etik.
Skal vi lade os styre af nærhedsfølelser og national empati, som fotograf Lars Rønbøg formulerer det længere nede i nyhedsbrevet, eller skal vi læne os op ad faste principper, der beskytter alle lige meget eller lidt.
Spørgsmålet er svært, og det er for let at kravle op i det høje etiske træ og lukke øjnene for at mange væsentlige historier netop fortælles igennem den menneskelige smerte, som kun nærbilleder kan videregive.
🙏
God læsning med resten af nyhedsbrevet, der i denne uge har 8 historier.
Jan
PS: Udløst af Apples beslutning om at spænde ben for at måle åbningsrater, gik jeg i sidste uge i gang med et lille alternativt forsøg på, at blive klogere på dig og alle andre der læser med her.
Jeg spurgte derfor, hvilken sektor du arbejder i. De resultater, kan du se nederst i nyhedsbrevet.
Medier har stærke brands og det kan udnyttes til mere end blot at udgive indhold. Det har en lang række medier opdaget og under begrebet direct to consumers, eksperimenteres der med en lang række kommercielle ideer.
FIPP har publiceret en ufuldstændig liste over aktuelle brand-extensions:
The New Yorker Store. The New Yorker, der er kendt for longreads og undersøgende journalistik, har lanceret en temmelig omfattende merchandisebutik, hvor de blandt andet med hjælp fra deres tegner, blandt andet sælger t-shirts og pyjamas med branding fra The New Yorker.
Vogue cafe. Vogue har længe været i offensiven med at udnytte deres brand til at sælge diverse effekter. Men nu er de gået all in med åbningen af Vogue Cafe i Beijing.
Monocle shop. Monocle har fysiske butikker i Tokyo, Zürich, Los Angeles, Toronto, Hong Kong og Merano i Italien, der sælger alle de former for kvalitetsvarer, som man kan forestille sig Monocle gerne vil forbindes med. Ud over butikkerne, har de også to cafeer i London.
Real Simple-tasker. Magasinet Real Simple, fra udgiveren Meredith, har netop lanceret en Real Simple-taske. Det sker som en forlængelse af et kommercielt koncept hos Meredith, der handler om at sælge deres brands på licens.
Rejsefortællinger. Rejsemediet Atlas Obscura har systematiseret rejsefortællinger og har en flod af digitale tilbud om møder med beretninger om den ene eller den anden eksotiske rejseberetning. Senest har de indgået samarbejde med AirBnb om at udbrede tilbuddene til et større publikum.
Playboy shop. Det er kun et år siden at Playboy helt opgav at udkomme på print og i en tid med metoo og masser af modvind mod Playboys traditionelle raison d’être er der al mulig grund til at tænke nye tanker. Det sker blandt andet med en onlineshop, der sælger træningstøj med kaninørelogo.
Buzzfeed Shopping. Inspireret af New York Times, der udgiver produktanbefalingssitet Wirecutter, har Buzzfeed i et års tid udgivet et tilsvarende anbefalingssite. Jeg har flere gange skrevet om de to projekter og beskeden hver gang er, at det går forrygende og udgør en større og større del af de to mediehuses omsætninger.
Her hjemme? Jo, der er da flere medier, der sælger eller forærer t-shirts og tote bags med logo, men det eneste medie, jeg umiddelbart kan komme i tanke om, der er gået mere all in, er Elektronista, der længe har haft en shop.
Lige nu står der dog, at de holder pause og er lukkede. Om det betyder, at den åbner igen eller er død, aner jeg ikke.
Lars Rønbøg var på plads i Parken med alle sine kameraer og objektiver, da Christian Eriksen kollapsede kun 15 meter fra ham.
I denne twittertråd kan du få et indblik i hans arbejde og interessante overvejelser om etikken. Han spekulerer også på, om vores nationale empati har sat strammere grænser end, hvis det var sket med en finsk spiller.
Læs hans tråd ved at klikke på Twitterfuglen.
Tråd/Om fotografens rolle, etik og praktik på baggrund af i går. Det ligger dybt hos enhver sports- og nyhedsfotograf at være den der har BILLEDET – jeg er ingen undtagelse. Skyd, skyd, skyd og spørg bagefter. I går aftes endte det på et niveau jeg aldrig havde håbet på. pic.twitter.com/vY3SnLuIHX
Det er ikke et problem i Danmark at store befolkningsgrupper mangler internet, men i Storbritannien har 51 procent af lav-indkomst familierne ikke internet i boligen. Det sætter deres børn bagud i skolen – ikke mindst i en tid med hjemmeundervisning.
Derfor har lokalmediet InYourArea (der optrådte på Medietrends kursus om lokaljournalistik for to uger siden) været med til at indsamle £ 50.000, hvilket har skaffet internet til 5.000 familier.
Pointen i historien – set med danske øjne – er, at (lokal)mediers værdi og betydning for samfundet stiger markant, når de tager medansvar for at løse nogle af målgruppens problemer. Om det er affald i gaderne, butiksdød, manglende internet eller noget helt andet, er i princippet underordnet.
Lederstof.dk har begået et glimragende interview med Stig Ørskov, adm. direktør for JP/Politikens Hus. Du kan høre det som podcast eller læse det.
Ørskov optræder med stor lyst og ærlighed i samtalen med Lederstofs chefredaktør Anders Hvass og undervejs kommer de både ind på Ørskovs fejltagelser, hans drivkraft, hans ledelsesstil, usikkerhed og hvad det betyder at have et barn med autisme.
Hvis du lytter, kan du gå en tur i det dejlige vejr. Hvis du læser, kan du få Stig Ørskovs 8 råd til god ledelse med i det innovative action card format. Hvis du ikke ved, hvad det er, så tjek det ud.
Når Danske Medier til efteråret afholder Ugeavisernes Efterårsseminar vil der for første gang blive uddelt en innovationspris for bedste kommercielle innovation.
Prisen bliver uddelt sammen med Nyhedsprisen, Debatprisen, Ildsjæleprisen og den ligeledes nye De lokale mediers specialpris.
Se masser af ledige jobpå Joblistenog fortæl din HR-chef, at Joblisten på Medietrends er det klogeste sted at slå job op, hvis man vil i kontakt med dem, der kigger fremad.
Kom med indenfor hos Danmarks mest innovative og inspirerende medieprojekter og oplev de nyeste tendenser på tæt hold.
På tre effektive dage udforsker vi nytænkningen i medieverdenen. Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og bagefter reflekterer vi sammen over, hvad der er værd at tage med hjem.
Lige nu har vi aftaler med: Frihedsbrevet, Teknologiens Mediehus, DRs Genstart, TV2s redaktionelle udviklingsteam, Zetland, DR Digital, Den Uafhængige, Ritzau Bureaus robotter og flere andre er på bedding. Forvent 10-12 besøg + en overraskelse på aftenarrangementet.
Cory Schouten har ansvaret for at udvikle nyhedsbreve og nye formater til et af verdens største medier. Hans strategi er at engagere brugerne for at fastholde dem. I en eksklusiv workshop deler han ud af både strategi og praktiske tips til mere engagerende nyhedsbreve og arbejde med nye formater.
Få opskriften på den originale ide og populære podcast. Tre dages grundkursus og personlig sparring fra to af Danmarks bedste lydfolk, Tor Arnbjørn og Dorte Palle, gør dig til en stærk og spændende podcaster. Tdiligere kursister har givet de tre dage topkarakterer og oplevet at blive løftet markant.
Mange indbakker er tæt på at drukne i nyhedsbreve, og derfor skal vi stå på tæer for at skrive mails, der bliver elsket, åbnet og læst. Dette intensive og inspirerende kursus giver dig en professionel og faglig forståelse for opgaven. Du kommer til at lære af de bedste eksperter i DK, Holland og USA
Dette kursus er for dig, der vil møde og forstå den moderne magt. I løbet af fire dage kommer du godt rundt på Christiansborgs gange og besøger også topministre, tænketanke, organisationer og partier. Troels Mylenberg (TV2) og Jan Birkemose (Medietrends) er dine guider i magtens indercirkler.
Workshop: Lær hvordan Vox producerer deres berømte explainer videoer, der har millionpublikum på Youtube og Netflix. På 3 dage giver seniorproducer Liz Scheltens dig alle Voxs værktøjer, strategier og staldtricks til explainer video. Intense dage for alle med lyst til forklarende journalistik.
Signup er Medietrends nye netværk for dig, der arbejder med nyhedsbreve og som vil skabe endnu bedre resultater. 5 årlige digitale masterclasses og månedlige nyhedsbreve
Drømmer du om at starte dit eget? Journalister og vidensarbejdere er fyldt af gode ideer, men mangler tit et sprog til at overbevise investorer, kunder og os selv om, at vi er værd at satse på. På kurset lærer du at tro på egne projekter og får konkrete værktøjer til at komme i gang som selvstændig.
På en effektiv og inspirerende dag får du styr på CrowdTangle, der er et kraftfuldt, gratis multiværktøj, som bruges verden over til at løfte journalisters arbejde og mediers redaktionelle flows og strategier. Du bliver bedre til at finde solohistorier, cases og tendenser på de sociale medier