Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Så kan jeg vel også være forsvarschef

• Morning Brew stormer frem
• Medienævnet uddeler 12 mio. kr. i innovationsstøtte
• Mikromediers fælles baby har det godt
• Facebooks pivot to audio
• Kammeradvokaten underviser i at nægte aktindsigt
• Klippekort til 50 artikler på tværs af medier
• Kristeligt Dagblad udvider lydbilledet med ugentlig nyhedspodcast
• Hvorfor holder folk stadig avis?
• Rekord mange indstillinger til Danske Mediers Digitale Priser

Udgivet

den

Sådan endte jeg som fascistoid poster boy

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Godmorgen

Jeg hører til dem, der det meste af tiden er tilhænger af, at der kommer frisk blod ind i mediebranchen, og at branchen lader sig inspirere af andre.

Nogle af de største mediesuccesser er notorisk skabt af folk uden baggrund i branchen. Så et stort ja til dygtige, nytænkende mennesker uanset deres baggrund.

Den kommende bestyrelsesformand for JP/Politikens Hus, tidligere forsvarschef Peter Bartram, er derfor målt på outsiderskalaen isoleret set godt nyt for Danmarks største mediehus – og dermed os alle.

Men lad os bare sige det som det er.

Indtil videre er der ikke meget, der sagligt og dokumenterbart tyder på, at Peter Bartram er ret meget mere kvalificeret til at stå i spidsen for Danmarks største mediehus, end jeg ville være som forsvarschef.

Bartram har været næstformand i JP/Politikens Hus i fire år. That’s it.

Det udelukker selvfølgelig ikke, at han kan være en dygtig leder eller have masser af visioner. Men et fritidsjob i fire år er ganske enkelt et for tyndt fagligt cv til et job i denne kaliber.

JP/Politikens Hus spiller højt spil, når det forærer et af mediebranchens allervigtigste job til en person, som kun har minimal baggrund for at håndtere mediedrift, medieudvikling, medieomstilling, publicisme og journalistik i superliga-klassen.

Bag det overraskende formandsskifte, som først træder i kraft efter generalforsamlingen næste år, står den magtfulde formand Jørgen Ejbøl fra Jyllands-Postens Fond, der ejer halvdelen af JP/Politikens Hus.

Ejbøl har heller ikke mange ord om, hvad Bartram kan, udover at trække på ledelseserfaring fra 37 år i Forsvaret. Hans svar er enten “ingen kommentar” eller en reference til, at Novos og Maersks direktører heller ikke er uddannede forskere eller søfolk.

Til gengæld kunne man tilføje at Novos og Maersks topfolk har tunge baggrunde fra andre milliardvirksomheder.

Skal man forstå beslutningen, får man nok mest ud af Jørgen Ejbøls allerførste kommentar, da historien sprang før tid. Nemlig at “nu er det vores tur”.

Dermed henviser Ejbøl til en regel om, at de to fonde, der ejer JP/Politikens Hus, kan skiftes til at bestemme formanden, hvis ikke de enige.

Set i det lys, er der tale om rent magtspil, og så kan man selvfølgelig godt forstå, at en militærmand er det oplagte valg. Men prisen kan blive dyr, hvis ikke Peter Bartram overrasker positivt.

Formandsposten i landets største mediehus er mere end en forgyldt kransekagepost til 2,3 mio. kr. årligt. Det er en nøglepost, som kaster skygger meget længere væk end på Aarhus Havn og Københavns Rådhusplads.

Bestyrelsesformanden har afgørende indflydelse på samarbejdsklimaet mellem danske medier, tilspidsede forhandlinger med globale techgiganter, der potentielt kan drive dansk publicisme ud i en udmattende kold krig, strategi for innovation, omstilling, udvikling og internationalisering, samt ikke mindst forholdet til Christiansborg, der den ene sæson handler om mediestøtte og den næste om offentlighed i forvaltningen.

Så hvor står den tidligere forsvarschef i hele det game?

Det bliver spændende at følge og jeg glæder mig til at undskylde min skepsis, hvis det viser sig, at Peter Bartram i al hemmelighed har rustet sig massivt til opgaven. Et godt og naturligt første skridt i hans rejse bør være, at han snarest stiller op i et interview og folder sine planer ud.

Hvis han tænker, at det vil være mest passende, at det ikke er hans egne medier, der interviewer ham, er jeg naturligvis frisk med både spørgsmål, blok, kamera og mikrofon.

Nu til resten af nyhedsbrevet, som i denne uge indeholder ni historier.

God læselyst – Jan

PS: Det nye netværk for nyhedsbreve går i luften på søndag. Der er stadig nedsat introduktionspris på 1.000 for et år.


1. Morning Brew stormer frem

Det amerikanske nyhedsbrevsfænomen Morning Brew fortsætter sin vilde vækst. Efter det blev lanceret for fem år siden som et fritidsprojekt for to studerende i Michigan, er det i dag kæmpestort med tre millioner abonnenter og flere end en million daglige åbninger.

Sidste år lod de to studerende, der nu begge er oppe i trediverne, Business Insider købe en bestemmende andel for 75 millioner dollars og det ser ud til, at Insider allerede i år, begynder at få valuta for investeringen – altså ud over det værdifulde ejerskab af et af klodens p.t. mest innovativt tænkende mediehuse.

  • I år forventer Morning Brew en omsætning på 30 mio $. Sidste år var den 20 mio og i 2019 var den 13 mio. dollars.
  • Morning Brew er gratis for læserne og finansieret ved annoncer og sponsorater. Et sponsorat af dagens nyhedsbrev koster næsten 100.000 $.
  • Væksten af Morning Brew er sket ved en kombination af aggressiv markedsføring på andre nyhedsbreve og intensiv udnyttelse af anbefalinger læser til læser.

Den 22. september har Medietrends nye netværk for nyhedsbreve besøg af medieeksperten Joseph Lichterman fra The Lenfest Institute i en masterclass, hvor han vil fortælle om amerikanske mediers brug af referral-programmer (læsere, der belønnes for at skaffe nye læsere.

Frem til 1. maj kan du få et års medlemskab til kun 1.000 kr. Derefter stiger prisen til normale 1.500 kr.

2. Medienævnet uddeler 12 mio. kr. i innovationsstøtte

12 forskellige medieprojekter deles om 12,6 millioner kroner i årets første uddeling af støtte til etablering og udvikling.

Uddelingens topscorer er Aarhus Universitetsforlag, der modtager 3,1 millioner kroner til at etablere et projekt med titlen Vid & Sans.

📯 Medietrends netværk for nyhedsbreve udkommer nu

På søndag kommer det første nyhedsbrev i Medietrends nye netværk for alle der arbejder med nyhedsbreve.

Samtidig er den særligt lave introduktionspris tæt på at udløbe (1. maj). Så hvis du er interesseret, er lige nu et særligt godt tidspunkt at tilmelde sig.

Netværket er skabt til alle os, som bruger en større eller mindre del af vores arbejdstid på at skrive, sende og tænke nyhedsbreve. Ambitionen er at gøre alle nyhedsbrevsskribenter og redaktører bedre og gøre deres arbejde lettere.

Konkret sker det i form af fem årlige online masterclasses og månedlige nyhedsbreve om nyhedsbreve.

  • masterclass møder vi fagets eksperter og sammen går vi i kødet på de udfordringer, som os, der sender nyhedsbreve, oftest bakser med.
  • I det månedlige nyhedsbrev kan du se frem til de vigtigste tendenser, nyheder og inspiration om nyhedsbreve fra hele kloden. Samt ikke mindst hands on tips og ideer og nytænkning fra andre der arbejder professionelt med nyhedsbreve.

3. Mikromediers fælles baby har det godt

Bare lige en kort update på historien om Sidechannel, som jeg skrev om i sidste uge.

Sidechannel er et slags eksklusivt klubhus for modtagerne af 8 forskellige amerikanske indie-nyhedsbreve. Af de otte nyhedsbreve, er det formentlig Casey Newtons Platformer, der er mest kendt.

Ved at betale for adgang til et af de otte nyhedsbreve, får man også adgang til Sidechannel, hvor der er møder, debatter og mulighed for at kommunikere med de otte skribenter.

Sidechannels første møde var en samtale mellem Casey Newton og Facebooks Mark Zuckerberg. Om det var Zuckerberg eller selve ideen, som tiltrak folk, vides ikke. Men efter en uge, har de otte nyhedsbreve ihvertfald fået 2.500 nye betalende læsere.

4. Facebooks pivot to audio

Samtalen på Sidechannel mellem Casey Newton og Mark Zuckerberg handlede blandt andet om Facebooks ret omfattende planer om at komme ind på markedet for audio.

De vil blandt andet:

  • Lancere Soundbites, som er et nyt format for kreativ, kort audio. Soundbites vil blive lanceret bredt henover de eksisterende produkter. Man skal tænke TikTok bare for lyd. Noget med filtre, der kan ændre stemmen o.s.v.
  • Facebook vil også hoste lange lydformater og anbefale dem ligesom de anbefaler video. Facebook indgår et tæt partnerskab med Spotify (rygter siger at de køber Spotify), som gør det muligt at høre musik og podcast på selve Facebooks apps.
  • Facebook lancerer Clubhouse-lignende rum. Zuckerberg forventer især, at de vil blive populære i Facebook-grupper. Det bliver desuden muligt at give drikkepenge til andre personer.

5. Kammeradvokaten underviser i at nægte aktindsigt

Kom på kursus og lær, hvordan du kan give afslag på aktindsigt med en begrundelse om resursemæssige hensyn.

Så frisk pitcher en af statens advokater et kommende kursus til embedsmænd. Den pågældende advokat er i øvrigt Kammeradvokatens ekspert i “håndtering af principielle aktindsigtssager”.

I det månedlige nyhedsbrev kan du se frem til de vigtigste tendenser, nyheder og inspiration om nyhedsbreve fra hele kloden. Samt ikke mindst hands on tips og ideer og nytænkning fra andre der arbejder professionelt med nyhedsbreve.

6. Klippekort til 50 artikler på tværs af medier

Du vil gerne læse lidt i New York Times, lidt i The Economist og så en hel masse i Wall Street Journal, men du har ikke lyst eller råd til alle tre abonnementer.

Det råder Getsubscribd nu bod på ved at lancere et klippekort, der for 35 dollars om måneden giver adgang til 50 artikler på tværs af medier.

Lige nu har Getsubscribd aftaler (det hævder de ihvertfald) med The New York Times, The Wall Street Journal, The Washington Post, The Financial Times og The Economist.

7. Kristeligt Dagblad udvider lydbilledet med ugentlig nyhedspodcast

Med lanceringen af en ugentlig podcast, der sætter aktuelle emner inden for kirke og tro på dagsordenen, vil Kristeligt Dagblad mere på landkortet inden for lyd. I første omgang bliver podcasten gratis tilgængelig.

8. Hvorfor holder folk stadig avis?

En undersøgelse blandt nyhedsbrugere, der holder rigtig papiravis i Argentina, Finland, Israel, Japan og USA viser, at de ofte får mere ud af avisen end bare nyheder.

Faktisk er det så banalt, at særligt mænd i Argentina og Finland oplyser, at de ofte bruger papiret til at tænde op i kaminen med.

Undersøgelsen viser også, at printavisen i stor stil er en del af folks rutiner, og at de læser den på bestemte tidspunkter og i særlige situationer. Det indikerer, at medierne er nødt til at være meget opmærksomme på forbrugskontekst, når de både tænker redaktionelt, kommercielt og i distribution.

9. Rekord mange indstillinger til Danske Mediers Digitale Priser

Det er en branche i god digital form, som nu for andet år i træk slår rekord med antal indstillede projekter.

Medietrends Pro

Medietrends kurser og netværk har fået ny hjemmeside.

  • Lær podcast af de bedste
  • CrowdTangle – bliv fortrolig med et af de stærkeste journalistiske værktøjer
  • Lokalmedier: Fra nyhedsørkener til nyhedsoaser
  • Nyhedsbreve der åbnes
  • Knæk koden til det stærke nyhedsbrev
  • Endelig selvstændig
  • Lær nye formater fra Wall Street Journal
  • Mød mediernes fremtid – besøg medieinnovationens frontløbere
  • Explainer videos, explained
  • Lær podcast af de bedste
  • Mød magten

Tjek datoer og indhold på det nye site

Det var alt for denne uge

Tak for din tid

🙏 Jan

Vil du støtte Medietrends?

1. Du kan udbrede kendskabet ved at dele nyhedsbrevet med venner og kolleger.

2. Du kan støtte med 25 kroner om måneden

3. Eller du kan overbevise din HR-afdeling om, at de skal slå ledige mediejob op på Medietrends, fordi, der vrimler med +2700 andre kloge mennesker som dig.

4. Eller måske 1+2+3 = ❤️️

Læs også