Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Stærkt samarbejde mellem mikromedier kan skabe ringe i vandet

1. Medierne skal ikke forvente guld fra techgiganterne
2. Google og Facebook sidder tungt på danske online reklamer
To nye nichemedier
4. Det går godt for Medietrends nye betalingsnetværk for nyhedsbreve
5. Pressefriheden i Afghanistan trues af USAs exit
6. TjekDet lancerer videnbanker om undervisning, oplysning og forskning i misinformation
7. Kan du bestå optagelsesprøven på SDUs journalistuddannelse?

Udgivet

den

Danske medier jagter desperat klik på Facebook

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Godmorgen

Der sker noget spændende i medieverden i denne tid. Mikromedier blomstrer op og nogle af dem er begyndt at samarbejde for at blive stærkere og for at give deres læsere et bedre produkt.

Seneste eksempel er Sidechannel, som er et eksklusivt klubhus for modtagerne af 8 forskellige amerikanske indie-nyhedsbreve. Af de otte nyhedsbreve, er det formentlig Casey Newtons Platformer, der er mest kendt.

Før Newton sprang ud med sit eget betalingsnyhedsbrev, var han en profileret journalist på The Verge.

På Sidechannel, som teknisk set er en communitykanal på Discord, kan man diskutere og påvirke indholdet fra de 8 deltagende nyhedsbreve. Det er i sig selv en fin måde at interagere med modtagerne på.

Men det principielt interessante i Sidechannel er faktisk to andre ting:

1. De otte nyhedsbreve skaber defacto et bundle, der giver alle abonnenter en udstrakt adgang til indhold fra otte nyhedsbreve. Det øger incitamentet for at betale, da bytteforholdet forbedres i abonnenternes favør. Og kun de færreste ville formentlig købe adgang til alle otte eller bare to af nyhedsbrevene.

2. Små enmandsbetjente medier har begrænsede resurser og er skrøbelige hver for sig. Men ved at dele deres aktiver – læs indhold og læsere – bliver de sammen stærkere.

Begge pointer vil helt sikkert blive gentaget igen hos andre småmedier.

Men måske er de også de første synlige krusninger på en tankegang, der kan modnes og som handler om at se konkurrence i et mere sofistikeret lys.

Når man erkender – som flere og flere gør – at den reelle konkurrence bor i alles begrænsede tid og at dem, der er bedst til at stjæle tid, er de sande konkurrenter, så bliver det oplagt, at dem man tidligere opfattede som direkte konkurrenter bliver potentielle samarbejdsparter.

Dette nyhedsbrev indeholder syv historier og til sidst kan du se en samling af ikke færre end 500 britiske avissider om nu afdøde Prins Philip.

God læselyst – Jan


1. Medierne skal ikke forvente guld fra techgiganterne

Tirsdag førstebehandlede Folketinget lovforslaget om Ophavsretsloven, der skal tvinge techgiganter som Google og Facebook til forhandlingsbordet for at betale for brug af mediernes indhold.

Men ifølge Patrick Arendal Fahlström, der udgiver Media Scale og som har specialiseret sig i ophavsret, vil medierne ikke ligefrem blive forgyldt.

Den vurdering baserer han på en alt andet lige sammenligning med situationen i Frankrig.

  • Den kommende danske lov er en implementering af et nyt EU-direktiv, som allerede er implementeret i Frankrig. Her skønnes det, at Google kommer til at betale de franske medier et beløb på 158 millioner kroner om året.
  • Da befolkningstallet i Frankrig er cirka 11 gange større end i Danmark, kan man antage, at beløbet fra Google til danske medier bliver 11 gange mindre. Det svarer til 14 millioner kroner.
  • Hvis man antager, at Facebook kommer til at betale det samme, er der altså 2 x 14 millioner årligt til fordeling mellem de danske medier.
  • Hvis de 28 millioner skal fordeles ligeligt mellem de 300 medlemmer i Danske Medier, de 21 i Nye Medier og de 22 i Lokale Internetmedier, bliver det til knap 82.000 kroner per medie.

Realistisk set bliver pengene ikke ligeligt fordelt, idet langt, langt den største omsætning og internettrafik findes hos et lavere antal dominerende mediehuse.

2. Google og Facebook sidder tungt på danske online reklamer

Både Googles og Facebooks rolle i forhold til danske online reklamer kan skabe udfordringer for konkurrencen på et område, som er i kraftig vækst.

Det konkluder analysen ”Online reklame i Danmark”, som konsulenthuset KPMG har udarbejdet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. 

  • Omsætningen ved online reklame i Danmark er mere end fordoblet de seneste ti år.
  • Google og Facebooks andel af det samlede danske reklamemarked skønnes at udgøre godt 40 pct. Andelen er steget væsentligt de senere år. Til sammenligning stod Google for cirka 9 procent i 2009, mens Facebooks andel var ubetydelig.
  • I 2018 blev der omsat for ca. 8,2 milliarder kroner online reklamer i Danmark. Google tegnede sig for cirka 50 procent og Facebook for cirka 15 procent, det vil sige godt 5 milliarder kroner til sammen.

To nye nichemedier

Altinget og Teknologiens Mediehus fortsætter deres vilde vokseværk og søsætter hvert et ny niche i denne uge. For Altinget er der tale om niche nummer 26, mens Teknologiens Mediehus rammer knobskud nummer 13 så vidt jeg kan tælle.

  • EduTech Fra Teknologiens Mediehus får lærere og undervisere som målgruppe med sit nye medie om teknologiens indtog i undervisningssektoren. Edutech udkommer færste gang i dag og har Mie Haugaard redaktør.
  • Altinget Idræt udkommer første gang den 5. maj og vil som navnet antyder fokusere på idræt med den særlige politiske vinkel, som er særkendet for Altingets nicher. Redaktør bliver Rasmus Løppenthin

4. Det går godt for Medietrends nye betalingsnetværk for nyhedsbreve

Efter den første uge med salg af abonnementer til Medietrends nye netværk for nyhedsbreve, er Signup, som det hedder, godt på vej til at blive bæredygtigt 😀

Der er solgt et godt antal medlemskaber og der kommet flere konkrete navne på de første masterclasses.

Joseph Lichterman fra The Lenfest Institute i USA lovet at give et indblik i den måde mange amerikanske nyhedsbreve får læserne til at hjælpe med vækst. På samme masterclass vil Tav Klitgaard fra Zetland fortælle om deres erfaringer med at gøre læserne til ambassadører.

Netværket er skabt til alle os, som bruger en større eller mindre del af vores arbejdstid på at skrive, sende og tænke nyhedsbreve. Ambitionen er at gøre alle nyhedsbrevsskribenter og redaktører bedre og gøre deres arbejde lettere.

Konkret sker det i form af fem årlige online masterclasses og månedlige nyhedsbreve om nyhedsbreve.

  • masterclass møder vi fagets eksperter og sammen går vi i kødet på de udfordringer, som os, der sender nyhedsbreve, oftest bakser med. Hvad er det perfekte emnefelt, hvordan undgår vi spamfiltret, hvordan får vi læserne til at åbne. Og meget, meget mere.
  • I det månedlige nyhedsbrev kan du se frem til de vigtigste tendenser, nyheder og inspiration om nyhedsbreve fra hele kloden. Samt ikke mindst hands on tips og ideer og nytænkning fra andre der arbejder professionelt med nyhedsbreve. 

Navnet er Signup og måneden ud kan du komme med til en nedsat pris for et år på kun 1.000 kroner. Derefter bliver det normalpris på 1.500,-

Læs meget mere om netværket.

5. Pressefriheden i Afghanistan trues af USAs exit

Der er ikke mange succeshistorier i Afghanistan og pressefriheden er ikke nødvendigvis en af dem. Men siden Talibanregimet blev nedkæmpet, er der trods alt lanceret flere end 100 aviser og 170 radiostationer, som dagligt producerer mere eller mindre uafhængige nyheder.

Men i takt med Talibans comeback mange steder i landet er trusler og chikane mod journalister dog blevet mere og mere almindeligt og selvcensur er blevet et reelt faktum i kontroversielle historier.

Nu frygter mange journalister, hvad der vil ske, når USA trækker sig helt ud og giver Taliban bedre muligheder for at mobilisere sig og true pressefriheden.

6. TjekDet lancerer videnbanker om undervisning, oplysning og forskning i misinformation

Ni måneder efter sin start som uafhængig forening er TjekDet nu klar til at realisere sin plan om at udvikle sig fra alene at være et faktatjekmedie til at blive en national portal for alle typer af indhold om fake news, misinformation og desinformation.

7. Kan du bestå optagelsesprøven på SDUs journalistuddannelse?

Det gik ikke så godt for mig, da jeg skulle teste mig selv i denne prøve. Blandt andet havde jeg ikke styr på de bredde- og længdegrader, som SDU ligger på.

Nu venter jeg spændt på om jeg bliver fyret som censor på selvsamme uddannelse.

Medietrends Pro

Medietrends kurser og netværk har fået ny hjemmeside.

  • Lær podcast af de bedste
  • CrowdTangle – bliv fortrolig med et af de stærkeste journalistiske værktøjer
  • Lokalmedier: Fra nyhedsørkener til nyhedsoaser
  • Nyhedsbreve der åbnes
  • Knæk koden til det stærke nyhedsbrev
  • Endelig selvstændig
  • Lær nye formater fra Wall Street Journal
  • Mød mediernes fremtid – besøg medieinnovationens frontløbere
  • Explainer videos, explained
  • Lær podcast af de bedste
  • Mød magten

Tjek datoer og indhold på det nye site

Det var alt for denne uge

Tak for din tid

🙏 Jan

The Guardian lørdag

På tre dage fyldte Prins Philips mere end 500 britiske avissider

Prins Philips død har fået de britiske aviser til at koge af skrivelyst. Efter hans død blev meddelt fredag, har Pressgazette optalt mindst 348 avissider om den døde prins i lørdags, søndags og mandagsaviserne.

Hertil kommer 201 sider i særtillæg,

Størst engagement skete nok hos Daily Mail, som lørdag lod de 33 første sider handle om Prins Philip. Og som om det ikke var nok, gav de også et 32 sider indstik om hans kongelige højhed.

Vil du støtte Medietrends?

1. Du kan udbrede kendskabet ved at dele nyhedsbrevet med venner og kolleger.

2. Du kan støtte med 25 kroner om måneden

3. Eller du kan overbevise din HR-afdeling om, at de skal slå ledige mediejob op på Medietrends, fordi, der vrimler med +2700 andre kloge mennesker som dig.

4. Eller måske 1+2+3 = ❤️️

Læs også