• Nyhedspodcast fylder kun lidt i Danmark
• Hackere kræver løsepenge fra Ritzau
• Topfolk forlader Vox
• A4 lancerer smalt nichemedie
• Omdiskuteret studie beviser IKKE, at mundbind IKKE virker
• A-B-test af både billeder og overskrift giver bonus
• Trumps nye favoritmedie får karantæne
• Berlingske anker dom på 285.000 kroner for uretmæssig brug af Den Lille Havfrue
• Her er opskriften på ægte undersøgende tv-journalistik
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Som om 2020 ikke har bragt nok lidelse til denne verden, så forlod en af de største os også i går. Diego Armando Maradona.
Som mediemenneske bliver jeg fascineret af det tæppebombardement af pompøse forsider og svulstige nekrologer, hans alt for tidlige død bringer til medieverden.
Maradona var meget mere end en fantastisk fodboldspiller. Han var personificeringen af fodbold, af sjæl, engagement, skæbne og måske sågar hele Sydamerikas historie. Og derfor ryder alle fra DR’s Deadline til angolianske tabloidaviser fladerne for at fortælle om hans død.
Da klokken slog 12 i aftes var der blevet postet flere end 280.000 Facebookopslag med ialt 118 millioner interaktioner om Diego.
Størst opmærksomhed falder til opslaget fra Messi, hans virtuose arving.
Men mest fantastiske forsidekunst løber det franske sportsmagasin L’Équipe ubetinget med.
Hvor frækt er det ikke lige at skrive “Gud er død”? Men kommer der måske nogensinde en mere rimelig anledning. Nej næppe.
Maradona er død og for millioner og millioner var han Gud.
Efter L’Équipes historiske forside er der 9 historier i nyhedsbrevet. Og til sidst en video med den sjældne oplevelse af en undersøgende journalist med humoristisk selvironi.
God læselyst
Jan
Tak til Lars Werge for at gøre opmærksom på på L’Équipes forside
Det kan godt være, at DRs daglige nyhedspodcast, Genstart, er en bragende succes med cirka 400.000 daglige downloads. Men set i forhold til udlandet er nyhedspodcast-genren ikke for alvor forløst i Danmark (endnu).
Ifølge en helt ny undersøgelse fra Reuters Institute for the Study of Journalism udgør nyhedspodcast nemlig kun to procent af alle podcastepisoder, der produceres i Danmark.
Til sammenligning er tallet henholdsvis 10, 9 og 9 i USA, Frankrig og Australien.
Undersøgelsen viser også:
Daglige nyhedspodcast som fx Genstart, Du lytter til Politiken, Zetlands Helikopter og Altingets podcast når et yngre publikum end radio gør.
Lytterne af nyhedspodcast er i forvejen interesserede i nyheder, og podcast er derfor ikke væsentlige magneter for ikke-nyhedsinteresserede.
Medier med daglige nyhedspodcast oplever, at podcastene er med til at skabe gode vaner og dermed reducerer frafaldet af abonnenter.
Undersøgelsen viser også, at nyhedspodcast i USA har tendens til at være længere (25 minutter) end europæiske.
Hackerangrebet mod Ritzau varsler måske en helt ny type kriminalitet, som medierne må ruste sig imod.
Tirsdag morgen blev Ritzau lagt ned af et voldsomt hackerangreb, men til forskel fra tidligere angreb mod medier, er Ritzau formentligt udsat for hardcore kriminelle, der ønsker løsepenge for at frigive diverse data.
De kriminelle har efterladt en fil med krav om løsepenge, men Ritzau er blevet rådgivet til ikke at åbne den og det vides derfor ikke, hvor stort kravet er.
Ritzau kører med nødberedskab og på alternative platforme, men håber at være tilbage på normal drift torsdag – altså to døgn efter angrebet.
For 6 år siden forlod bloggeren og analytikeren Ezra Klein Washington Post og tog toget til New York, hvor han bankede på døren hos Vox Media. Her forklarede han, at han basically var hjemløs.
Kort efter lancerede Vox Media vox.com med Klein som chefredaktør og lynhurtigt udviklede Vox sig til det medie, alle kiggede beundrende på.
Særligt explainer-journalistikken har Vox taget patent på og betragtes i dag som arnestedet for explainere. Afdelingen for videoexplainere er berømmede og leverer ud over til egne platforme også til Netflix.
Men for at gøre en lang historie kort, så har Ezra Klein og den nuværende chefredaktør Lauren Williams nu begge meddelt, at de stopper. Williams overtog posten fra Klein i 2017, så han kunne få bedre tid til sine analyser.
Ezra Klein flytter til New York Times, hvor han får sin egen klumme, mens Lauren Williams vil lancere et non profit medie målrettet afroamerikanske nyhedsbrugere.
Et nyt nichemedie, skal typisk opfylde to krav: En klar og veldefineret målgruppe og et uopdyrket marked. Begge dele ser ud til at være i orden, når A4 Medier nu lancerer A4 Overenskomst.
A4 Overenskomst har allerede inden lanceringen skaffet 600 abonnenter.
Efter at have set sidste uges overskrifter om mundbindsstudiet, kommer jeg i alvorlig tvivl om danske mediers primære mål er at skrive rubrikker, der lige præcis holder i byretten eller det er at oplyse og informere redeligt.
Her tjekker tjekdet.dk hvad mundbindsstudiet egentlig beviser og ikke beviser.
I sidste uge skrev jeg om One America News, OAN, som Trump har kastet sin kærlighed over, efter Fox News erklærede Joe Biden som vinder af valget.
Nu har Youtube givet OAN en uges karantæne fordi mediet, der betegner sig selv, som Trumps GREATEST supporter, har påstået, at Hydroxyklorokin kan kurere corona.
Videoen med det groteske budskab er taget ned af Youtube og samtlige annonceindtægter er suspenderet i en uge. Men derefter får OAN lov til at fortsætte.
Nå, men hvis ikke du fik læst om OAN i sidste uge, får du chancen en gang til.
Berlingske er i Københavns Byret blevet dømt til at skulle betale erstatning til efterkommerne af skaberen af Den Lille Havfrue.
Min mening er, at det er absurd, at hensynet til nogle småfornærmede arvingers rettigheder vejer tungere end hensynet til ytringsfrihed og almindelig åben demokratisk samtale – ihvertfald når det handler om kunstværker, der som Den Lille Havfrue har opnået status som nationalt klenodie.
Ærligt talt, jeg kan ikke huske jeg nogensinde har oplevet en undersøgende journalist eje den mindste smule selvironi.
Men nu er det sket. I denne morsomme video fra respekterede svenske UppdragGranskning fra SVT serveres alle de trivielle scener, vi har set igen og igen og igen og igen i afslørende tv-journalistik.
En stor opfordring…
Hvis du kan lide nyhedsbrevet, må du meget gerne hjælpe.
1. Du kan udbrede kendskabet ved at dele nyhedsbrevet med venner og kolleger.
3. Eller du kan overbevise din HR-afdeling om, at de skal slå ledige mediejob op på Medietrends, fordi det er her, der vrimler med kloge mennesker som dig
4. Eller måske 1+2+3 = ❤️️
Der var alt for denne gang. Vi ses igen i næste uge