Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Breaking: ALLE SKAL AFLIVES

• Fremragende faktatjek fra amerikanske medier
• Digital News Innovation Fund Impact Report
• 10 mio. kroner uddeles til danske medier
• Kom gratis med på årets festival for nye medier
• Ny journalistisk tankegang på TV 2 Fyn
• Den Uafhængige vil lave morgenradio
• Millioner fra fonde strømmer til danske medier
• Avisens stjerner kan sælge abonnementer

Udgivet

den

Jeg vil vide (næsten) alt om dig 🤓

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

På en måde holder jeg af BTs minimalistiske overskrifter.

Det er ligesom at snurre et lykkehjul og så vente spændt på gevinsten. Når der står “Kø på motorvej” kan det være, at det er min motorvej. Men de har ikke forgøglet mig, at det er tilfældet.

På den måde er BTs mesterlige tilbageholdenhed af informationer mere uskyldig end de klassiske clickbait-rubrikker, hvor man reelt snyder læserne til at klikke på rubrikker, der lover for meget.

Kunsten i BTs newsroom er, at generalisere så meget som muligt, så flest mulige læsere tænker, at artiklerne kunne være relevante for dem.

Prisen for årets BT-rubrik i den disciplin må derfor ubetinget gå til rubrikken om at alle mink i Danmark nu skal aflives.

I BTs hænder blev det til ALLE SKAL AFLIVES.

Generaliseringen er så absurd, at jeg ikke ved om jeg foretrækker forklaring A eller B:

A. Vores rubrikstrategi har givet tunnelsyn og vi generaliserer så meget som muligt uden at vi selv læser rubrikkerne (indenad).

B. Vi er iskolde og her kom chancen for den ultimative dommedagsrubrik.

Uanset om forklaringen er A , B eller måske en tredje mulighed, så udstiller rubrikken, hvor svært det er at gå til stregen uden at gå over den en gang imellem.

Vi kan grine af rubrikkens altomfattende budskab, men den sender også et budskab om, at koncepter og skabeloner aldrig må overskygge sund journalistisk fornuft og omtanke.

🤔

Mens du alligevel venter på resultatet fra det amerikanske valg eller den totale nedlukning i Nordjylland, kan du scrolle igennem otte historier i dette nyhedsbrev.

Særligt historie 8 er inspirerende for dig, der har så stærkt et personligt brand, at du er mange flere penge værd end din chef har opdaget.

God læselyst

Jan


BTs rubrik onsdag

En stor opfordring..

Hvis du kan lide nyhedsbrevet, må du meget gerne hjælpe.

1. Du kan udbrede kendskabet ved at dele nyhedsbrevet med venner og kolleger.

2. Du kan støtte med 25 kroner om måneden

3. Eller du kan overbevise din HR-afdeling om, at de skal slå ledige mediejob op på Medietrends, fordi det er her, der vrimler med kloge mennesker som dig

4. Eller måske 1+2+3 = ❤️️

1. Fremragende faktatjek fra amerikanske medier

Faktatjek er en kerneopgave for medierne. Men de amerikanske medier har håndteret opgaven med langt større engagement og talent end man normalt ser, når pligtopgaver håndteres.

Mange medier kunne fremhæves, men jeg er særlig vild med Buzzfeeds faktatjek, der både er lødigt og sagligt og samtidig så enkelt formidlet, at man skulle tro, at selv den mest forbenede Trump Proud Boy ville kunne forstå budskabet.

2. Digital News Innovation Fund Impact Report

Googles Digital News Innovation Fund (DNI Fund) har indtil i dag støttet innovation på europæiske medier med 150 millioner euro.

I denne rapport kan du få spændende indblik i de mange projekter og samtidigt få overblik over de tendenser, der hersker hos de mest udviklingsorienterede medier.

3. 10 mio. kroner uddeles til danske medier

Årets anden uddeling af støtte til danske medieprojekter fra Slots- og Kulturstyrelsens innovationspulje er netop blevet fordelt til 17 forskellige medier og projekter.

Sørg for at indlæse billeder, hvis du vil se modtagerne 👇

4. Kom gratis med på årets festival for nye medier

Den 20. november holder Foreningen for nye medier, tidligere kendt som Prauda, sin årlige festival, der i år har repræsentation som tema. Afspejler personsammensætningen hos medierne det samfund de dækker?

På selve dagen kan du blandt andet møde Eliza Anvangwe fra The Correspondent, LaToya Drake fra Google, Alexandra Borchardt fra Reuters institute for the Study of Journalism og mange, mange flere. Samt ikke mindst være i selskab med Danmarks garagemedier.

Festivallen er helt udsolgt, men fordi Medietrends er støttemedlem af den vigtige forening, modtager Medietrends to billetter. Og der bliver trukket lod om den ene billet mellem Medietrends støttemedlemmer.

Så hvis du støtter Medietrends med 25 kroner om måneden er du med i lodtrækningen. Her kan du støtte Medietrends

Jeg trækker lod på tirsdag den 10. november. Vinderen får direkte besked

5. Ny journalistisk tankegang på TV 2 Fyn

TV 2 Fyn etablerer sig nu med en konsekvent og bevidst strategi om at arbejde med konstruktiv journalistik. Det betyder historier, der inspirerer, viser løsninger og nuancerer.

Allerede frem mod nytår vil TV 2 Fyn kaste sig over temaer som affaldssortering, manglende ligeløn mellem kønnene, seniorer på arbejdsmarkedet, dårlig trafikmoral og unges forståelse af økonomi.

Fælles for alle temaerne er, at fynboerne vil blive inddraget i journalistikken samtidig med, at der vil blive sat fokus på, hvordan problemerne indenfor hvert enkelt tema kan løses.

6. Den Uafhængige vil lave morgenradio

”Vores morgenradio bliver uforudsigelig, overrumplende, interessant og kritisk. Vi lægger vægt på en levende form, personlige værter og gode kritiske interviews.“

Sådan siger den tidligere Radio 24Syv-morgenvært Asger Juhl om sit kommende morgenradioprojekt, da han i weekenden lancerede sine planer på Medietrends.

Morgenradioen bliver finansieret – ligesom Den Uafhægiges øvrige aktiviteter – af frivillige bidrag.

7. Millioner fra fonde strømmer til danske medier

Vi kender det fra USA, hvor det er udbredt med millioner af filantropiske dollars til medieprojekter. Men her hjemme er fondene også begyndt at åbne for pengeposerne.

Det viser et nyt RUC-speciale, som Journalisten har planket. Her fremgår det blandt andet at på trods af, at ingen danske fonde har mediestøtte som formål, så er støttet steget fra fem millioner i 2017 til 18 millioner kroner i 2018.

Hvordan 2019 og 2020 ser ud, fremgår desværre ikke af artiklen.

8. Avisens stjerner kan sælge abonnementer

Vi slutter med en konstruktiv historie fra Norge, som jeg tror spiller ret godt ind i en voksende tendens til at udnytte redaktionernes skjulte guldreserver bedre.

Hvis journalistiske profiler får poleret deres personlige brand, kan de nemlig blive mediernes stærkeste salgskort. Det skete for Merete Bø fra Dagens Næringsliv

www.medietrends.dk

Der var alt for denne gang. Vi klikkes ved igen i næste uge

🙏Jan

Læs også