Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Sådan skaber du verdens største nyhedsbrevssucces

• Facebook lægger arm med australske medier
• B.T. blev landets største digitale medie på to år
• Så endte DR alligevel i finanslovskamp
• Hovedstaden er Danmarks største nyhedsørken
• 16 procent danskere undgår nyheder

Udgivet

den

Ikke et ord om Sam Altman, men...

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Denne uge står i nyhedsbrevenes tegn. Mandag og tirsdag mødtes jeg med 16 stærke kursister og eksperter fra ind- og udland for at blive bedre til at skrive nyhedsbreve.

Et af de nyhedsbreve, som vi flere gange var omkring på kurset, var det amerikanske fænomen Morning Brew. 

Morning Brew er ikke alene utrolige fordi de på få år er gået fra 0 til to millioner modtagere, men også fordi de har findyrket en helt særlig personlig stil.

Personlig tone-of-voice er en af de vigtige nøgler til succesrige nyhedsbreve, og kun få mestrer det bedre end Morning Brew.

Derfor føles det næsten som et tegn på mere mellem himmel og jord, at cofounder Austin Rief fra Morning Brew sad og griflede på en lang twittertråd om hans nyhedsbrevs succesfulde historie, mens vi i København i store træk nåede frem til samme opskrift.

Sammen med blandt andet Kristoffer Dahy Ernst fra Morgenpost, Liza Jansen fra Linkedin og ikke mindst Dan Oshinsky, der er tidligere nyhedsbrevsredaktør på The New Yorker og Buzzfeed holder jeg kurset igen i slutningen af oktober.

Men, hvis du lige nu vil have et spændende indblik i at lave bedre nyhedsbreve, kan du læse:

  • Austin Riefs 15-tweet lange fortælling om Morning Brew.

eller

  • Andrew Wilkinsons mindst lige så fascinerende historie om lanceringen af et lokalt nyhedsbrev i Canada, der nu har flere end hver tiende indbygger i Victoria som modtager.

Begge twitter-rants finder du efter billedet af vores kursussteds skønne tagterrase.

God læselyst og fortsat god uge

Jan


Bare synd, der er for få pauser på Medietrends kurser

Facebook lægger arm med australske medier

Facebook vil blokere indhold fra australske medier på både Facebook og Instagram, hvis en australsk lov om at Facebook skal dele flere af sine annonceindtægter med medierne gennemføres.

Det truer giganten med forud for lovens behandling af det australske parlament.

Et par helt nøgterne tanker i den forbindelse:

  • Hvor mange besøg vil det koste medierne, hvis deres nyheder ikke pushes af Facebook og hvad vil det koste i tabte annonceindtægter?
  • Kan konflikten isoleres til Australien eller er det Facebooks våben imod enhver ide verden rundt om at at de skal punge mere ud til de indholdsproducenter, som de lever godt af?
  • Er konsekvensen, at Facebook så bliver domineret af skod indhold istedet? Og hvor længe vil Facebook leve med den situation?

B.T. blev landets største digitale medie på to år

De seneste officielle tal kårer B.T. til Danmarks største digitale nyhedssite, blot to år efter en ny strategi lagde en radikalt anderledes kurs for det gamle bladhus.

Her er Michael Dyrbys egen forklaring på transformationen.

Så endte DR alligevel i finanslovskamp

Da licensen i 2018 blev afskaffet og erstattet af et fem-årigt budget var pointen og løftet, at DR ikke skulle havne i en årlig budgetkamp i finanslovsforhandlingerne.

Men eftersom aftalen blev gennemført med det smallest tænkelige flertal, var det fra starten indlysende, at et nyt politisk flertal ville kunne åbne budgettet. Og bingo, det er netop, hvad der sker nu, hvor finanslovsforslaget for 2021 vil aflyse de planlagte besparelser i DR.

Hensigten er fin, men argumentet for at have en licens og ikke en bevilling på finansloven har netop været at sikre et armslængdeprincip, hvor politikernes aktuelle stemninger ikke skal påvirke DRs økonomiske styrke og mulighed for at at skabe uafhængig public service.

Realiteten er nu, at DR i finanslovsforhandlingerne skal kæmpe om penge med minimumsnormeringer, diverse velfærdsønsker og grønne initiativer.

Man kan bebrejde den nuværende regering for at inddrage DR i forhandlingerne, men det reelle ansvar ligger hos de partier, der afviklede licensen uden at lave et bredt forlig.

Hovedstaden er Danmarks største nyhedsørken

Danmarks eneste store by uden et dagblad er København og derfor tøver flere begavede mennesker, som Journalisten har talt med, ikke med at kalde hovedstaden for en nyhedsørken.

Det er måske lidt sat på spidsen eftersom DR København, TV2 Lorry og diverse ugeaviser trods alt dækker området. Men det dedikerede fokus, som fx Nordjyske har på Aalborg eller Århus Stiftstidende sætter på Aarhus, findes ikke.

Politiken vil nu oprette en ny hovedstadsredaktion med to journalister.

16 procent danskere undgår nyheder

57 procent af danskerne foretrækker konstruktiv journalistik, 58 procent synes medierne er for konfliktdyrkende og 68 procent savner, at nyhederne belyses med vinkler fra flere sider. Og så er der 16 procent, der i perioder helt undgår nyheder.

Det er nogle af resultaterne fra en undersøgelse blandt 2000 danskere, som Constructive Institute har gennemført.

En stor opfordring…

Hvis du kan lide nyhedsbrevet, må du meget gerne hjælpe.

1. Du kan udbrede kendskabet ved at dele nyhedsbrevet med venner og kolleger.

2. Du kan støtte med 25 kroner om måneden

3. Eller du kan overbevise din HR-afdeling om, at de skal slå ledige mediejob op på Medietrends, fordi det er her, der vrimler med kloge mennesker som dig

4. Eller måske 1+2+3 = ❤️️

Fortsat god uge

Jan

Se Medietrends kursusside

Læs også