Connect with us

Nyhed

Her er vinderne af Digitale Priser 2019

15 digitale projekter fordelt på 11 medier er blevet tildelt hæder, sølv og guld i Danske Mediers digitale priser 2019

Udgivet

den

Her er vinderne af Digitale Priser 2019
Danske Mediers digitale priser blev uddelt på Den Sorte Diamant. Foto: Roman Hobler/Flickr

Danske Mediers digitale priser 2019 slog rekord med 51 indstillede projekter. I dag blev 15 af dem hyldet med enten hædrende omtale, sølv eller guld.

Juryen bestod af Filip Wallberg, SDU, Simon Stilling, Better Collective, Kamilla Harritsø, Jysk Fynske Medier og Jan Birkemose, Medietrends.

Her er de 15 vindere med juryens begrundelser:

Årets Digitale niche- eller fagmedie

Videncentret Bolius

bolius.dk

HÆDRENDE OMTALE

Nemt, brugbart og i øjenhøjde. Det er, hvad man som bruger bliver mødt med på bolius.dk, der har skruet ned for forstyrrende elementer og op for servicen. Med en klar mobile first strategi er sitet let overskueligt, hurtigt og smidigt at navigere rundt i – og sågar tilpasset den enkelte bruger med personificeret og interaktivt indhold. Det gennemgribende redesign af sitet fortjener i den grad et klap på skulderen.


Årets Digitale niche- eller fagmedie

Heartbeats

heartbeats.dk

HÆDRENDE OMTALE

Heartbeats byder brugerne på et visuelt stærkt site, der fremstår dynamisk og klart prioriteret. Brugervenligheden er i højsædet, og det er nemt at navigere imellem artikler, podcasts og levende billeder. På artikel niveau er flowet skruet sammen, så man hele tiden bliver budt og får lyst til mere. Man føler sig med andre ord taget i hånden og i godt selskab, hvor man gerne bliver lidt længere.


Årets Digitale Idé

Politiken

Du bliver snydt på Google

HÆDRENDE OMTALE

Solidt journalistisk håndværk om et højt aktuelt emne, der vil være nyt for mange, men relevant for de fleste. Som læser bliver du skridt for skridt på pædagogisk vis taget med gennem Googles jungle af algoritmer. Det hele er pakket ind i en raffineret feature, hvor rubrikken skifter mellem tre udsagn og toppes af med en sjov søge gimmick, der fungerer som indeks. Drøn solidt arbejde.


Årets Digitale Idé

TV 2 Danmark

Så luksuriøst lever bagmændene i milliardskandalen

HÆDRENDE OMTALE

Med Tappy har TV 2 skabt et format, der kan bryde kompleks journalistik ned til enkle, visuelt flotte historier. I “Så luksuriøst lever bagmændene i milliardskandalen” får man som bruger serveret tung graverjournalistik i enkle snapshots af videoer og grafikker på en måde, så det er legende let at fortære og forstå historien. Det er fascinerende og informativt på en og samme gang. Tappy tager storytelling på mobilen til et nyt niveau.


Årets Digitale Historie

Nordjyske

Er el-løbehjulet hurtigst?

HÆDRENDE OMTALE

”Er el-løbehjulet hurtigst?” er en video der dokumenterer, at et regionalt medie kan omstille formidlingen og udfordre de normer som regionale medier normalt producerer indhold efter. Dertil er videoen et fremragende eksempel på, at regionalt medie kan producere indhold der appellerer til en anden målgruppe end den sædvanlige.


Årets Digitale Historie

Kristeligt Dagblad

The Beatles og kunsten at slutte med manér

HÆDRENDE OMTALE

”The Beatles og kunsten at slutte med manér” dokumenterer, at Kristeligt Dagblad formår at udfolde historier af enhver karakter digitalt. Artiklen udmærker sig med sin subtile brug af video og animationer.


Årets Digitale niche- eller fagmedie

Børsen

Børsen Investor

SØLV

Relanceringer kan være udfordrende, men når de som Børsens udvikling af Børsen Investor udføres med et skarpt øje for brugernes behov, er der basis for succes. Børsen Investor er et eksempel på flot design, godt indhold og stor forståelse for nichejournalistikkens pligt til både at oplyse, perspektivere og servicere. Sidstnævnte er i Børsen Investors tilfælde tal og kurser, som kan virke trættende, men som her præsenteres appetitligt og fristende.


Årets Digitale Idé

Teknologiens Mediehus

Brugerfladen bag ing.dk/v2.dk

SØLV

Personalisering og kreativ brug af data kan være en delikat opgave, men Teknologiens Mediehus har fundet en begavet balance, der sikrer, at teknologien udelukkende bruges til at skabe forbedringer for brugerne og for mediet.  Filosofien bag brugerfladen hos Teknologiens Mediehus sætter nye standarder for både transparens og kommercielle og redaktionelle udbytter baseret på data.


Årets Digitale Idé

TV 2 Danmark

Det mener partierne

SØLV

Med over to millioner klik har ”Det mener partierne” dokumenteret, at læserne elsker at fordybe sig, når de selv kan bestemme retning og dybde. ”Det mener partierne” er både en fremragende digital stand alone feature, men projektet belønnes i den grad også for at have bidraget til TV2s værktøjskaffe, så featuren har kunnet bruges som udstyr til relevante artikler. Den tankegang styrker økonomien og rationalet ved at udvikle digitale produkter.


Årets Digitale Historie

Politiken

Jeg ryster

SØLV

”Jeg ryster” er en artikel der udmærker sig, da den på fornemmeste vis formår at fortælle en samlet historie gennem ord, billeder og videoer. Historien dokumenterer den effekt en historie kan opnå, når en journalist og fotograf sammen fortæller en historie. ”Jeg ryster” formår at anvende de digitale muligheder i en særlig grad.


Årets Digitale Historie

TV 2 Danmark

Hvor ofte tror du egentlig, at den almindelige dansker har sex?

SØLV

Kan man fortælle en historie med blot røde og grå prikker i alle hovedroller? Ja, det viser TV2 med deres datafortælling om danskernes sexvaner. Prikkerne animerer fortællingen i det tempo som læseren scroller og får lov til at være det bærende element. Teksten giver kontekst til prikkerne. Det er godt set.


Årets Digitale Landsdækkende Nyhedsmedie

BT

bt.dk

SØLV                 

BT.dk har med deres nye visuelle identitet overført en klar strategi om rubrikker som bærende element temmelig skarpt, billeder spiller en understøttende birolle. Man kan være enig eller uenig om de æstetiske linjer, men gennemførelsen er sket uden slinger og BT er gået i deres helt egen retning. Data understøtter, at det virker. Sølv til et konsekvent digitalt medie.


Årets Digitale Idé

Danmarks Radio Ung Digital & DR Viden

Sømandskongen inderst inde

GULD                

Med en digital tredimensionel påklædningsdukke af ingen ringere end kong Frederik d. 9 får DR skabt en original rød tråd igennem den fascinerende fortælling om sømandskongen og hans tatoveringer. Brugen af 3D giver fortællingen det ekstra, som kun kan opnås digitalt. Samt naturligvis med talent og sikre hænder.


Årets Digitale Historie

Jyllands-Posten

Under masterne

GULD                

”Under masterne” er en artikelserie der udmærker sig i særlig grad og derfor fortjener guld. Artikelserien blander traditionel formidling med digitale elementer uden at miste grebet om historien. Dertil er ”Under masterne” et fremragende eksempel på hvordan undersøgende journalistik kan formidles digitalt og i øjenhøjde med læserne.


Årets Digitale Historie

Danmarks Radio, Sporten

Løbefænomen vil skrive historie i eksperiment, der sammenlignes med månelandingen

GULD

Guld gives for en digital historie, hvor alle elementerne understøtter hinanden og spiller sammen på forbilledlig vis fra tekst til grafik til video. Som læser har man fået en afsluttet fortælling, når man når bunden, alt overflødigt – selv farver på nær den National Geographic gule – er fjernet. Der er en klar struktur og en stram narrativ, som bliver understøttet af de digitale virkemidler. Ikke omvendt.

Læs også