Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Nedrig sabotage mod Radio Loud

• Radio Loud er havnet i digital krig
• Et abonnement giver adgang til 70 medier
• Information har nu flest digitale abonnenter
• New York Times udfaser alle tredjeparts annonce-data
• Berlingske og BT i GDPR-snask
• Nyt borgerligt, klassisk liberalt medie er i støbeskeen
• Hvordan har vi det egentligt?

Udgivet

den

Jeg vil vide (næsten) alt om dig 🤓

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Det er ok at savne Radio24Syv og det er ok at mene, at udbuddet om DAB-kanalen var konstrueret på en måde, så Radio24Syv ikke kunne undgå at tabe.

Men det er ikke ok at chikanere Radio Loud i en sådan grad, at den nye radiostation nærmest må bruge mere tid på at forsvare sig mod digital chikane og sabotage end på at lave god radio.

Senest har ukendte gerningsmænd forurenet Radio Louds Instagram-profil med tusindvis af falske følgere fra Rusland og Brasilien.

Det har resulteret i lavere rækkevidde og dårlig PR.

Alle professionelle i mediebranchen bør bakke Radio Louds ret til arbejdsro op og tage afstand fra hærværket. Det er ikke et demokratisk samfund værdigt.

Derfor kan det undre, at Radio 24Syvs tidligere programchef Mads Brügger på Twitter morer sig over de falske følgere istedet for klart og tydeligt tilkendegive, at chikane og hetz ikke er acceptabelt.

God læselyst med resten af nyhedsbrevet, som i anledning af Kristi himmelfart udsendes allerede i dag.

Jan


1. Radio Loud er havnet i digital krig

Ukendte gerningsmænd forurener Radio Louds Instagram med falske følgere. Det ødelægger Louds algoritme og giver dårlige historier.

2. Et abonnement giver adgang til 70 medier

Jeg kender godt alle argumenterne imod Spotify for News og især enkeltsalg af artikler. Men moderne, digitale mediebrugere har behov for at få adgang til mere end et medie. Punktum.

Derfor er det positivt, at Norske Amedia under coronakrisen indførte en midlertidig adgang til alle deres 70 medier og at interesseren fra læserne var så stor, at de nu har gjort abonnementet til 249 norske kroner permanent.

3. Information har nu flest digitale abonnenter

Informations digitale abonnenter overhaler for første gang avisens printabonnenter. Det går i det hele taget godt for den mindst ringe . På avisens generalforsamling tirsdag kunne administrerende direktør Stine Carsten Kindahl prale af stigende oplagstal og stabile eller voksende indtægter

4. New York Times udfaser alle tredjeparts annonce-data

Fra næste år vil New York Times ikke længere bruge data fra tredjeparter til at målrette annoncer.

Jeg mig bare være helt ærlig og indrømme, at dette ikke er mit felt, men hvis du interesserer dig for data og annoncer, vil du vide, at det er en stor og vidtrækkende beslutning, som formentlig kun kan lade sig gøre fordi News York Times er så monsterstor, at de har rigeligt med data selv.

5. Berlingske og BT i GDPR-snask

Læserne på Berlingske og BT giver ikke samtykke til at de to medier må målrette annoncer til dem og det er er brud på GDPR-reglerne, mener journalist Christian Schmidt fra Version 2.

Han har derfor igennem længere tid forsøgt at Berlingske Media i tale, men åbenbart så forgæves, at han nu har skrevet et åbent brev til koncernchef Anders Krab-Johansen.

Krab kvitterer for modtagelsen på Twitter og man må læse hans svar som en anerkendelse af problemet.

6. Nyt borgerligt, klassisk liberalt medie er i støbeskeen

Det er fristende at more sig lidt over, at det kommende liberale medie Civil.dk bliver søsat med 1,5 millioner statskroner i ryggen.

Ud over det liberale paradox, kan det også undre, at en ideologisk tænketank kan få mediestøtte, når fagblade og medier udgivet af arbejdsgivere ikke kan.

7. Hvordan har vi det egentligt?

I sidste uge opfordrede jeg alle i medie- og kommunikationsbrancherne til at bidrage til et heads up på stemningen her efter to måneders corona.

Hvis du har svaret, skal du have et kæmpe tak. Jeg bringer resultaterne i næste uge.

Men hvis du ikke har deltaget, kan du stadig nå det og så bliver undersøgelsen endnu stærkere.

Hvordan er det gået under corona og hvad tror du der sker nu?

Det måtte jo komme… 🚗

Fik du løst mediekrydset?

Her er de rigtige svar fra sidste uges mediekryds.

Fordi det er Kristi himmelfart kommer ugens mediekryds allerede i morgen.

PS:

Husk at du kan støtte Medietrends

  • Enten ved at udbrede kendskabet ved at dele det med kolleger.
  • Ved at støtte med 25 kroner om måneden
  • Eller måske begge dele ❤️️

Hav en god forlænget weekend, hvis du har fri

Jan

Læs også