Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Perfekt nyhedsteater vs uperfekt medie-startup

• Asger Juhl lancerer nyt medie
• Nyhedsbrev runder 17 millioner tilmeldinger
• Helle Thorning-Schmidt skal være oversmagsdommer for Facebook
• Corona giver medvind til businessstof og modvind til sport
• Her er de nominerede til Danske Mediers Digitale Priser
• Pullitzer-priser fordelt til 15 journalistiske kategorier
• Nyhedsbreve er mediernes førstevalg som corona-innovation
• Sådan ser Medietrends URGENCY INDEX ud
• Ytringsfrihedskommissionens pixiudgave
• Twitter tester advarsel mod dårlig tone

Udgivet

den

Danske medier jagter desperat klik på Facebook

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Godmorgen

Måske er det ikke fair at sparke til DR Nyheder, bare fordi jeg er begejstret for Asger Juhls nye medieprojekt.

Men efter jeg snakkede med ham i går, og han ærligt bekendte, at hans nye medie (som du kan læse om her) helt sikkert ikke bliver perfekt, kom jeg til at tænke over, hvad perfekthed egentlig er.

DR er perfekt. Når Kåre Quist – som jeg i øvrigt er stor fan af – toner frem i den sene TV Avis, er det så perfekt koreograferet, at det næsten er en slags nyhedsteater.

Den ene korrespondent efter den anden fortæller os, hvad dagens hovedpersoner tænker, siger og gør, og når hele nationen er blevet oplyst, sender Kåre Quist rituelt stafetten videre til vejret med en onkel-joke.

Perfekt ned til det mindste sekund. Knappen i jakkesættet løsnes først, når kameraerne zoomer langsomt væk.

Asger Juhls medieprojekt er bevidst det modsatte. Det bliver uperfekt og kommer måske ikke engang til at eje en hjemmeside og helt sikkert ikke en habit.

Men det bliver autentisk, og vi kommer til at høre hovedpersonerne selv istedet for korrespondenterne.

Uden at tage alt for stort forskud på det nye medieprojekt, så tror jeg, at der er en stor efterspørgsel på det. Der er andre end mig, der vil høre og forstå interessante mennesker.

Selvfølgelig kan TV Avisen ikke udkomme på et billigt webcam og naturligvis er dens opgave en helt anden, end den som Asger Juhl erobrer.

TV Avisen skal stå for det perfekte for at tiltrække flest mulige og skræmme færrest tænkelige væk. Men jo mere perfekt det bliver, jo større bliver mit behov for uperfekt journalistisk kvalitet.

Juhl og DR er som mediernes ☯

God torsdag til dig, DR og Juhl

Jan


1. Asger Juhl lancerer nyt medie

For to måneder siden gik den tidligere Radio24Syv-vært Asger Juhl i luften med et popup-format om corona kaldet Den Uafhængige. Siden er Den Uafhængige blevet sendt stort set dagligt som Facebook-live med et konstant stigende antal følgere og seere.

Nu har Asger Juhl besluttet at fortsætte festen og håber, at han er klar til at lancere Den Uafhængige som et fast format med ham selv og flere andre værter cirka den 1. juni.

Læs mere om projektet i artiklen.

2. Nyhedsbrev runder 17 millioner tilmeldinger

I sig selv er antal abonnenter et meget tomt tal. Vi ved ikke, hvor mange der åbner, læser og engagerer sig, men uagtet det, er det voldsomt imponerende, at New York Times flagskib af et nyhedsbrev, The Morning Briefing, nu har rundet 17 millioner abonnenter.

Kvartalsregnskabet for første kvartal viser i øvrigt nedgang i annonceindtægter pga corona og en vækst på hele 587.000 digitale abonnenter.

3. Helle Thorning-Schmidt skal være oversmagsdommer for Facebook

Facebook har i flere år barslet med en form for intern Højesteret, der skal fastlægge platformens politik om, hvad der må postes og ikke postes.

Forude ligger store dilemmaer, som vi alle har hørt om. Fx pressebillederne af det napalmbrændte barn fra Vietnamkrigen, der blev taget ned fordi barnet overtrådte Facebooks regler mod nøgenhed, eller den evige konflikt om censur mod hadytringer fra blandt andre den fremtrædende britiske racist Tommy Robinson.

Derfor etablerer Facebook nu et uafhængigt oversigth board med tre fremtrædende amerikanske jurister og Helle Thorning-Schmidt. Boardet har magt til at gennemtrumfe beslutninger og dermed håber Mark Zuckerberg, at konstruktionen kan være med til at lette Facebook for nogle vanskelige valg.

I denne kronik præsenterer de fire overdommere sig selv og deres fremtidige rolle.

4. Corona giver medvind til businessstof og modvind til sport

SimilarWeb har sammenlignet trafikken til verdens 300 største nyhedssites i årets tre første måneder med samme periode sidste år. Ikke overraskende er de stofområder, som er mærket af corona, steget i trafik, mens stofområder som sport, tech og ejendomshandel, der er lagt død af pandemien, er faldet i trafik.

Business er steget 42 procent i forhold til samme periode sidste år, mens sport er faldet med 22 procent.

5. Her er de nominerede til Danske Mediers Digitale Priser

Jeg er med i juryen, der uddeler Danske Mediers Digitale Priser og i år har vi arbejdet os igennem et rekordhøjt antal indstillinger på hele 51 projekter.

Et meget langt zoommøde har resulteret i, at vi er nået frem til 15 nominerede, som fordeler sig blandt disse medier:

Børsen, Videncentret Bolius, Heartbeats, Danmarks Radio, Teknologiens Mediehus, TV 2 Danmark, Politiken, Jyllands-Posten, Nordjyske, BT og Kristeligt Dagblad.

Priserne uddeles den 25. maj.

6. Pullitzer-priser fordelt til 15 journalistiske kategorier

Vi har én Cavling-pris, i USA har de 15 Pullitzer-priser til journalistikkens verden. Hertil kommer yderligere syv til kunst, kultur og litteratur.

Tjek, hvem der fik priserne og for hvad. Det er et godt pejlemærke for journalistikkens sundhedstilstand og ofte er der gode ideer og metoder at blive inspireret af.

Helt ujournalistisk er priserne placeret nederst på forsiden.

7. Nyhedsbreve er mediernes førstevalg som corona-innovation

Ny undersøgelse viser, hvilke metoder medierne har kastet sig over for at dække coronakrisen. Efter nyhedsbreve kommer infografikker og liveblogs

8. Sådan ser Medietrends URGENCY INDEX ud

I sidste uge bad jeg om hjælp til at prioritere et Urgency Index til Medietrends og nu er det kommet til at se sådan ud her.

Hvis ikke du læste om Urgency Index i sidste uge og måske er nysgerrig, så klik ind på artiklen og lær værktøjet at kende og overvej om du burde have dit eget.

9. Ytringsfrihedskommissionens pixiudgave

Ytringsfrihedskommissionen konkluderede i sidste uge, at ytringsfriheden aktuelt har gode rammer og vilkår i Danmark. Ytringsfriheden hviler på et solidt fundament, som kommissionen ikke ser grund til at ændre grundlæggende ved.

Men ytringsfriheden står dog efter kommissionens opfattelse over for en række udfordringer, som det er nødvendigt at tage alvorligt.

Hvis du vil læse hele betænkningen, klikker du på rubrikken. Men har du travlt, kan jeg anbefale denne Twitter-tråd fra Altingets og Mandag Morgens chefredaktør Jakob Nielsen.

10. Twitter tester advarsel mod dårlig tone

Mange Twitter-brugere oplever, at tonen bliver mere og mere negativ og aggressiv. Derfor vil Twitter forsøge at forbedre stemningen ved at teste en advarsel mod “harmful language”.

Det betyder, at Twitter spørger brugerne om de er helt sikre på, at de vil sende den møgspand afsted, som de er ved at skrive. Superfremragende ide, som indtil videre blot testes på en mindre gruppe af ios-brugere.


Sidste uges mediekryds – der kommer en ny i morgen

Tak for at du læste med hele vejen her til

Jan

Læs også