Nyheder og begivenheder suser afsted og hvis ingen sorterer i dem, er det umuligt for både medier og mediebrugere at fornemme, hvad der er vigtigst at forholde sig til – uanset om nogen laver nyheder om det eller ej.
Den erkendelse har fået den amerikanske professor i journalistik Jay Rosen til at designe et såkaldt Urgency Index. Det er en daglig liste på for eksempel 10 punkter, som skaber et dynamisk hierarki over de forhold, der betyder allermest lige netop i dag.
Alle bør have deres eget Urgency Index og selvom mange vil være enige om mange af temaerne, er det vigtigt at indexet er tonet i den retning, hvor det giver bedst mening for indexets ejer – hvad enten det er et medie, et politisk parti, en virksomhed eller en enkeltperson.
Jay Rosen siger, at behovet for et Urgency Index til en vis grad bliver opfyldt af printaviser, som hierarkisk placerer de vigtigste historier på forsiden og de mindre vigtige inde i avisen. Men kun til en vis grad, for pointen med Urgency Index er netop, at det indeholder dagens sande udfordringer, som ikke nødvendigvis er lig med de udfordringer, der rent faktisk blev skrevet historier om.
Tanken om et skræddersyet Urgency Index er blevet modtaget positivt af flere tænksomme typer i medieverden. Det er blandt andet Casey Newton fra The Verge, der dagligt udkommer med nyhedsbrevet The Interface, som handler om sociale medier og dagligdagen i Sillicon Valley.
I et af sine seneste nyhedsbreve omfavner Newton ideen og beder sine læsere om at være med til at vedligeholde nyhedsbrevets eget Urgency Index. Altså den topliste over emner, der er vigtigst for nyhedsbrevet at forholde sig til.
Et gennemtænkt Urgency Index giver ejeren et sikkert kompas at styre efter og er den bedste forhindring mod rundhyl og dagsordener, der sættes af andre aktører end indexets ejer.
Inviterer man tilmed sit publikum til at deltage i arbejdet med indexet, er man godt på vej til at adressere det behov, som nogen er villige til at betale for – enten med deres tid eller rigtige penge.
Casey Newton opfordrer derfor – som det ofte sker i nyhedsbrevsverdenen – sine læsere om at blande sig. Er det de rigtige 10 emner der er med i indexet, overser han noget, er rækkefølgen forkert?
Medietrends er en mikro lille redaktion og selv med det stærkeste Urgency Index er der desværre ingen garanti, for at der er resurser til at følge det. Men det skal ikke forhindre et lille eksperiment, hvor du er meget velkommen til at hjælpe med skabe det rigtige Urgency Index for Medietrends – hvilket langt hen ad vejen også er det rigtige index for branchen.