Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Hiv kældermennesket frem i lyset 🔦

• Pop-up nyhedsbreve om corona spreder sig epidemisk
• A4 Medier skifter ud i ejerkredsen
• Mandlige kilder er eksperter og kvinder er cases
• 2020 International Journalism Festival aflyses pga corona
• Gmail skjuler vigtige nyhedsbreve i indbakken
• Lokalredaktør på Ærø er SDUs næste fellow
• JP/Politikens Hus iværksætter plan for CO2-neutralitet
• POV relancerer DenOffentlige.dk

Udgivet

den

Jeg vil vide (næsten) alt om dig 🤓

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Hiv kældermennesket frem i lyset 🔦

Hvad gør man med folk, som notorisk ikke følger spillereglerne for god debatskik?

Det bakser moderatorer på alt fra lokalaviser til Facebook med i døgndrift og hver gang de blokerer en tosse, dukker der tre nye op.

Om det britiske medie Bristol Live fandt løsningen, da de i sidste uge hev en stribe digitale brokrøve frem i lyset, er jeg i tvivl om. Men det er en tiltalende ide at eksponere problemerne istedet for at slette og blokere dem.

Anledningen var, at Greta Thunberg skulle tale i Bristol og det aktiverede tusindvis af kommentarer, hvoraf mange var negative, useriøse og stærkt nedladende.

Bristol Live publicerede derfor en artikel, hvor en del af de negative profiler blev udstillet. Måske var det lige den ekstra eksponering, mange af dem drømte om, og hvis det er tilfældet, er det nok ikke et koncept, der skal gentages.

Men man kan også håbe, at en del af dem – almindelige familiefædre og bedsteborgere – fik anledning til at overveje deres debatfacon og måske i fremtiden modererer sig selv lidt mere.

Aller bedst ville det have været, hvis Bristol Live havde benyttet anledningen til at gå i dialog med brokrøvene. Måske endda havde arrangeret et møde mellem dem og Greta Thunberg.

Sådan gik det ikke, men Bristol Live manifesterede, at det ikke er en gratis omgang at sidde i mørket og sprede dårlig stemning.

Om ikke andet gav initiativet en fuldstændig vanvittig trafik til Bristol Live. Deres artikel er foreløbig blevet delt næsten 12.000 gange på Facebook.

Måske et uopdyrket potentiale, der minder om mange amerikanske mediers rutinepubliceringer af efterlyste forbrydere.

God torsdag

Jan


Pop-up nyhedsbreve om corona spreder sig epidemisk

Midlertidige nyhedsbreve er gode til at indfange nye læsere og derfor er medierne ivrige med at lancere pop-up nyhedsbreve om corona-virus.

Nieman Lab fandt uden større anstrengelser 12 engelsksprogede pop-up nyhedsbreve om corona-virus. Spørgsmålet er, hvem der kommer først i Danmark?

Hvis jeg var redaktør for et større nyhedsmedie, var det nu jeg ville slå til og jeg ville skamløst stjæle og låne fra de mange udenlandske nyhedsbreve samt den produktion, som redaktionen alligevel skriver om corona hver dag.

1. A4 Medier skifter ud i ejerkredsen

A4 Medier, der indtil denne uge var ejet af A-pressen (65%) og Willmore (35%), får nu JSL Management med i ejerkredsen. Det sker ved at de overtager Willmores ejerandel.

2. Mandlige kilder er eksperter og kvinder er cases

En undersøgelse af DMJX-studerendes brug af kilder viser, at de nye journalister har en lige så skæv kønsbalance i deres brug af kilder, som den etablerede branche. Mette Stentoft og Mette Mørk fra DMJX skriver i Medietrends

3. 2020 International Journalism Festival aflyses pga corona

Den årlige journalist- og mediekonference i italienske Perugia, der skulle afholdes i begyndelsen af april, er blevet aflyst på grund af corona-virus

4. Gmail skjuler vigtige nyhedsbreve i indbakken

Det er altafgørende for nyhedsbreves skæbne, at de bliver opdaget i modtagernes indbakke. Men hos Google er det tilsyneladende nærmest tilfældigt om nyhedsbrevene dukker op i den primære indbakke i gmail eller den indbakke, der kaldes promotions.

Det viser en test, som det nye amerikanske medie The Markup har gennemført. The Markup tilmeldte sig nyhedsbreve fra alle præsidentkandidater og resultatet var, at langt de fleste røg i promotions og nogle endda i spamfiltret.

The Markup har som politik, at deres artikler gerne må syndikeres i andre medier og derfor bringer Medietrends hele artiklen på engelsk.

5. Lokalredaktør på Ærø er SDUs næste fellow

Hvordan undgår Danmark at udvikle nyhedsørkener som i USA og massenedlæggelser af lokalredaktioner som i Frankrig?

Det og andre centrale spørgsmål om lokalmediernes betydning for samfundet, skal Anders C. Østerby undersøge som den kommende fellow på Center for Journalistik på SDU.

Anders C. Østerby er Fyns Amts Avis lokalredaktør på Ærø.

6. JP/Politikens Hus iværksætter plan for CO2-neutralitet

Som formentlig det første mediehus i Danmark lancerer JP/Politikens Hus nu en plan for, hvordan de skal blive CO2-neutrale. Sjovt nok efterlyste dette nyhedsbrev nøjagtig den proaktive tilgang fra mediehusene for kun to uger siden. Men da var JP/Politikens Hus klimaplan sikkert allerede helt færdig – så ingen hoveren her – bare glæde 😇

7. POV relancerer DenOffentlige.dk

POV International har per 1. marts 2020 overtaget driften af DenOffentlige.dk under navnet POV DenOffentlige.


Til sidst vil jeg bare dele min glæde over, at Medietrends netop har fået godkendt tre helt nye kurser til efterårskataloget hos Mediernes Efteruddannelse.

Dem kommer du snart til at høre mere om.

Fortsat god uge til dig

Jan

Læs også