• Pop-up nyhedsbreve om corona spreder sig epidemisk
• A4 Medier skifter ud i ejerkredsen
• Mandlige kilder er eksperter og kvinder er cases
• 2020 International Journalism Festival aflyses pga corona
• Gmail skjuler vigtige nyhedsbreve i indbakken
• Lokalredaktør på Ærø er SDUs næste fellow
• JP/Politikens Hus iværksætter plan for CO2-neutralitet
• POV relancerer DenOffentlige.dk
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Hiv kældermennesket frem i lyset 🔦
Hvad gør man med folk, som notorisk ikke følger spillereglerne for god debatskik?
Det bakser moderatorer på alt fra lokalaviser til Facebook med i døgndrift og hver gang de blokerer en tosse, dukker der tre nye op.
Om det britiske medie BristolLive fandt løsningen, da de i sidste uge hev en stribe digitale brokrøve frem i lyset, er jeg i tvivl om. Men det er en tiltalende ide at eksponere problemerne istedet for at slette og blokere dem.
Anledningen var, at Greta Thunberg skulle tale i Bristol og det aktiverede tusindvis af kommentarer, hvoraf mange var negative, useriøse og stærkt nedladende.
Bristol Live publicerede derfor en artikel, hvor en del af de negative profiler blev udstillet. Måske var det lige den ekstra eksponering, mange af dem drømte om, og hvis det er tilfældet, er det nok ikke et koncept, der skal gentages.
Men man kan også håbe, at en del af dem – almindelige familiefædre og bedsteborgere – fik anledning til at overveje deres debatfacon og måske i fremtiden modererer sig selv lidt mere.
Aller bedst ville det have været, hvis Bristol Live havde benyttet anledningen til at gå i dialog med brokrøvene. Måske endda havde arrangeret et møde mellem dem og Greta Thunberg.
Sådan gik det ikke, men Bristol Live manifesterede, at det ikke er en gratis omgang at sidde i mørket og sprede dårlig stemning.
Om ikke andet gav initiativet en fuldstændig vanvittig trafik til Bristol Live. Deres artikel er foreløbig blevet delt næsten 12.000 gange på Facebook.
Måske et uopdyrket potentiale, der minder om mange amerikanske mediers rutinepubliceringer af efterlyste forbrydere.
Midlertidige nyhedsbreve er gode til at indfange nye læsere og derfor er medierne ivrige med at lancere pop-up nyhedsbreve om corona-virus.
Nieman Lab fandt uden større anstrengelser 12 engelsksprogede pop-up nyhedsbreve om corona-virus. Spørgsmålet er, hvem der kommer først i Danmark?
Hvis jeg var redaktør for et større nyhedsmedie, var det nu jeg ville slå til og jeg ville skamløst stjæle og låne fra de mange udenlandske nyhedsbreve samt den produktion, som redaktionen alligevel skriver om corona hver dag.
A4 Medier, der indtil denne uge var ejet af A-pressen (65%) og Willmore (35%), får nu JSL Management med i ejerkredsen. Det sker ved at de overtager Willmores ejerandel.
En undersøgelse af DMJX-studerendes brug af kilder viser, at de nye journalister har en lige så skæv kønsbalance i deres brug af kilder, som den etablerede branche. Mette Stentoft og Mette Mørk fra DMJX skriver i Medietrends
Det er altafgørende for nyhedsbreves skæbne, at de bliver opdaget i modtagernes indbakke. Men hos Google er det tilsyneladende nærmest tilfældigt om nyhedsbrevene dukker op i den primære indbakke i gmail eller den indbakke, der kaldes promotions.
Det viser en test, som det nye amerikanske medie The Markup har gennemført. The Markup tilmeldte sig nyhedsbreve fra alle præsidentkandidater og resultatet var, at langt de fleste røg i promotions og nogle endda i spamfiltret.
TheMarkup har som politik, at deres artikler gerne må syndikeres i andre medier og derfor bringer Medietrends hele artiklen på engelsk.
Hvordan undgår Danmark at udvikle nyhedsørkener som i USA og massenedlæggelser af lokalredaktioner som i Frankrig?
Det og andre centrale spørgsmål om lokalmediernes betydning for samfundet, skal Anders C. Østerby undersøge som den kommende fellow på Center for Journalistik på SDU.
Anders C. Østerby er Fyns Amts Avis lokalredaktør på Ærø.
Som formentlig det første mediehus i Danmark lancerer JP/Politikens Hus nu en plan for, hvordan de skal blive CO2-neutrale. Sjovt nok efterlyste dette nyhedsbrev nøjagtig den proaktive tilgang fra mediehusene for kun to uger siden. Men da var JP/Politikens Hus klimaplan sikkert allerede helt færdig – så ingen hoveren her – bare glæde 😇
POV International har per 1. marts 2020 overtaget driften af DenOffentlige.dk under navnet POV DenOffentlige.
Til sidst vil jeg bare dele min glæde over, at Medietrends netop har fået godkendt tre helt nye kurser til efterårskataloget hos Mediernes Efteruddannelse.